RECENZIJA: MOBLAND – ili si s nama….ili si protiv nas

AUTOR SERIJE: Ronan Bennett
GLAVNE ULOGE: Tom Hardy, Pierce Bronsan, Helen Mirren, Anson Boon, Joanne Frogatt, Geoff Bell, Lara Pulver, Paddy Considine, Mandeeo Dhillon, Janet McTeer, Jasmine Jobson
TRAJANJE: 1 sezona, 10 epizoda

 

U mnogim filmovima i serijama s gangstersko-mafijaškom tematikom pripadnici se organiziranog kriminala prikazuju kao ekipa koja ima čast, ponos te igra prema nepisanim pravilima (kršenje istih znači…rat). U redu, oni su ubojice, krijumčari, preprodavači nedopuštenih sredstava svih vrsta – na krivoj su strani zakona, ali mnogi su prikazani kao ljudi od riječi. Ljudi koji drže do riječi, obitelji i suradnika. Ponekad se pojavi neki Fredo Corleone koji radi protiv interesa obitelji, ali takvi su naličje likova poput Vita ili Michaela Corleonea. Takav prikaz ponekad je znao izazvati prilično burne reakcije – neki kritičari, ljubitelji filma i društveni kroničari žestoko su napadali (ili i dalje kritiziraju) romantiziranje pripadnika kriminalnih organizacija. Ipak, postoje i drugačiji primjeri – jedan od najrecentnijih je serija “MobLand” u kojoj su kriminalci na visokim pozicijama, većinom, prikazani kao sadisti, prevaranti koji krše pravila ne samo zbog posla već zbog vlastitih (sitnih, egoističnih) interesa i spremni su riskirati urušavanje vlastite organizacije kako bi napakostili bližnjem svome…članovima obitelji, suradnicima…svima…

Nakon uvodnih minuta u kojima gledamo ubojstva na visokoj razini počinje ključni trenuci zapleta serije – Eddie, unuk moćnog bračnog para Harrigan (Conrad i Maeve) i Tommy, sin nešto manje moćnog Richieja Stevensona, odlaze u noćni život. Obitelji Harrigan i Stevenson se prave kriminalom, desetljećima grade moć i bogatstvo (naravno i preko tko-zna-koliko leševa) – nisu u idiličnim odnosima, ali stvari na terenu funkcioniraju bez sukoba. Stvari se mijenjaju tijekom izlaska – agresivni i arogantni Eddie nožem ubada jednog od gostiju kluba u koji su izašli. Eddie, Tommy i ekipa bježe s mjesta zločina – kako bi uklonili tragove pokušaja ubojstva Harrigani unajmljuju stalnog suradnika, čovjeka koji rješava probleme i stalnog suradnika obitelji Harryja Da Souzu. Harry i njegovi suradnici rješavaju problem u klubu, ali stvari se opasno kompliciraju nakon što se Tommy nije vratio kući. Nakon incidenta u klubu Richie je nestao…

Nakon deset epizoda serije teško je u tek u običnoj recenziji opisati sve ono što “MobLand” nudi – npr. nevjerojatan je soundtrack, glazba koja prati radnju serije. Da, glazba je izvrsna, ali ona nije dovoljna odnosno nije dovoljno efektna ako, kao što grupa Jurica Pađen i “Aerodrom” naglašavaju, prava stvar nije na pravom mjestu. U slučaju “MobLanda” soundtrack je raznovrstan i izvrsno pogađa radnju serije. Najbolji primjeri su posljednji trenuci pete i, posljednje, desete epizode – kraj pete epizode gotovo sugerira kako se sukob smiruje, ali tada kreće Nick Cave i  “People Ain’t No Good” uz eksploziju koja je uvod u rat. Finale posljednje, desete epizode prolazi uz Johnnyja Casha i “The Beast in Me” – prigodno za krvavi kraj i protagoniste od kojih većina doista ima….zvijer u sebi.

