RECENZIJA: ISKONSKA AMERIKA – nemilosrdni i krvavi Divlji zapad

AUTORI SERIJE: Mark L. Smith
GLAVNE ULOGE: Taylor Kitsch, Betty Gilpin, Dane DeHaan, Saura Lightfoot-Leon, Jai Courtney, Preston Mota, Dered Hinkey
TRAJANJE: 1 sezona, šest epizoda
NAZIV ORIGINALA: American Primeval

 

Veliki je broj ljubitelja (i ljubiteljica) sedme umjetnosti starije ili srednje generacije odrastao na…vesternima, kaubojskim filmovima koji su nekada često snimani poput superjunačkih filmskih priča posljednjih godina. Vesterni su često bili i na televizijskim programima te u kino ponudi i priče s Divljeg zapada mnogima su obilježili filmsko odrastanje. Vesterni su često romantične, uljepšane filmske priče iz prošlosti SAD-a – časni i pravdoljubivi šerifi i njihovi pomoćnici koji provode zakon i uvode red te sklad u živote običnih ljudi. Uz različite vrste razbojnika, pljačkaša i odmetnika negativci su često bili i Indijanci – tvornica snova je uspješno prodavala romantičnu sliku Divljeg zapada. Razdoblje koje je donijelo niz izvrsnih filmova, više klasika i postalo važan dio filmske povijesti.

Međutim, Divlji zapad je u Hollywoodu dobio i prikaz druge strane novčića snažni vjetrovi različitosti donijeli su drugačije vesterne točnije antivesterne poput Divlje horde ili “Malog velikog čovjeka”. Potpuno drugačiji, radikalniji prikaz Divljeg zapada može se pronaći u špageti vesternima – dolarska trilogija Sergia Leonea najbolji je primjer. Drugačijem prikazu Divljeg zapada kasnije su se pridružile i serije – “Deadwood” je najpoznatiji i vjerojatno najbolji primjer. Puno godina nakon “Deadwooda” stigla je serija koja na najbrutalniji, najnasilniji čak i najšokantniji način prikazuje Divlji zapad. Njeno ime je “Iskonska Amerika”.

Godina je 1857. Sara Holloway i njen maloljetni sin Devin putuju iz Bostona i dolaze na teritorij Utah (današnje američke savezne države Wyoming i Utah) – Sarah pokušava pronaći supruga i oca kojeg odavno vidjela nije. Nakon što je propustila susret s vodičem, Sara traži pomoć lokalnog, ha, moćnika Jima Bridgera koji pokušava odgovoriti ženu s djetetom od daljnjeg putovanja. Bridger tvrdi kako neće daleko stići s obzirom na brutalne sukobe i različite ratoborne skupine koje se nalaze na teritoriju kojim majka i sin namjeravaju putovati. Ipak, Jim pokušava pomoći i za vodiča unajmiti lokalnog samotnjaka Reeda, čovjeka kojeg su odgojili Indijanci. Reed izvrsno pozna teren, ali odbija ponudu. Sara i Devin ipak kreću na put i priključuju se karavani mormona i doseljenika. Ubrzo nakon polaska pokazuje se kako je Bridger bio u pravu – nakon što su upozoreni, karavana je napadnuta i većina je ljudi brutalno ubijena. Masakrirana…

Foto: Netflix

Kada se pojavila na “Netflixu” (premijera serije bila je u prvim danima 2025. godine), “Iskonska Amerika” nije privukla (pre)veliku pažnju. No, već tjedan dana nakon premijere serija se pojavila na vrhu najgledanijih “Netflix” sadržaja – usmena predaja gledatelja učinila je svoje kao i kritike koje su bile podijeljene. Dio je kritičara hvalio seriju dok su neki žestoko napali autora i radnju – najozbiljniji i najčešći prigovori naglašavali pretjerano brojne i(li) eksplicitne scene nasilja. “Iskonska Amerika” doista je žestoko nasilna serija u kojoj kamera ne skriva najgore načine umiranja, sakaćenja i mučenja – čak je i spomenuti “Deadwood” bitno manje krvavija rekonstrukcija Divljeg zapada.  Za neke će gledatelje količina odnosno prikaz nasilja možda i biti previše, ali s obzirom na to da je “Iskonska Amerika” djelomično inspirirana stvarnim događajima (“Mountain Meadows Massacre”), brutalnost serije nije promašena. Upravo suprotno.

