RECENZIJA: F1 – nada nije strategija

REDATELJ: Joseph Kosinski
GLAVNE ULOGE: Brad Pitt, Javier Bardem, Kerry Condon, Kim Bodnia, Lewis Hamilton, Damson Idris
TRAJANJE: 155 minuta
NAZIV ORIGINALA: F1: The Movie 

 

 

Nekada je Sonny Hayes bio dečko koji je obećavao. Mlada nada Formule 1 karijeru je počeo u vrijeme Senne, Prosta, Mansella – Hayes je bio programiran za buduću zvijezdu, prvaka ali teška je nesreća zaustavila njegovu karijeru. Nakon nesreće Hayes je postao ovisnik o kocki, iza sebe ima nekoliko propalih brakova – ipak  Hayes se vratio utrkama (Sonnyja upoznajemo tijekom utrke “24 sata Daytone”), ali daleko od “Formule 1”. Živi sam u kamperu – postao je posebna vrsta nomada koji živi između utrka progonjen demonima prošlosti. Jednog dana njegovu rutinsku svakodnevicu prekida bivši kolega Ruben Cervantes, danas glavni čovjek F1 momčadi APXGP. Cervantesova momčad u velikim je problemima – bolid nije na razini konkurencije, dugovi se gomilaju i ako momčad ne pobijedi do kraja sezone “APXGP” ide u prodaju. Cervantes poziva Hayesa u momčad kako bi vozio do kraja sezone i pomogao darovitom, ali neiskusnom prvom vozaču momčadi Joshui Pearce. Hayes isprva odbija, ali zov Formule 1 je prejak i Sonny ponovo stiže na mjesto (ne)sreće…

Iznimno se jaka ekipa okupila na realizaciji film “F1”. Film je, očekivano, podržala “Formula 1” – kao jedan od  producenta filma potpisan Lewis Hamilton (Hamilton kao i njegovi poznati kolege poput Maxa Verstappena i Fernanda Alonsa pojavljuju se u manjim ulogama). Producent filma je i Jerry Bruckheimer čiji su filmovi zaradili desetke milijarda dolara na svjetskim kino blagajnama – “Warner Bros.” i “Apple Studios” kompanije su čija se imena mogu vidjeti u uvodnim trenucima filma. Hans Zimmer napisao je glazbu filma – budžet filma iznosi 300 milijuna dolara, ali s obzirom na raskošnu reklamnu kampanju ukupni su troškovi znatno veći. Na kraju priče trebalo je odabrati redatelja – projekt je povjeren Josephu Kosinskom koji je blockbusterski potencijal pokazao prije, otprilike, tri godine filmom Top Gun: Maverick. Izbor Kosinskog za redatelja izazvao je brojne reakcije i “F1” je već nakon prvih projekcija od nekih gledatelja i kritičara proglašen filmom koji je za vozače formule 1 ono što je “Maverick” za vojne pilote – Brad Pitt je za “F1” ono što je Tom Cruise za “Top Gun”. Snažne usporedbe koje se, većinom, promašene – “Maverick” je bitno superiorniji film od “F1”. Iz više razloga i na više razina.

Bez obzira na akcijske vratolomije i nevjerojatne scene letova avionom, “Maverick” se najviše pamti po nizu emotivnih scena. “Not today” razgovor Cruisea i nadređenog, ponovni susret i razgovor Kilmera i Cruisea odnosno “Icemana” i “Mavericka”, posljednji pozdrav “Icemanu”.…neke su, ne i jedine, scene “Mavericka” kakvih u “F1” nema (ili postoje tek u tragovima). Nedostatak emocije i, većinom, predvidljivost priče zasluga je površnog scenarija koji ne mari previše za protagoniste. Zapravo, glavni protagonist filma nije Sonny Hayes već oktanski cirkus odnosno svijet Formule 1. Da, “F1” često ostavlja dojam velike, skupe, ali, većinom, bezdušne reklame za svijet “Formule 1”.  

