REDATELJ: Len Wiseman
GLAVNE ULOGE: Ana De Armas, Keanu Reeves, Ian McShane, Gabriel Byrne, Ian McShane, Anjelica Houston, Lance Reddick, Norman Reedus
TRAJANJE: 125 minuta
NAZIV ORIGINALA: Ballerina
“Nemaš pojma u što si se uplela.” – Daniel Pine
Prije, otprilike, desetak godina filmski su putevi spojili karijere Keanu Reevesa i, tada, malo poznate kubanske glumice Ane de Armas. Zajednički nastup dogodio se u psihološkom trileru (neki kažu i hororu) “Kuc-kuc” u kojem je Reeves otvorio vrata nepoznatim mlađahnim, atraktivnim prijateljicama Genesis i Bel i doživio….hm, najblaže rečeno neočekivano. Film Elija Rotha neće zauzeti važno mjesto u filmskoj povijesti – zapravo, spajanje Reevesa i de Armas je najvažniji detalj važan za “Kuc-kuc”.
U godinama nakon Rothova filma, kubanska je glumica gradila karijeru nastupajući u filmovima različitih žanrova – za svijet Johna Wicka najvažniji je njezin kratak, ali efektan nastup u filmu Za smrt nema vremena. U oproštaju Daniela Craiga od uloge Jamesa Bonda, de Armas je interpretirala agenticu CIA-e Palomu koja se pojavila u desetak, možda petnaestak minuta filma. No, glumica je ukrala svaku scenu u kojoj se pojavila – razigrana i vrlo uvjerljiva u akcijskim scenama pokazala je ogroman potencijal za akcijski žanr. Žanr akcije (bez superjunaka) u kojem je posljednjih godina jedna od najvažnijih figura John Wick odnosno Keanu Reeves.
Kako je svijet Johna Wicka postao iznimno popularan (ne samo kada je o filmovima riječ – snimljena je i serija The Continental) bilo je pitanje vremena film koji pripada John Wick franšizi, ali glavni protagonist nije John Wick. Prvi je takav filmski projekt “Balerina”, film u kojem je za glavnu ulogu (nakon spomenute sjajne epizode u zadnjem Bondu) odabrana…Ana de Armas. Deset godina kasnije Reeves i de Armas ponovo u istom filmu, ali u drugačijem okruženju, drugačijoj, krvavoj, akcijom nabijenoj priči…
Većina radnje “Balerine” smještena je između trećeg i četvrtog “John Wick” filma. Bez obzira na to što je Wick odnosno Keanu Reeves snažno korišten u najavama (trailer) filma, on je tek sporedna figura koja se pojavljuje u nekoliko scena (Wick je nešto važniji za priču tek u finalu filma). Iako, uz Reevesa, u filmu nastupaju poznati likovi iz filmova o Johnu Wicku, “Balerina” je u potpunosti glumački i akcijski show Ane de Armas. Kubanska glumica podjednako je uvjerljiva u akcijskim scenama, ali i trenucima koji opisuju tragediju lika kojeg interpretira . Bez obzira na to što je u većini obračuna fizički inferiornija na protivnike, de Armas je nevjerojatno uvjerljiva u eliminaciji protivnika i poneke protivnice (dio zasluga za takav doživljaj filma idu i redatelju Lenu Wisemanu). Eve je osvetnica, njezina bol, kasnije i osveta, su njezini motivi za sve što radi. Osveta za događaje iz djetinjstva. Pronalazak ubojice. U čitavom kaosu i akcijskim vratolomijama prikaz Eve ima i feminističku crtu – njezina borba traje od djetinjstva i postaje opasna i neizbježna u svijetu koji je dominantno muški. Svijetu plaćenih ubojica.

Foto: Lionsgate
“Balerina” je film koji znatno bolje funkcionira u prvih sat i nešto-više- vremena. Početak filma, ubojstvo i trenuci djetinjstva koji su usmjerili život glavne protagonistice, dolazak u Rusku Romu, obuka i prvi zadaci su dijelovi filma koji izvrsno funkcioniraju. Redatelj je dovoljno minuta posvetio priči odnosno stvaranju nove protagonistice – film je stilski dotjeran, koristi detalje iz slavenske mitologije, spominju se Tarkovski i Čajkovski – čitava priča ima određenu dozu mistike. Eve, istovremeno, prolazi obuku za ubojicu i postaje balerina – njezin karakter (upornost i predanost) najbolje opisuje baletna scena u kazalištu. Ponavljanje do iznemoglosti. Do krvi. Odustajanje nije opcija.
Drugi dio filma, negdje od trenutka kada Eve kreće u osvetnički pohod, ipak je nešto slabiji. Pojavljuju se neke nelogičnosti u scenariju dok su glavni, ha, negativci Kancelar i pripadnici njegove organizacije slabašno objašnjeni. Iako utvrda Kancelara i opća mobilizacija u trenucima kada su u opasnosti (svi postaju vojnici) nisu nezanimljivi, o kultu koji se spominje odnosno kojem pripadaju ne saznajemo gotovo ništa. U finalu filma se pojavljuju, ali i brzo nestaju novi detalji obiteljske priče glavne protagonistkinje. Nepotrebno i bez nekakvog prevelikog smisla za priču filma.
Za ljubitelje akcije i akcijskih vratolomija nema brige – “Balerina” je film nabijen akcijom, redatelj Len Wiseman (“Umri muški 4.0”, “Underworld”) i ekipa filma uložili su puno truda kako bi akcijske scene imale dozu originalnosti – u tome su, većinom, uspjeli. Protagonisti filma koriste se novim pomagalima (klizaljke, bacači plamena…) kada je riječ o akcijskim obračunima u svijetu Johna Wicka, akcijske scene (većina njih) nisu preduge i zamorne (rijetke iznimke se mogu pronaći u finalu filma). Njihova koreografija i scenografija su na zavidnoj razini – važna i dobar vijest kada je o akcijskom filmu riječ.
“Balerina” je film osvete, adrenalinom i žestokim nasiljem nabijena filmska priča. Ana de Armas izvrsno nosi film i podjednako je uvjerljiva u akcijskim scenama i trenucima kada se razotkriva sudbina žene kojoj je tragičan događaj iz djetinjstva odredio život. Balerina je uspješno otplesala prvi ples koji, vjerojatno, neće biti posljednji….