Postoje glumice i glumci koji godinama grade karijeru i nakon više nastupa u filmovima dogodi se uloga prema kojoj ostaju zapamćeni ili postanu poznati širokom krugu ljubitelja sedme umjetnosti. Ima i onih glumaca i glumica koji već svojom prvom filmskom ulogom najavljuju velike stvari. Pred Vama je prvi dio Goodtalking izbora najboljih debitantskih uloga…
ALAN RICKMAN: Hans Gruber (Umri muški) – 1989
U vrijeme pisanja ove objave ponovo se aktualizira vječna filmska rasprava o filmu “Umri muški”. Akcijsko remek-djelo redatelja Johna McTiernana – božićni film ili ne? Kako god bilo riječ o sjajnom filmu kojeg nosi, na filmu, rijetko viđeno nadmudrivanje Johna McClanea i Hansa Grubera. Gruber je glavni među teroristima koji to nisu – prva uloga u kino filmu (ranije je nastupio u serijama i tv filmu) pokojnog Alana Rickmana briljantna je interpretacija jednog od najboljeg negativca u povijesti. Gruber je sofisticirani lopov koji je, istovremeno, i nemilosrdan (Takagi je osjetio njegovu hladnu proračunatost i posvećenost cilju). Uloga za pamćenje jer Božić počinje ulaskom Grubera i ekipe u “Nakatomi” zgradu…
JAMIE LEE CURTIS: Laurie Strode (Noć vještica) – 1978
Godine 1978. premijerno je prikazan jedan od najpoznatijih i najboljih horora u povijesti. John Carpenter je za malo novca, ali s puno ideja počeo priču o iskonskom zlu u ljudskom obliku poznatom kao Michael Myers. Za ulogu Myersove glavne mete (i sestre) Carpenter je odabrao Jamie Lee Curtis. Mlada, tada nepoznata glumica prihvatila je ponudu koji je, istovremeno, započeo i obilježio njenu karijeru. Imala je Jamie Lee Curtis boljih glumačkih izdanja, ali “Noć vještica” je ostao znak raspoznavanja njene karijere. Kroz nastavke, prednastavke i reebotove priče o Michaelu i Laurie trajala je više od četiri desetljeća – vjerojatni završetak dogodio se 2022. godine groznim Noć vještica kraj.
NATALIE PORTMAN: Mathilda (Leon) – (1994)
Luc Besson je za jednu od tri ključne uloge filma “Leon” odabrao tada trinaeastogodišnju, debitanticu Natalie Portman. Za djevojčicu koja prvi puta nastupa na filmu bio je to veliki izazov – u prvom glumačkom poslu (na filmu) Natalie se našla u društvu Garyja Oldmana, Jean Renoa i Dannyja Aiella. Problema nije bilo – mlađahna je Natalie snažna i uvjerljiva u interpretaciji djevojčice koja ostaje bez obitelji te ulazi u život samotnjaka, plaćenog ubojice Leona. Reno i Portman izvrsno funkcioniraju kao slučajni partneri, ali njihovo druženje osuđeno je na tragičan kraj. Izvrsna debitantska uloga glumice koja danas ima dojmljivu filmografiju. Sve je počelo prije trideset godina s Mathildom…
EDWARD NORTON: Aaron/Roy (Iskonski strah) – (1996)
Američki redatelj Gregory Hoblit jedan je od najpodcjenjenih (ili premalo spominjanih) filmaša današnjice. O Hoblitu i njegovim filmovima uskoro čitajte na GOODTALKING stranicama – prije toga podsjetnik na triler spomenutog redatelja u kojem je siloviti debitantski glumački nastup ostvario Edward Norton. Film počinje ubojstvom nadbiskupa Rushermana – nadbiskup je bio popularan i vrlo moćan čovjek. Za ubojstvo je Aaron Stampler (Norton) – obranu mladića preuzima poznati odvjetnik (Richard Gere) u vječnoj potrazi za slučajevima koji imaju veliku medijsku pažnju. Nakon nekoliko susreta odvjetnik je uvjeren u nevinost mladog Stamplera, ali slučaj kao i njegov branjenik puno su kompleksniji nego što se isprva čini. Za dvostruku ulogu u kojoj je prevario sud, ali i gledatelje, Norton je nominiran za “Oscara”.
ORSON WELLES: Kane (Građanin Kane) – (1941)
Za veliki broj kritičara “Građanin Kane” najbolji je film u povijesti. Američki filmski institut proglasio je film najboljim u povijesti američke kinematografije. O filmu su napisani bezbrojni tekstovi, eseji, kritike….čitav je projekt (redateljsko-producentsko-glumački) ponajviše zasluga tada 25-godišnjeg debitanta Orsona Wellesa. Welles je realizirao film koji je najvažniji u njegovoj karijeri – godine nisu umanjile njegovu vrijednost i može se reći kako treba povremeno podsjetiti se “Građanina…”. Ako ništa drugo onda zbog nove potrage i saznanja o identitetu “Pupoljka”….
ANNA PAQUIN: Flora McGrath (Piano) – (1993)
Zanimljivo je primijetiti kako se posljednjih godina u kontekstu feminizma u Hollywoodu ponekad govori o recentnim, ali prilično nevažnim projektima kada je o ženama riječ dok isti izvori uopće ne spominju izuzetno vrijedne filmove odnosno redateljice, glumice, producentice …. koje su prije 20-30 ili više godina stvarale filmsku povijest (o tome uskoro također na GOODTALKING stranicama). Jedan od takvih filmova je “Piano” iz 1993 godine – redateljica Jane Campion je, prema vlastitom scenariju, snimila priču o nijemoj pijanistici i njenoj kćerki čija se radnja odigrava tijekom 19. stoljeća negdje na Novom Zelandu. Film koji govori glazbom, snažna je i emotivna priča koja je osvojila “Oscara” u tri kategorije (Jane Campion za scenarij, Holly Hunter za glavnu žensku ulogu) – za ovaj tekst najvažniji je “Oscar” za sporednu ulogu tada jedanaestogodišnje Anne Paquin kojoj je “Piano” bio prvi nastup na filmu.
HAILEE STEINFELD: Mattie Ross (Čovjek zvan Hrabrost) – (2010)
Godine 2010 američki filmaši Joel i Ethan Coen snimili su, kako su film sami nazvali, vlastitu filmsku verziju i viziju romana “Čovjek zvan Hrabrost” Charlesa Portisa. Dakle, nije riječ o remakeu filma iz 1969. godine u kojoj je glavna glumačka figura bio John Wayne. Glavna je junakinja filma djevojčica Mattie Ross koja traži pravdu za ubojicu oca. Otac je ubijen zbog zlata – likvidirao ga je Tom Chaney (Josh Brolin) i Mattie traži pomoć ostarjelog i često pijanog Roostera Cogburna. No, oni nisu jedini zainteresirani za hvatanje Toma Chaneyja…
Za ulogu Mattie Ross angažirana je Hailee Steinfeld – možda i najbolji trenuci filma su verbalna nadmetanja Mattie i šerifa (uvijek dobar Jeff Bridges). Dinamični duo filma nominiran je za “Oscara” – “Čovjek zvan Hrabrost” lansirao je mlađahnu Hailee u prvu glumačku ligu.