Foto: Screenshot

U redu, “F1” tehnički je dotjeran film – scene utrka (iako ponekad u potpunosti preuzimaju film) izvrsno su snimljene, pravila su dobro pojašnjena tako da i gledateljice i gledatelji koji nisu upućeni u Formulu 1 mogu pratiti radnju odnosno događaje na trkalištima diljem svijeta. Redatelj se potrudio prikazati način na koji funkcionira svijet Formule – od mehaničara do šefova momčadi stvari su detaljno prikazane – sveprisutna raskoš ima zadatak impresionirati gledatelja. Sve je ispunjeno profesionalizmom, modernom tehnologijom, stručnjacima….ali već nakon nekoliko scena takva se slika svijeta Formule 1 ruši – mehaničari rade početničke greške, članovi momčadi APXGP izgledaju izgubljeno, ali tada stiže ON. Spasitelj i reformator. (Super)junak Formule 1. Sonny Hayes.

Iako nije sjeo u bolid formule desetljećima, Hayes postaje motivator, ključni čovjek momčadi, zavodnik, pravednik i inovator bolida. Sve u nekoliko mjeseci. U jednom trenutku Hayes lista tiskane priručnike o Formuli 1 a već nekoliko trenutaka kasnije radi ključne preinake na bolidu koje mehaničari momčadi nisu predvidjeli. Sofisticiranu tehnologiju razvijenu desetljećima nakon zadnje utrke, Sonny Hayes svladat će u nekoliko tjedana. Nakon toga Hayes postaje vozač kakvog je teško pronaći u povijesti Formule – on je čovjek za prljave poslove, čovjek koji u većini utrka izaziva probleme, izlazak safety cara i opasnost je za sebe, ali i kolege. Uz sve navedeno Hayes vozi sezonu u kojoj niti jedna liječnička služba “Formule 1”! nije otkrila njegove teške ozljede iz prošlosti. (!!!) Istovremeno se prikazuje svijet koji je težak milijarde dolara i profesionalno funkcionira na svim razinama. Osim kada je riječ o mijenjanju guma u momčadi APXGP i liječnicima, zdravstvenoj službi iste momčadi.

Takvih i sličnih čudnovatih scenarističkih vratolomija filmu ne nedostaje, ali one se, često vješto, skrivaju jurnjavom, mirisom spaljenih guma, brzinom i spektakularnim obračunima na stazi. Čak su i tragedije, nesreće proračunate i njihov je ishod predvidljiv – ako i netko doživi nesreću tijekom spašavanja momčadi Rubena Cervantesa ozbiljnih posljedica biti neće. “F1” nije takav film…

Šteta zbog likova koji imaju zanimljive obrise, ali je većina njih zapostavljena zbog veličanstvenog natjecanja Formule 1 – mlađahni Joshua Pearce i njegov odnos sa starijim kolegom, ali i borba protiv iskušenja koje nosi popularnost, prva tehnička direktorica F1 momčadi Kate McKenna koja zbog Hayesa krši vlastito pravilo oko odnosa s kolegama (u ovom je detalju film uvjerljiv – Brad Pitt sve više podsjeća na Roberta Redforda – tek mu je 61, Pittu, ne Redfordu – za ulogu u “F1” Pitt je plaćen rekordnim honorarom karijere u iznosu od 30 milijuna dolara), Peter Banning koji predstavlja zločesto korporacijsko lice Formule 1…svi oni su tek sporedne figure. Protagonisti površno prikazani…

“F1” je, prije svega, skupa, raskošna, ali filmski bezdušna i predvidljiva reklama za Formulu 1. Sve ostalo i svi ostali su u drugom planu – film nudi atrakciju kada je o utrkama riječ, tehnički je dotjeran, ali kronično nedostaje emocije i kemije između protagonista. Film koji ima dovoljno aduta zbog kojih će ljubitelji filma otići u kino, ali daleko je od vrhunske priče o Formuli 1. Ne vjerujete? Onda premijerno ili ponovo pogledajte Utrku života iz 2013. godine…

 

OCJENA: do pucanja nategnuta šestica….