RECENZIJA: GODZILLA: MINUS ONE

REDATELJ: Takashi Yamazaki

GLAVNE ULOGE: Minami Hamabe, Monetaka Aoki, Ryonosuke Kamiki, Sakura Ando, Michael Arias

TRAJANJE: 124 minute

NAZIV ORIGINALA: Gojira – 1.0

Premda sam od malih nogu veliki zaljubljenik u Godzillu, prvi susreti s ovim popularnim čudovištem došli su sa suprotne strane svijeta. Potpuno nesvjestan njenog japanskog podrijetla, dobar dio djetinjstva naivno sam vjerovao kako je upravo američka verzija iz 1998. godine prva, izvorna Godzilla. Kazetu s američkom Zillom religiozno sam gledao svaki vikend, a šlag na tortu bila je i animirana serija koja se pojavila ubrzo nakon, a čija se radnja direktno nastavlja na film iz 98. Nešto poslije, među prašnjavom zbirkom djedovih filmova, nabasao sam na sasvim drugačiju vrstu filmova o Godzilli. Za razliku od hollywoodskog blockbustera koji je barem probao djelovati ozbiljno, japanske Gojire za mene su bile tek infantilni kung-fu filmovi s nizom različitih čudovišta.

U dječjim očima, Godzilla je oduvijek bio “good guy” koji štiti Japan i Zemlju – razaranje i kaos nagonski sam pripisivao njegovim brojnim neprijateljima. Naravno, ne treba ni spominjati kako sam bio u velikoj zabludi. Iako je u “novijim” filmovima 70-ih i 80-ih Godzilla uglavnom dobričina, njeni korijeni obavijeni su vrlo mračnom i krvavom notom koju sam otkrio u zrelijem dobu. Naime, Ishiro Honda 1954. godine prvi je na filmsko platno pretočio kolektivne traume Japana i strah cijelog svijeta u lik golemog guštera, a Gojira je u njegovoj viziji bila sve samo ne pozitivac.

Gotovo 70 godina kasnije, u istoj godini u kojoj smo gledali biografski film o izumitelju atomske bombe, svijet je dobio još jedno zorno upozorenje o njenim zastrašujućim posljedicama. Godzilla Minus One je vrlo ambiciozan projekt koji želi dostaviti modernu verziju Hondinog klasika dok istovremeno pokušava biti nešto više od zabave uz kokice. Nezahvalan zadatak jer, unatoč velikoj ljubavi i iznimnoj popularnosti, Godzilla u nekim filmofilskim krugovima nikada nije bila shvaćena pretjerano ozbiljno, a nerijetko joj se oduzimala ikakva umjetnička vrijednost. Ako tome pridodate i recentni Warner Bros MonsterVerse s njihovom vizijom Godzille i činjenicu kako je Minus One imao budžet od svega 15 milijuna dolara, jasno vam je kako je čitav projekt lako mogao proći svima ispod radara i pasti u jedan čudovišni zaborav. S velikim zadovoljstvom mogu reći da je Godzilla Minus One najbolji Godzillin film u ovom stoljeću, a vrlo lako mogao bi biti i najbolji u dugovječnoj franšizi.

Godzilla Minus One gledatelja vraća na početak priče o borbi između Godzille i čovječanstva. Mladi japanski pilot Koichi (Ryunosuke Kamiki) netom prije završetka Drugog svjetskog rata odbija izvršiti svoju vojnu dužnost i poginuti kao kamikaza. Svoju zapovijed izbjegava pod izlikom neispravnog aviona, a zbog tobožnjeg kvara prisiljen je sletjeti na osamljeni otočić usred japanskog arhipelaga koji služi kao improvizirana vojna baza. Koichija i njegove vojnike u noćnoj zasjedi napada mitsko čudovište koje lokalni ribari nazivaju Gojira. Premda velika, Gojira nikako nije u svojoj punoj snazi i Koichi ima priliku ubiti neman vojnim naoružanjem, no zbog straha ostaje nepomičan te u stanju potpunog šoka promatra kako Gojira ubija čitav vod vojnika.

Teško breme rata i uništenja Koichija će pratiti i kada se vrati s bojišnice. Japan je u potpunim ruševinama, a njegovo rodno mjesto do temelja je spaljeno. Koichi ubrzo saznaje da je vatra, osim imovine i krova nad glavom, odnijela i njegove roditelje. U svom tom kaosu, Koichi će naići na Noriko (Minami Hamabe), mladu ženu s djetetom kojoj su američke bombe također oduzele dom i obitelj. Kako bi preživjeli siromaštvo i potpunu anarhiju, dvoje potpunih stranaca morat će postati prisilna obitelj.

Moralno i vojno poraženi Japan na totalnu predaju će natjerati bačeno atomsko oružje, a osim što će izazvati dodatnu destrukciju i patnju, poslužit će kao biološki reaktor za Gojirinu monstruoznu mutaciju.

