REDATELJ: Gareth Evans
GLAVNE ULOGE: Tom Hardy, Luis Guzman, Forest Whitaker, Timothy Olyphant, Jessie Mei Li, Justin Cornwell
TRAJANJE: 107 minuta
NAZIV ORIGINALA: Havoc
Godine 2011. premijerno je prikazan jedan od najboljih akcijskih filmova ovog stoljeća. Zapravo,”Raid: Redemption” pripada među najbolje akcijske filmove koje je autor ovih redaka imao prilike (po)gledati. Radnja filma nije komplicirana – glavni protagonist Tami penje se na vrh nebodera kako bi uhvatio negativca, gotovo čitava priča filma odigrava se na jednom mjestu (spomenuta zgrada u predgrađu Jakarte), ali količinu akcijskih scena, njihovu koreografiju kao i intenzitet filma teško je opisati, film treba pogledati odnosno doživjeti. Nekoliko godina kasnije snimljen je skuplji, raskošniji, ali i jednako žestok nastavak pod naslovom Berandal – scenaristički i redateljski “Raid” filmovi su djelo Garetha Evansa, filmaša rođenog u Walesu.
Uspjeh spomenutih akcijskih filmova omogućio je Evansu realizaciju novih projekata – horor-drama “Apostol” bilo je solidno redateljevo izdanje. Vrlo dobar posao Evans je napravio serijom Bande Londona gdje se u dobroj mjeri vratio akcijskom žanru (uz trilerske zaplete i kriminalističku dramu). Novi projekt redatelja i scenarista Evansa je akcijski triler “Podzemlje”…
“Podzemlje” je Evans realizirao za “Netflix” – premijera filma odnosno dostupnost na spomenutoj platformi kasnilo je zbog pandemije i štrajka scenarista. U realizaciju filma uloženo je između 80 i 100 milijuna dolara – “Podzemlje” je okupilo i vrlo zanimljivu glumačku ekipu (Tom Hardy, Forest Whitaker, Timothy Olyphant, Luis Guzman…) – rezultat je…najslabiji redateljev film u dosadašnjoj karijeri.
Ispovijed glavnog protagonista, detektiva Walkera početak je filma. Radnja je smještena u vrijeme Božića – Walker kupuje poklon za kćerku, ali poklon neće doći do djevojčice. Detektiv je rastavljen i (u usporedbi s nekim kolegama) lagano korumpiran, pomalo i frustriran – kasni s uplatama alimentacije jer njegova supruga odbija prljavi novac (ostaje pitanje kako bivša gospođa Walker zna koji je novac legalno zarađen, a koji je dio nelegalne zarade). Walker želi vidjeti kćer, ali bivša supruga nije oduševljena takvom idejom. Nakon kupovine poklona za Božić, Walker i njegova mlada i neiskusna policijska partnerica kreću u potragu za gradonačelnikovim sinom. Mlađahni je Charlie nestao u trenutku krvavog narko obračuna u kojem je poginuo i mlađahni nasljednik prijestolja kineske kriminalne organizacije…
Glavna ideja filma jednostavna je i nije pretjerano originalna – grad koji se guši u korupciji od vrha (gradonačelnika) preko korumpiranih policajaca sve do ulica na kojima nema milosti (Gotham City?). Takvo je okruženje idealno za stvaranje akcijskih scena, ali izgled grada odnosno način na koji je grad prikazan izgleda umjetno i neuvjerljivo. Na ulicama grada kao i njegovim četvrtima žestoko je i krvavo nasilje česta pojava. Takav grad, koji se guši u korupciji i nasilju idealna je pozornica za demonstraciju redateljske kreativnosti Garetha Evansa kada je o akcijskim scenama riječ. Međutim, “Podzemlje” je, prilično neočekivano, većinom podbacio u akcijskim minutama filma…

Foto: Netflix
Za razliku od “Redemptiona” i “Berandala”, novi film Garetha Evansa nema toliko akcijskih scena koje su nabijene borilačkim vještinama i obračunima hladnim oružjem. Većina protagonista za obračune u “Podzemlju” koristi vatreno oružje i takvo histerično i suludo ispaljivanje metaka je, većinom, potpuno neuvjerljivo čak u trenucima i nezanimljivo u pretjerivanju. Koliko god se redatelj trudio ubojstva učiniti krvavijima čitava je akcijska priča, uz nekoliko iznimki, čudna smjesa CGI-ja, bezbrojnih metaka i ubojstava koja se ponekad (često?) događaju bez ikakvog smisla. Evans uživa u akcijskim scenama i prikazu nasilja, ali njegov je redateljski talent i nerv za prikazom istih nestao (ili je bitno smanjen) nakon što su protagonisti njegovog filma (umjesto onih iz ranijih, sjajnih radova) umjesto borilačkih vještina i hladnog oružja počeli koristiti metke. Korištenje vatrenog oružja u filmu često je na rubu (samo)parodiranja – zbog čega je potrebno ispaliti 10,15 ili više metaka u detektiva koji leži teško ranjen u bolnici? U redu, Evans nikada nije skrivao krvave scene, ali niti krv odnosno brutalni prikazi ubijanja u “Podzemlju”, većinom, ne funkcioniraju.
Kao što je u tekstu prethodno spomenuto, Evans je u “Podzemlju” okupio respektabilnu glumačku ekipu. Međutim, ona je, uz povremene Hardy trenutke, ugušena u bezbrojnim, histeričnim i divljim rafalima. Čak i smrt kao žrtvovanje redatelj nije uspio dići na višu razinu i filmu dati dodatnu dimenziju. Vrijedi spomenuti filmsku partnericu Toma Hardyja – zanimljiva je Jessie Mei Li u ulozi Ellie…
Velika su očekivanja ljubitelja akcija bila od “Podzemlja” – Gareth Evans uz vrlo zanimljivu glumačku ekipu izgledali su kao sigurna oklada kao jedan od najboljih akcijskih filmova godina. No, dogodilo se suprotno – “Podzemlje” pripada skupim “Netflix” filmovima koji okupe zanimljivu, potentnu i(li) dokazanu glumačko-redateljsku ekipu i na kraju postanu proizvod…daleko ispod očekivanja. Zapravo, “Podzemlje” se pamti samo zbog činjenice kako je riječ o najslabijem filmu Garetha Evansa….
OCJENA: 4