AUTORICA SERIJE: Ingeborg Topsoe
GLAVNE ULOGE: Marie Bach Hansen, Danica Čurčić, Sara Fanta Traore, Lars Ranthe, Simon Sears
TRAJANJE: 1 sezona, 6 epizoda
NAZIV ORIGINALA: Reservatet
Upozorenje: Tekst sadrži detalje o radnji serije
Eksplozija serija koja se dogodila (i još uvijek traje) posljednjih godina, može se napisati i desetljeća, nije se dogodila samo u SAD-u već se prelila i na ostale destinacije prije svih na Stari kontinent. Godine 2007. pojavila se izvrsna danska serija “Ubojstvo” (dobila i vrlo dobru američku verziju), tri godine kasnije i “Most” koje su bile početak vala nazvanog skandinavski noir. Do danas je snimljeno veliki broj serija koje se prepoznaju zbog dojmljivog ugođaja, sjajno napisanih likova i tema koje se bave problemima društva u Danskoj i Švedskoj (tijekom godina stižu i serije iz Norveške, Islanda, Finske i čitava priča prerasta u nordijski noir). Iz pozicije gledatelja s ovih naših prostora skandinavski je noir zanimljiv i kao demistifikacija savršenog društva odnosno idealnih država kakva je percepcija u našem društvu kada je o Skandinaviji riječ. Da, neosporno je kako su države iz kojih dolazi skandinavski odnosno nordijski noir uređenije i funkcionalnije od one u kojoj živimo no… (puno je toga) trulo u državi Danskoj. Baš kao što možemo vidjeti u seriji “Rezervat”…
“Rezervat” nas upoznaje s bogatim obiteljima koje žive u elitnom kvartu nedaleko od Kopenhagena. Prva je bračni par Rasmus i Katarina te njihov sin Oscar. Rasmus je jedan od najbogatijih i najmoćnijih ljudi Danske koji, između ostalog, može spriječiti recesiju u državi. Njihovi su susjedi, hm, prijatelji i poslovni partneri Cecilija i Mike te klinci Vera i Viggo. Njihovi su životi, privatno i poslovno, snažno povezani – idilu bogatih ljudi Danske narušiti će nestanak dadilje (“au pair”), Filipinke Ruby koja brine o Oscara. Večer uoči nestanka Ruby je pokušala razgovarati s Cecilijom, ali razgovor je prekinut i od tada se Ruby gubi svaki trag…
“Rezervat” nije zahtjevna serija kada je riječ o vremenu koje je potrebno za gledanje čitave sezone. Epizode traju između pola sata i četrdeset minuta, šest nastavaka može se pogledati u jednom danu. Međutim, serija autorice Ingeborg Topsoe ima znatno veći problem – ona je jedna od onih (još uvijek rijetkih) kriminalističkih, triler priča iz Skandinavije u kojoj je kvantiteta važnija od kvalitete odnosno serija je snimljena, prije svega, kako bi zadovoljila apetite publike za serijama iz tog dijela svijeta.
Nestanak dadilje okidač je za otkrivanje tajna i laži bogatih obitelji, ali i priličnog broja, više ili manje, važnih društvenih i moralnih tema koje autorica pokušava, većinom neuspješno (površno), strpati u nešto više tri sata trajanja serije. Nakon nestanka dadilje glavna protagonistica serije postaje Cecilija – ona je, čini se, jedina zabrinuta za nestanak Ruby i postavljena je kao ona koja brine, ona kojoj je stalo (ili je prilično muči grižnja savjesti zbog razgovora koji se nikada dogodio nije?). Isprva, nitko nije pretjerano zabrinut oko nestanka dadilje (osim njezinih kolegica i, naravno, Cecilije), ali kada istragu preuzima detektivka Aicha stvari se ipak…počinju razotkrivati.

Foto: Netflix
I dok Cecilija i detektivka pokušavaju otkriti istinu gledatelj je suočen s predvidljivošću radnje odnosno sudbine nestale dadilje. Bez obzira na to što autorica serije pokušava gledatelja navesti na krivi trag nije (pre)velika mudrost predvidjeti sudbinu nesretne Ruby (posebno u svjetlu još jedne iznimno popularne i gledane, “Rezervatu” superiorne, “Netflix” serije koja je premijeru imala ove godine). U redu, ambicija autorice nije isključivo zločin i kazna, ali i ostali detalji serije, blago rečeno, ne funkcioniraju ili su prilično….čudnovati i neuvjerljivi.
Svećenik koji zna istinu, ali ne može (pro)govoriti zbog ispovjedne tajne, televizijske vijesti u kojima se govori kako je nestanak djevojke (Ruby) posljedica iskorištavanje jeftine radne snage a ne kulturna razmjena (???!!!) kao što se misli pa sve do lika Cecilijina supruga Mikea koji je bivši silovatelj, danas poznati i priznati član društva (jer, eto, svatko može pogriješiti) neki su od detalja radnje koje je gledatelju doista teško progutati – ako dodamo i spomenutu predvidljivost onda od “Rezervata” ostaje jako malo. Premalo.
U redu, pamti se vizualni doživljaj serije, teške boje prevladavaju tijekom većine epizoda. Zanimljiv je i prikaz “majčinstva” u kojem ulogu majke preuzimaju dadilje odnosno djeca su povezana i povjeravaju se dadiljama umjesto…majci. Majke, naime, nemaju dovoljno vremena…prije svih Katarina…
Glumačka ekipa je, otprilike, na razini prosječnosti serije – Marie Bach Hansen nije pretjerano uvjerljiva u ulozi Cecilije, Danica Čurčić (izvrsna u seriji Lutke od kestena) solidna…i to je sve što se o glumačkoj ekipi može napisati.
Predvidljiva, lišena napetosti i ispunjena neuvjerljivim detaljima, serija “Rezervat” jedna je najslabijih predstavnica skandinavskog noira. Jedna od onih serija koja se (pre)brzo zaboravlja, ali dobra je, možda i najbolja, vijest relativno kratko trajanje epizoda…