RECENZIJA: VITEZOVI KRIMINALA – noć umornih mafijaša

REDATELJ: Barry Levinson
GLAVNE ULOGE: Robert De Niro, Debra Messing, Cosmo Jarvis, Michael Rispoli, Katherine Narducci
TRAJANJE: 123 minute
NAZIV ORIGINALA: The Alto Nights

 

Nije nikakva mudrost napisati (ili reći) kako je, unatoč nizu čudnovatih i promašenih odabira uloga posljednjih godina, Robert De Niro jedan od najvećih i, ljubiteljima filma, najomiljenijih glumaca u filmskog povijesti. Jedan od znakova raspoznavanja velike glumačke karijere nastupi su u filmovima o mafiji i mafijašima. “Dobri momci”, NedodirljiviKum 2Casino – čak i “Priča iz Bronxa” (iako De Niro interpretira vozača autobusa koji nastoji maloljetnog sina istrgnuti iz zone utjecaja lokalnog mafijaša) pripadaju najboljim trenucima velike glumačke karijere. Godine 2019. premijerno je prikazan Irac, film koji je okupio staru ekipu znanu iz gangsterskih filmova (De Niro, Pesci, Pacino i redatelj Scorsese), ali film je pokazao kako godine nikome ne opraštaju i riječ je, unatoč jakoj glumačko-redateljskoj postavi, tek solidnom filmu. Izgledalo je kako je “Irac” posljednji gangsterski De Niro film, ali glumac ne odustaje…

…iako je zagazio u deveto desetljeće života De Niro je prihvatio ulogu u “Vitezovima kriminala”. Scenarist filma je Nicolas Pillegi (isti posao je odradio na filmovima “Dobri momci” i “Casino”) dok je redatelj filma Barry Levinson koji je potpisao, između ostalih, “Kišnog čovjeka”, “Dobro jutro, Vijetname”, “Razotkrivanje”, “Vrijeme osvete”… dakle, “Vitezovi kriminala” okupili su jaku, respektabilnu ekipu. Međutim, konačni proizvod je daleko od reputacije glavnih figura projekta…

Film počinje atentatom – meta je šef i autoritet mafijaške organizacije Frank Costello. Spletom nevjerojatnih okolnosti Costello ostane živ i otkriva nalogodavca. Riječ je o njegovom dugogodišnjem bliskom suradniku (ali ipak podređenom) Viti Genoveseu. Bez obzira na to što je Costello namjeravao nakon povlačenja iz posla za nasljednika, prvog čovjeka imenovati Genovesea ovaj se odlučio likvidirati šefa i dugogodišnjeg suradnika. Pokušaj ubojstva promijenit će odnose unutar mafijaške organizacije i, očekivano, narušiti povjerenje mafijaških kolega…

Foto: Warner Bros.

Od spomenutih uvodnih minuta kreće prilično neuredna, rastrgana radnja filma koja se bavi prošlošću, mafijaškim usponom Costella i Genovesea kao i događajima nakon atentata. Iako Levinson nije debitant kada je riječ o mafijaškim filmovima (solidan “Bugsy” iz 1991. godine), on nema redateljski nerv za prikaz mafijaških likova i svijet organiziranog kriminala poput npr. Scorsesea ili Coppole. Levinson i njegov scenarist Pillegi žele u dva sata filma strpati što više događaja ne razlikujući odnosno ne prepoznajući koji su detalji Genovese/Costello priče važniji (potencijalno gledatelju zanimljiviji – npr. sastanak u Apalachinu) od brojnih detalja radnje koji su slični ili već viđeni u filmovima o mafiji. Umjesto toga, Levinson se poigrava kamerom koja je ponekad točnije prečesto, nervozna i iritantna te daje nekakav stilski pečat filmu – da, “Vitezovi kriminala” su, ponekad, forma ispred (zanimljivog) sadržaja.

Glumački, “Vitezovi kriminala” su show Roberta De Nira. No nije svaki show dobar i zanimljiv – De Niro interpretira glavne likove, dvije uloge u jednom filmu. On je, istovremeno, Frank Costello i Vito Genovese. I dok se kod  Costella mogu pronaći tragovi jednog od najboljeg interpretatora mafijaških likova, Genovese izgleda poput loše kopije likova koje u mafijaškim filmovima glumi Joe Pesci. Interakcija između dvojice De Nira ponekad opasno pleše na rubu parodije – godine nikome ne opraštaju i De Niro više nema glumačku uvjerljivost kao u, ranije u tekstu, spomenutim mafijaškim filmovima.

Film “Vitezovi kriminala” nije se, unatoč najavama, pojavio na programu domaćih kino dvorana već je stigao direktno u ponudu streaming servisa – bez obzira na dvostruku ulogu Roberta De Nira, očekivana odluka. Film u koji je uloženo oko 45 milijuna dolara u svjetskoj distribuciji zaradio je manje od deset. Ponovo očekivano – mafijaška priča koja počinje u pedesetim godinama prošlog stoljeća teško će privući mlađu kino publiku dok gledatelji koji su poklonici ovakvih filmova nemaju prevelikog razloga za zadovoljstvo. Previše je u “Vitezovima kriminala” klišeja, već viđenog te minuta lišenih napetosti i(li) intriga toliko potrebnih za (barem) dobar film o pripadnicima organiziranog kriminala. Unatoč duploj dozi Roberta De Nira,  “Vitezovi kriminala” ulazi u najužu konkurenciju najvećih filmskih promašaja 2025. godine….

 

OCJENA: 4