RECENZIJA: SNJEŽNO BRATSTVO – što se događa kada vas svijet napusti?

REDATELJ: Juan Antonio Bayona

GLAVNE ULOGE: Enzo Vogrincic, Matias Recalt, Augustin Pardella, Esteban Bigliardi, Rafael Federman, Fernando Contigiani

TRAJANJE: 144 minute

NAZIV ORIGINALA: La sociedad de la nieve

“Ovo je naša priča.”

Sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća videoteke su bile u punom zamahu. Tržište se polako, ali sigurno legaliziralo (iako su eterom i dalje kružile razne piratske kopije poznatih filmova), pojavio se niz distributera koji su nudili ogroman broj naslova, ali potražnja je bila velika (vrijeme kada su filmofili, ako nisu otišli u videoteku, bili osuđeni na kino i skroman broj televizijskih programa). Najtraženiji odnosno najgledaniji bili su, naravno, blockbusteri, filmski hitovi koji su imali veliku ili barem solidnu gledanost u kino dvoranama. Iako je potražnja za takve filmove bila velika i onih su zahtijevali (u prvim danima i tjednima) veći broj primjeraka (VHS) neki od njih su postali noćna mora za dugoročnu zaradu odnosno isplativost ulaganja. Ako je blockbuster koji je u videoteku stigao u većem broju primjeraka, ali se pokazao promašajem kod publike vrlo brzo su primjerci filma počeli skupljali prašinu na policama.

Suprotan primjer bili su budžetom  manji filmovi koje je usmena predaja i preporuka zaposlenika pretvorila u vječne hitove odnosno filmove koji su i godinama nakon izlaska bili traženi. Jedan od takvih primjera je  “Preživjeli” (Alive) iz 1993. godine. Nevjerojatna filmska priča temeljena na stvarnim događajima godinama je bila favorit ljubitelja filma svih generacija. Trideset godina nakon premijere “Preživjelih” videoteka više nema, ali neke priče preživjele su i ponovo dobivaju ekranizacije. Ovogodišnji španjolski kandidat za “Oscara” inspiriran je istim događajem kao i “Preživjeli” i jednako uspješno (često i superiornije) obrađuje nevjerojatno priču o ljudima koji su odbili odustati od…života.

Koja je priča poveznica filmova nastalih u razmaku od tri desetljeća? “Snježno bratstvo” vraća nas u 1972. godinu – krajem godine, točnije u listopadu negdje u Andama srušio se urugvajski zrakoplov. U avionu je bilo četrdeset putnika i pet članova posade – u nemogućim vremenskim uvjetima nakon sedamdeset dana šesnaest je putnika preživjelo. “Snježno bratstvo” je, većinom, priča o preživljavanju, šokantna, uznemirujuća i snažna priča o preživjelima, ali i putnicima čiji je životni put završio u nemilosrdnim uvjetima Anda….

Redatelj “Snježnog bratstva” je španjolski filmaš Juan Antonio Garcia Bayona koji ima iskustvo kada je riječ o filmovima koji govore o preživljavanju u ekstremnim uvjetima. Godine 2012. Bayona je potpisao Nemoguće , film o preživljavanju obitelji nakon udara tsunamija u Indijskom oceanu 2004. godine. Redateljev rukopis prepoznatljiv je u “Snježnom bratstvu” – Bayona istovremeno, vrlo vješto, uvjerljivo, često i potresno prikazuje snagu prirode pred kojom je čovjek nemoćan, ali i želju za životom odnosno preživljavanjem u nemogućim uvjetima.

Film počinje daleko od hladnoće i nemilosrdnih planina – redatelj nas upoznaje s grupom mladih ljudi, sportaša koji se spremaju na putovanje. Oni su zaigrani, puni života i svaki novi dan čekaju s nestrpljenjem i optimizmom kakav je normalan i očekivan za dvadesetogodišnjake. Samo nekoliko dana kasnije sudbina će promijeniti njihove planove, neki od mladih života ugasit će se u smrtonosnoj klopci planine i hladnoće.

Čitavim trajanjem filma redatelj, rekonstruirajući nesreću i događaje nakon pada aviona, redatelj naglašava koliko je nepredvidljiva ljudska sudbina te koliko je priroda, bez obzira koliko mislimo kako kontroliramo planet, nadmoćna čovjeku. Uvjeti u kojima se nalaze preživjeli putnici zrakoplova nemoguće su teški i zahtjevni, ali gledatelj se lako i brzo povezuje s protagonistima filma. Razloga za empatiju prema likovima je nekoliko – osim vrlo uvjerljivih glumačkih izvedbi znamo kako je riječ o filmu temeljenom na stvarnim događajima. Ljudske sudbine koje gledamo u “Snježnom bratstvu” bolno su uvjerljive – sedamdesetak dana koji su sažeti u filmu donose nezamisliva iskušenja i likovi moraju donijeti odluke koje su do prije samo nekoliko tjedana bile nemoguće.

“Snježno bratstvo” je u trenucima horor. Snijegom okovane izgledaju veličanstveno, ali tihe planine skrivaju razne opasnosti za preživjele. Ranjeni umiru zbog nedostatka pomoći, temperature u nekoliko sati padaju debelo ispod ništice u samo nekoliko sati, lavina…na kraju priče i nedostatak hrane koje će preživjele prisiliti na jedino moguće rješenje. Rješenje koje stvara mučne i uznemirujuće scene filma.

Bez obzira na prethodne rečenice i uvjete u kojima protagonisti filma preživljavaju najpotresnija i najsnažnija scena filma je trenutak kada preživjeli uspiju osposobiti radio i oduševljeni slušaju vijesti. Međutim ono što će čuti noćna je mora – potraga za njima je zbog teških vremenskih uvjeta zaustavljena. Trenutak kada preživjeli shvaćaju kako su prepušteni sami sebi, kako pomoć stići neće ako oni sami pomoć ne pronađu nevjerojatno je šokantna, teška i ubija nadu…barem se tako čini. Međutim, volja za životom i životinjski instinkti za preživljavanjem ipak nisu umrli kod većine preživjelih.

Uz stradanja i patnje preživjelih redatelj prikazuje odnose između protagonista, odaje počast preminulima (onima koji su stradali tijekom pada aviona, ali i onima koji su umrli tijekom sedamdeset dana ledenog pakla) i prikazuje koliko u trenucima kada je smrt blizu čovjeku znače obične stvari iz normalnog života. Preživjeli se, između ostalog, hrane uspomenama i podsjećanjima na bližnje – veliki planovi i velike ideje nestaju u ekstremnim uvjetima. Ostaju tek one obične, ali toliko velike stvari iz svakodnevnog života koje često zaboravljamo i ne dajemo im preveliku pažnju. A trebali bi…. jer životna je priča nepredvidljiva i mijenja se u trenutku. Na bolje, ali i na lošije…

“Snježno bratstvo” priča je o preživjelima nakon pada aviona u Andama 1972. godine. Priča o krhkosti života, ali nevjerojatnoj volji i nagonu za preživljavanjem ispričana je s puno detalja – uz pijetet prema žrtvama. Nisu svi putnici avionske nesreće poginuli, ali kako redatelj zaključuje u finalu filma “dio njih je umro tamo u Andama dok je dio njih ostao živjeti kako bi ostala uspomena na one čije su životne priče završene u snijegu i ledu nemilosrdne planine”. Film koji istovremeno prikazuje krhkost života, nepredvidljivost ljudskih sudbina, ali i nevjerojatnu ljudsku izdržljivost i želju za preživljavanjem. Životom.

OCJENA: 8.5