Foto: Paramount Plus

“MobLand” je, između ostalog, priča o ratu gangsterskih obitelji (o njima nešto kasnije) glavni je protagonist filma Harry Da Souza – čovjek koji obavlja prljave poslove, čisti nered koji ostavlja obitelj Harrigan – ukratko, čovjek od povjerenja Conrada Harrigana (lik Harryja podsjeća na Raya Donovana, glavnog protagonista istoimene serije). Harry je nemilosrdan i brutalan, vrlo uvjerljiv pregovarač – ne govori previše, malo se zna o njegovoj prošlosti, ali intuicija i poznanstva, veze koje ima često su ključne za opstanak obitelji. Harry je lojalan obitelji Harrigan (tek bi se moglo otkriti koje su granice njegove lojalnosti), ali zbog posla gubi veze s vlastitom obitelji – sve više se udaljuje od žene i kćerke. Da, posao kojim se Harry bavi i privatan život nemoguće je odvojiti i svaki novi leš, novi obračun sve više udaljuje Harryja od prave obitelji – zapravo približava njegovu pravu obitelj Harriganima. Interpretacija čistača Da Souze jedno je od najboljih glumačkih izdanja Toma Hardyja posljednjih godina.

Obitelj Harrigan izgleda poput nekakvih obitelji iz daleke prošlosti – carstvo koje i dalje ima snagu i moć, ali se urušava, ponajviše, zbog ega, nesposobnosti i zavisti unutar zidina dvorca u kojoj većina članova obitelji žive. Žena, majka i baka Maeve (dojmljivo zla Helen Mirren) zapravo je šefica iz sjedne – ona bitno utječe na odluke supruga Conrada, obožava sadistički odgojenog unuka, ali i radi iza leđa članovima obitelji – suradnja s najvećim neprijateljima nije tajna. Crte sadizma unuk je naslijedio od djeda Conrada – vremešni, moćni i opasni Harrigan (neobična, ali efektna uloga Piercea Brosnana) je poludjeli car koji više ne može u vlastitim redovima razlikovati izdajicu od lojalnog suradnika (iznimka je tek Harry, ali i njegovi su članovi obitelji na udaru), njegovi najbolji gangsterski dani su prošlost – prošlost je i nevjerojatan odnos Conrada i sina Kevina te njegove supruge Belle. Članovi obitelji Harrigan su, uz rijetke iznimke, nemilosrdni gadovi koje pokreću taštine, želja za osvetom zbog događaja iz prošlosti i duboko usađene navike maltretiranja i sadističkih obračuna. Cijena nije važna – zapravo, jedini koji održava obitelj u funkciji i skriva njihove unutarnje slabosti je…Harry Da Souza.

Deset epizoda serije nemaju bitnih padova odnosno čitava je sezona nepredvidljiva, napeta i malo je, vrlo malo nevažnih i nezanimljivih minuta. Autor odnosno redatelji epizoda serije (među njima je i Guy Ritchie) čitavo vrijeme drže tenziju (zanimljivi su i efektni rezovi pomoću kojih redatelji ne otkrivaju sve, ali ipak najavljuju…neizbježno) – kako epizode odmiču tako i ulozi postaju sve veći, nasilja je sve više i sve je brutalnije – neke bi scene mogle ozbiljno uznemiriti gledatelje osjetljive na krvave scene (npr. posveta “Licu s ožiljkom” u izvedbi predstavnika kartela iz Meksika). Međutim, nasilje u “MobLandu” nije tek zbog izazivanja šoka – ono je logično i normalno u svijetu sadista, kriminalaca i luđaka koji se ne mogu sakriti iza bogatstva i glumljenja (lažne) aristokracije.

Puno je detalja u radnji i odnosa između likova o kojima bi se moglo pisati kada je o seriji “MobLand” riječ – ipak, za kraj teksta ostaje tek zaključiti kako je riječ o seriji koja je istaknula kandidaturu za najbolju u 2025. Možda nije i neće biti najbolja, ali sigurno je blizu vrha – žestoka, brutalna gangsterska priča s vrlo dobrom glumačkom ekipom koju predvodi Tom Hardy zaslužuje (barem) još jednu sezonu. Razloga za nove epizode je previše…

 

OCJENA: 9