Nakon beznađa rata koji uništava uvijek slijedi razdoblje nade koje donosi obnova, kako gradova i gospodarstava tako i slomljenih srca ljudi. Kako bi zaradio prijeko potreban novac, Koichi prihvaća državni posao razminiravanja morskog teritorija Japana. Usprkos godinama mira i pomaku na bolje, Koichi ne može pobjeći od sveopćeg osjećaja straha i krivnje koji ga proganjaju, što su ujedno i glavni motivi čitavog filma. Iako suicidalan, čin kamikaze bio je ultimativni znak poštovanja i moralna obaveza prema obrani svoje zemlje koju Koichi nije učinio zbog straha za vlastiti život, a isti strah onemogućio mu je da zapuca na Godzillu dok je gazila nemoćne vojnike. Promatrajući svoje postupke kao čin kukavičluka, Koichi shvaća da će njegov rat završiti tek kada prestane sanjati bjesomučne urlike svojih drugova koje gazi velika zvijer.

Koichijeva savjest i najveći strah, prerušen u moćnog guštera, ponovno će mu se ukazati u morskim dubinama. Ožarena radijacijom koju su izazvale atomske bombe, Gojira je sada veća i moćnija no ikada, a s njenom veličinom porasli su i apetiti pa je čudovište odlučilo čitav Japan preuzeti kao svoj kopneni teritorij. Napaćen, izmučen i prestravljen, Japan ponovno mora u bitku protiv nadmoćnog i nemilosrdnog neprijatelja. Gojira je hodajući podsjetnik na sve Koichijeve neuspjehe i strahove, čime ona prerasta čak i svoju gigantsku veličinu te postaje njegov osobni demon kojeg pod svaku cijenu mora poraziti.

Godzilla Minus One izvrsno je ocrtala onu alegorijsku, mračnu stranu koju predstavlja njen naslovni lik. Godzilla je zapravo velika metafora koja simbolizira kolektivnu patnju japanskog naroda uzrokovanu devastirajućim ratnim stradanjima i bačenim atomskim bombama. Ratovi, posebice oni potpomognuti atomskim naoružanjem, sposobni su uništiti čovječanstvo, a njihovo djelovanje toliko je razorno i pogubno da djeluje nestvarno, poput titanskih sila prirode. Upravo je takva i Gojira, nezaustavljiva i posve nemilosrdna u nakani da razori sve što joj stane na put.

S obzirom na budžet od tek petnaestak milijuna dolara, Godzilla Minus One izgleda vrhunski i gotovo u svakom kadru izgleda kao film visokobudžetne produkcije. Gojirino razaranje grada prilično je spektakularno, a njen potpisni napad atomskim dahom sigurno vas neće ostaviti ravnodušnim. Istinabog, postoje pojedine sekvence pomorskih borbi u kojima ćete primijetiti malo grublju animaciju ili neprirodno kretanje nekih objekata, no riječ je o sitnicama koje nipošto neće uništiti sveukupnu estetiku filma. Ako u obzir uzmemo to da jedan prosječni Marvelov ili DC-jev film zna koštati do nekoliko stotina milijuna dolara, zaista je nevjerojatno da Godzilla Minus One izgleda ovako dobro.

Kako smo napomenuli, Minus One moderna je adaptacija Hondina klasika iz 54. Skladno tome, Gojirin dizajn vraća se korijenima te, za razliku od modernih adaptacija, ponovno gledamo masivnu i tenku nalik varijantu s kratkim rukama i zdepastim, masivnim nogama. Osim izgleda, fanovi će udar nostalgije doživjeti i zbog kultne glazbene podloge koja svira svaki puta kada Godzilla izroni iz mora.

Važno je naglasiti kako Minus One nije samo odličan naslov za poklonike Godzille već dobar film općenito. Svi važniji likovi u filmu poput Koichija i Noriko solidno su napisani te posjeduju čvrste motive s kojima se svaki gledatelj može poistovjetiti. Što je još važnije, njihove priče i naratološki elementi ne sukobljavaju se s naslovnom zvijezdom filma nego ju kvalitetno nadopunjuju. Uobičajena rak-rana modernih adaptacija Godzille je pretjerano izostavljanje samog čudovišta koje često služi kao pozadinska buka kroz koju pratimo priče običnih ljudi. Onda kada nije puki pokretač radnje, Godzilla je samo izgovor za pokazivanje bezbrojnih specijalnih efekata koji mogu izgledati atraktivno, ali su lišeni ikakve motivacije, priče i dubljeg značenja.

Godzilla Minus One uspješno izbjegava zamke svojih prethodnika i pruža koherentnu priču koja seže puno dublje od naoko jednostavnog akcijskog spektakla s popularnim čudovištem. Godzilla Minus One izvrstan je film koji s gledateljem komunicira na nekoliko posve različitih tematskih razina, zbog čega ga mirne duše mogu preporučiti svima. Film je trenutačno moguće pogledati isključivo u CineStaru pa ukoliko ga poželite pogledati na velikom platnu, mala napomena u vidu prijevoda koji nije na hrvatskom već engleskom jeziku. Ako ste imalo znatiželjni, ne mogu vam dovoljno preporučiti odlazak u kinodvoranu. Ne samo da ćete gledati vrlo dobru epsku dramu s Godzillom nego ćete i podržati naslov koji, uzimajući u obzir tematiku i budžet, udara pravi šamar pustim milijunima koje Hollywood divljački sipa u mnoge svoje bezdušne i zaboravne projekte.

Ocjena: 10