AUTORI SERIJE: Rene Gallo, Maja Pek Brunjes, Dora Šustić
GLAVNE ULOGE: Sandra Lončarić, Aleksandar Cvjetković, Kristijan Petelin, Ugo Korani, Lucija Rukavina,. Sanja Milardović
TRAJANJE: 1 sezona, 22 epizoda
Kada bi me pitali tko su najveći heroji u današnjoj Hrvatskoj, bez sumnje bi odgovorio da su to članovi HGSS-a – hrabri muškarci i žene koji, bez ikakvih pitanja, riskiraju vlastite živote kako bi spasili tuđe. O svjetskoj razini njihovih sposobnosti govori i činjenica kako je Britanac koji je zapeo u pećini negdje na Bliskom istoku (na čijem su spašavanju sudjelovale ekipe iz cijelog svijeta) zahvaljivao Bogu nakon što su stigli pripadnici Hrvatske gorske službe spašavanja.
Pisac ovih redaka često planinari – s ekipom HGSS-a imao više raznih susreta – mogu napisati kako sam i prijatelj s nekima od njihovih članova. Prije par godina sam s ocem raspravljao zašto Amerikanci mnoge serija o policajcima, vatrogascima, medicinskim radnicima, vojsci itd., a mi u Hrvatskoj nismo snimili išta s fokusom na jedan od naših najvećih simbola.
Stoga, kada je produkcijska kuća Antitalent (koja je, prije ovoga, većinom radila na izvrsnim dokumentarnim projektima kao što su U boj! U boj! i Sjeverozapadni vjetar: između legende i stvarnosti) u koprodukciji s HRT-om, najavila snimanje serije Gora bio sam prilično ushićen – moje je ushićenje raslo kada je mišljenje publike nakon premijere na Sarajevo Film Festivalu bilo izrazito pozitivno – sličnog su mišljenja bili i kritičari nakon što su posjetili premijeru prve dvije epizode. Očekivao sam da će ovo stvarno biti jedna od najboljih produkcija, ne samo u Hrvatskoj već i u regiji.
Onda sam pogledao prvu epizodu te se zapitao “Tko je ove potplatio da napišu tolike pohvale?”. Šalim se, naravno, ali…
Napisati kako je serija podbacila bilo bi uvreda svim uspjelim serijama. Često se mogu pročitati razmišljanja kako su hrvatske serije loše, a one snimane u ostalim državama propale država (barem) dobre (to naravno ne odgovara stanju stvari – svugdje ima kvalitetnih i manje kvalitetnih naslova), ali, nakon odgledane cijele prve sezone, mislim da od svih dramskih hrvatskih produkcija nakon samostalnosti “Gora” jedna od najlošijih.
Ok, bit ću korektan i napisati što je u seriji uspjelo.
Krajolici su prekrasni. Režija je, većinom, prilično pamtljiva i vizualno zanimljiva. Soundtrack je dobar, možda ponekad pretjerano dramatična ili, čak, uopće ne odgovara sceni, ali odabir pjesama je relativno solidan. Aleksandar Cvjetković (najpoznatiji po ulozi Marija Karduma u triler seriji Novine) fantastičan je kao i uvijek, međutim scenaristi su od njegovog lika napravili parodiju u trenucima i sprdnju.
Prvi problem koji serija ima je apsolutni nedostatak realizma u prikazu tematike. To ne bi bio problem jer, recimo, ne prikazuju ni sve kriminalističke serije forenziku na način koji odgovara stvarnim činjenicama. Međutim, u intervjuu vezanom za seriju, njezini tvorci, Maja Pek Brünjes i Danijel Pek, naglasili su kako im je realizam u prikazu GSS-a i samih slučajeva bio glavni prioritet. Međutim, tog realizma u seriji baš i nema, a sami GSS-ovci su ovdje prikazani kao ljudi koji u crvenim uniformama trče po šumi i ponekad nekog spase. Mogao bih satima pisati o tome kako i zašto prikaz njihovih tehnika je ovdje potpuno nerealan, ali to je tema za poseban tekst
Scenarij u seriji je, općenito, loš.
Pun je jeftinih klišeja preuzetih iz drugih europskih i ne-europskih produkcija ove tematike, fokusirajući se manje na uzbudljivost i užurbanost događaja, a više na osobne i romantične situacije koje proživljavaju likovi. Takvim pristupom serija postaje jedna stvar koju volim manje od hrvatskih komedija – to je hrvatska sapunica. Tko voli ljubavne priče vjerojatno će biti zadovoljan, ali u kontekstu priče o HGSS-u više želim vidjeti spašavanje života i pomoć ljudima u nevolji – ne zanima me pretjerano tko je s kim spavao, u kojoj pozi, zbog kojih razloga i što su pojeli i popili prije seksa.
Osim subjektivnog aspekta, scenarij koji se dotiče nekih iznimno mračnih i ozbiljnih tema kao što su trgovina ljudima, pedofilija, silovanje, PTSP i tako dalje, ali na tako plitak, jeftin i nerealan način. U redu, ovdje se radi o fiktivnoj priči, ali, spomenute teme su iznimno bitne, a u našem društvu su gotovo svakodnevna pojava, pa je očekivano vidjeti ih u što uvjerljivijem prikazu. Kakav god on bio….
Tu je i način na koji su likovi i događaji uvedeni u radnju serije. Ovdje ne govorim o nekim epizodnim ulogama ili sekvencama, već o likovima i smjerovima priče važnima za radnju serije – npr. Ozrenova majka čija je sudbina izrazito bitan element zadnje dvije epizode spomenuta je tek usput o dvadesetak epizoda (prije finala, odnosno spomenutih posljednjih epizoda). Autori serije neuvjerljivo uvode likove u priču i gledatelj se teško povezuje s protagonistima serije.
S iznimkom spomenutog Aleksandra Cvjetkovića ostaje dojam kako većina glumaca odrađuje posao bez puno želje i motivacije . Većina je likova površno prikazan i daleko su od najboljih izdanja, iako neki, npr. Sandra Lončarić, imaju godine iskustva na filmskoj, televizijskoj i kazališnoj sceni. Ne znam što je gore, slušati užasno napisane dijaloge ili gledati glumce koji ih izgovaraju na razini koja je daleko od ambicija serije..
Za kraj, možda je najbolje seriju opisao jedan pripadnik HGSS-a – ona je za seriju rekao: “Sve su hrvatske serije loše, samo je jedna Gora”. Ništa seriju ne može opisati na bolji način.
OCJENA: 2
Tekst napisao: Kristian Matijević