RAZGOVOR S POVODOM: ANĐELO JURKAS

S novim izgledom portala Goodtalking stigle su i još neki noviteti. Uz novu rubriku (preporuka urednika – uskoro još noviteta) krećemo s prvim razgovorima, intervjuima s filmašima, filmofilima i serijofilima. Prvi gost, sugovornik je nezavisni redatelj i pisac, recenzent i kritičar,  Anđelo Jurkas s kojim sam razgovarao…o filmovima, serijama i aktualnom filmskom trenutku…

 

Pozdrav Anđelo, evo nas nakon mjeseci dogovora i pregovora – konačno u razgovoru za Goodtalking. Za početak, ajmo na početak – gdje je i kada sve počelo? Neke prve uspomene na kino, film….

 

U vrtiću. Paralelno sa zaljubljivanjem u tete odgajateljice događa se i oduševljenje glazbom, kinom, filmovima, čarolijom ekranizirane mašte, obožavanjem E.T.-a, Ramba, Rockyja, odlasci sa starim na nedjeljne matineje crtića, dječjih, ratnih, borilačkih filmova, komedija. Buraz koji me kao klinca ispod 7 godina vodi u neko riječko kino gledat „Noć vještica 2“ pa okretanje u svakom mraku odakle viri Michael Myersova maska i čuje se njegovo disanje, strah od morskih pasa poslije prvih „Ralja“ na TV-u, potom se nastavlja u osnovnoj i srednjoj školi kroz sustav videoteka i sve predinternetske čarolije nabavljanja filmova koje smo putem prijatelja od staraca nabavljali kao ilegalne VHS kopije presnimane i piratizirane s popisima filmova koje bi im rukom pisao, a oni bi iz raznih izvora za recimo tadašnjih 50 do 80 DM-a dofuravali neke C ili D kopije desetke novih naslova sa smetnjama po sredini ili blurravim slikama, ali imali smo odmah poslije američkih premijera, starci koji su me kao mulca u Zagreb vozili na neke od premijera tipa „Dobri momci“ ili „Kad jaganjci utihnu“ (dan danas među najdražim naslovima ikad), …zapravo fascinacija i razvojni put je s balkanskih ruta podosta sličan QT-ovim ispovijestima i romantiziranjima o gutanju filmova i filmofilstvu te studiranju kroz sustave pasioniranog gledanja i nabavke filmova i prijateljstva s videotekarima i videotekarkama pogotovo onima koji su imali ispod pulta i naslove za najbolje mušterije

Kada je Tvoje filmofilstvo prešlo u pisanje (prvo kritika) a zatim i stvaranje scenarija odnosno režiranja…neki redateljski, film(ofilsk)i uzori? 

 

Timeline je da prve novinarske honorare još u srednjoj školi (prve objavljene recke – treći srednje) u medijima dobivam kao publicist i kritičar dijelova pop kulture – glazbe i filma, to je bilo od vremena izlazaka Heroine Nove, a kroz razne specijalizirane ili mainstream medije je nastavljeno do danas (HTV, RTL, Rolling Stone, Vip.hr, Net.hr, Ritam/Večernji list, DOP Magazin, RDD, Mixer …), bilo ih je dosad preko 30-ak što nacionalnih, regionalnih, međunarodnih…prvi scenariji su bili za kratkometražne filmove od kojih su neki realizirani a neki čekaju svoj red.

Koji je prvi projekt koji si samostalno napravio?

 

Kratkometražni igrani film „Vanishing“ (2015) s Leonom Paraminski u glavnoj roli koji je poslije postao dijelom mozaik epizoda debija „Zbog tebe“ (2016). 

 

 

Nedavno je na HTV-u prikazan tvoj film “4-2” iliti ljubav u doba finala. Smatraš li “4-2” svojim filmom koji je izazvao najviše pažnje kod gledatelja? Ili je to neki drugi projekt? 

 

Nemam pojma oko feedbacka, ne pratim taj dio dojmovnički, ali statistički najkomercijalniji i najgledaniji je svakako putem HTV-a „4:2“, najgledaniji u kinima je bio „Fuck Off I Love You“ (2017) s nešto više od 13 000 gledatelja (uključujući filmske festivale i regularnu kino distribuciju), a najviše medijske pažnje uz igrani film „Fuck Off I Love You“ podigao je društveno odgovorni dugometražni dokumentarac „Sutra ću biti (Priča o Domcima)“ (2022), no ne mogu se požaliti na pratnju ni ostalih igranih filmova „Zbog tebe“, „Happy End: Glup & Gluplji 3“ (2018), „Do kraja smrti“ (2019). 