Ubijanje…gotovo svakodnevna klanja i obračuni dio su svakodnevice Divljeg zapada kakvim ga prikazuje autor serije Mark L.Smith. Milosti nema za nikoga – ubijaju se žene i djeca – oni ili one koje izbjegnu smrt i postanu zarobljenici doživjet će (rijetko i preživjeti) neku drugu vrstu mučenja (u seriji se može vidjeti i obiteljsko zlostavljanje kojeg je žrtva Indijanka Dva Mjeseca). Ne, nije “Iskonska Amerika” ispunjena nasiljem i scenama koje testiraju izdržljivost gledatelja samo zbog izazivanja šoka zbog šoka već su one u funkciji radnje. U vražjem kotlu nasilja u kojem se sudaraju interesi Indijanaca, mormona, odmetnika, plaćenika i doseljenika smrt i mučenja su, zapravo, svakodnevica. Borba za preživljanjem, ali i sadističko uživanje u ubojstvima nekih protagonista dio je rođenja jedne nacije te prikaz (djelomično i objašnjenje) američke opsesije oružjem koje je duboko usađeno u načinu života mnogih Amerikanaca. Strah od nepoznatog i neznanje generator je nasilja i beskonačnog ubijanja.

Autor serije Mark L. Lester scenarist je nagrađivanog Povratnika, filma u kojem se Leonardo DiCaprio sukobio s medvjedom, uskrnuo i, na kraju priče, nakon više nominacija osvojio prvog “Oscara”. Lesterov je rukopis prepoznatljiv – realističan prikaz ne odnosi se isključivo na ljudske odnose i nasilje. Priroda je hladna, ali istovremeno i veličanstveno uvjerljiva (za razliku od “Deadwooda” koji je prikazao naličje odnosno prljavštinu Divljeg zapada u gradskom okruženju, “Iskonska Amerika” većinom prikazuje radnju u okruženju prirode) – vizualni je izgled serije pomalo tmuran (kao i radnja), ali i atraktivan. Zasluge za dojmljiv izgled serije pripadaju redatelju Peteru Bergu (Bostonski herojiPakao na horizontu…) odnosno meštru od kamere, Francuzu Jacquesu Jouffretu.

Glumačku ekipu serije predvodi Taylor Kitsch u jednoj od boljih uloga karijere – vuk samotnjak koji postaje osjetljiv na Saru i malenog Devina te ipak odlučuje pomoći (pomoći, znači i spasiti živote). U dobrom su izdanju Betty Gilpin te maleni Preston Mota. Kako epizode prolaze tako najsnažnija figura serije postaje hrabra i neslomljiva Abish (vrlo dobra Saura Lightfoot-Leon).

Krvava, nemilosrdna i jezivo uvjerljiva je  “Iskonska Amerika”. No, bez obzira na brutalan prikaz nasilja riječ je o seriji koja, u šest epizoda, demistificira dio američke povijesti i daje drugačiji prikaz Divljeg zapada. Nema romantike u svakodnevnoj borbi za preživljavanje, vremenu nemilosrdnih obračuna u kojima nisu pošteđena žene i djeca – ostaje tek krv, blato i smrt. Serija koja nije lagana za gledanje, ali je izvrsno snimljena prema intrigantnom i slojevitom scenariju koji ne skriva tamnu stranu američke povijesti.

 

OCJENA: 9