 

Koliko ti je važno mišljenje domaće kritike i svih onih koji pišu o filmu?  Zapravo kako uopće doživljavaš one koje pišu o filmu u Hrvata?

 

Apsolutno nevažno. 

Devedeset posto njih su ili dinosaurusi prošlih svršenih tiskanih vremena ili neki novi online klinci, ali počesto naredani nekompetentni neprofesionalci koji mijenjaju teze i liječe privatne antipatije kroz formu i forume „kritike“ bez obzira bile afirmativne ili negativne. U velikom broju slučajeva nema riječi o kritikama nego izdrkavanjima terminologijama i naštrebanim pseudoznanjima. Nerijetko privatne obračune kamufliraju kroz „prizmu kritike“, pa često kao moduse pljuvanja promoviraju „kvalitetu“ dok su u praksi klasični prodavači „pameti“ i magle, knjiški beživotni moljci i teoretičari općih online neznanja koji svoje frustracije i životne nemoći nadoknađuju piskaranjima o životu umjesto da ga žive, pa tako i filmovima, bazno varijacije nejeba i knjiških moljaca…S druge strane, iznimke koje potvrđuju pravilo su ljudi s kojima mogu popričati o filmovima i do čijeg mišljenja mogu držati ili se bar određivati, primjerice Velimir Grgić, Hrvoje Marjanović, Josip Juričić, Marko Njegić, Boško Picula, Daniel Rafaelić, Vedran Harča, možda još pokoji, ali nacionalno that`s about it, sve ostalo leglo nekompetencije i pseudopseudova. 

Projekti na kojima trenutno radiš? Što možemo očekivati od Jurkasa u bližoj i daljoj budućnosti?

 

Tri igrana filma, dva TV serijala i sedam dokumentarnih filmova od kojih se nadamo da će tokom 2024 i 2025 većina biti premijerno prikazana. 

Redom i takstativno. Igrani filmovi: 

  1. „ANA“ – animirano igrani film o neobičnoj mladoj djevojci koja se liječi od depresije i tvrdi da je prvi ženski serijski ubojica na Balkanu. Premijera na Dan žena 08. 03. Preko naše indie web platforme Runda za film/Filmaround (vani početkom 2024.
  1. „BETA“ – prvi dugometražni igrani filma u svijetu nastaje spojem Umjetne Inteligencije i ljudskog faktora o suživotu programerke i njenog programa Umjetne Inteligencije
  1. „ONLINE“ – prvi hrvatski i regionalni screen life film o događajima jednog atipično toplog Božića
  1. „100 km“ – igrani film motiviran stvarnim događajima o borbi samohranog oca s gubitkom sina koji se deklarirao kao gay zbog toga sotoniziran u društvu, zlostavljan od vršnjaka uslijed čega je počinio samoubojstvo

Nekoliko TV serijala (zasad u fazi pilota): „Brak je mrak“ – humoristički serijal o parovima u Zagrebu, „Kako preživjeti Hrvatsku“ – dokumentarni serijal, …

Društveno odgovorni dokumentarni filmovi: „Rekli su da kleknem“ – o sustavu djevojčica iz odgojnih domova i tretmanu žene u hrvatskom društvu u 21. st, „Životi Jana Bolića“ o riječkom piscu i motivatoru, „Preživjeti mir“ o drugačijim vrstama ratom nezaraženih branitelja, „Marvelous: Champ Champ“ o zagrebačkom svjetskom prvaku borcu BKB Marku Marvelousu Martinjaku, „Zašto se mrzimo“ o genezi mržnje na Balkanu, „64 km“ o humanitarnom maratonskom trku glumca Marka Cindrića od Zagreba do Siska, „Grgin konak“ – o Hrvoju Gregoriću Grgi i njegovoj farmi životinja, „Sara“ o Sari Luzar Smajić – domaćoj MMA borkinji, „Slam: Smrt poezije“ o nacionalnim prvacima u slam poeziji, …i podosta drugih u pripremi.

 
‘Ajmo malo globalno – kako gledaš na recentna kino događanja u Hollywoodu i ostatku svijeta.  

 

Ne pratim Hollywood in general dok mi ne otkupe filmove za remake, dosadna je i jednako nepotistička tvornica uništavanja snova i marketinški dirigirano blockbuster mrijestilište politički i ino korektnih dosadnjakovića i prodavača magle, ali ove svinjarije i pizdarije poput „lova na vještice“ oko ugroze Umjetnim Inteligencijama pokazuje samo kako je masa lako zapaljiva i ugroziva kad razmišlja sebično i na način gledanja samo vlastitih motiva kao ispravnih. U prijevodu – tko je ikoga od slobodnih kreativnih djelatnosti tjerao da se time bavi? Scenariste, glumce, redatelje bilo koga…nitko, vjerojatno ih je 99, 99% ušlo u to pravom slobode izbora, pa ako nestane potrebe za njihovim poslom, što je loše i gdje je problem ako to preuzmu strojevi, roboti i Umjetna Inteligencija. Nek nađu drugi posao, prekvalificiraju se. Ima alata, majstora i vodoinstalatera uvijek treba . Plus cum the fuck on, više od polovice filmova produciranih ljudskim faktorom je jedva probavljivo i gledljivo smeće (bilo iz komercijalne ili „artističko – festivalske“ sfere) jer ako su ljudi realizirali „Generala“ za 3 milijuna Eura Vašeg i našeg novca, jedva čekam da Umjetna Inteligencija preuzme kompletnu industriju. 

Streaming servisi? Dobra ili loša stvar za film odnosno stvaranje filmova?

 

Sjajna. Odlična. Nova platforma za sve one koji ne žele bit klasično izrabljivani od distributerskih kino lanaca. Super za kućne premijere i projekcije. 

 

Foto: Screenstho

Nekoliko najboljih filmova i serija, tvojih osobnih favorita . Ono, svih vremena, ali s trenutnim znanjem i filmskim iskustvom…

 

Najbolji filmovi svih vremena su najdraži filmovi svih vremena,tj oni koji su mi najviše pasali, propustit ću ih dosta, ali cca evo iz glave:

  1. Fight Club (David Fincher) 1999.
  2. Seven (David Fincher) 1995.
  3. Annie Hall (Woody Allen) 1977.
  4. Clockwork Orange (Stanley Kubrick) 1971.
  5. Good Fellas (Martin Scorsese) 1990./Babel (AG Inarritu) 2006.
  6. Silence Of The Lambs (Jonathan Demme) 1991.
  7. Pulp Fiction 1994./Reservoir Dogs 1992. (Quentin Tarantino)
  8. Blue Velvet (David Lynch) 1986./21 Grams (AG Inarritu) 2003.
  9. Halloween (John Carpenter) 1978./ Sex Lies Videotapes (Steven Soederbergh) 1989. 
  10. E.T (Steven Spielberg) 1982.
  11. Groundhog Day (Harold Ramis) 1993.
  12. One Flew Over Cuckoos Nest (Miloš Forman) 1975.
  13. Jaws (Steven Spielberg) 1975.
  14. A Fish Called Wanda (Charles Crichton) 1988.
  15. Her (Spike Jonze) 2015./Trainspotting (Danny Boyle) 1996. 
  16. Nothing Hill (Roger Michell) 1999.
  17. Dogville (Lars Von Trier) 2003.
  18. Barton Fink (Joel Coen) 1991./Snatch (Guy Richie), 2000.
  19. Psycho (Alfred Hitchcock) 1960.
  20. Modern Times 1936./Great Dictator 1940. (Charlie Chaplin)
  21. Rainman (Barry Levinson) 1988./Before Sunrise (R. Linklater), 1995. 
  22. Graduate (Mike Nichols), 1967./Unforgiven (Clint Eastwood) 1991.
  23. Terminator 2 (James Cameron) 1991.
  24. Clerks 1994./Chasing Amy 1997. (Kevin Smith)
  25. Apocalypse Now (Francis Ford Copolla) 1979.
  26. Citizen Kane (Orson Welles)1941./True Romance (Tony Scott), 1993.
  27. Magnolia (Paul Thomas Anderson) 1999.
  28. Bridges of Madison County (Clint Eastwood) 1995.
  29. Up (Pete Docter) 2005. Crtić/Lost In Translation (Sophia Copolla) 2003.
  30. Monty Python’s Holy Grail (Terry Jones/Terry Gilliam) 1975.
  31. Everything Everywhere All At Once (Daniel Kwan/Schneirt), 2022.
  32. Midsommar (Ari Aster, 2019)/Banshees Of Inisherin (Martin McDonaugh, 2022.)
  33. Before Sunrise/Sunset/Midnight (Richard Linklater), 1995 – 2013

Serija je previše koje volim, ali recimo: „Monthy Pythons Flying Circus“, „South Park“, „Twin Peaks“, „Gruntovčani“, „Twilight Zone“, „Black Mirror“, „True Detective“ (prva sezona osobito), „Sopranos“, „Breaking Bad“ sa svim spin offovima Better Call Saul i to, „Chernobyl“, „Ozark“, „The Office“, „Mućke“ ima ih u nedogled…

Najbolji domaći u 21. stoljeću
  1. Metastaze (Branko Schmidt), 2009. 
  2. Maršal (Vinko Brešan), 2000. 
  3. Pismo čaći (Damir Čučić), 2012.
  4. Vis a Vis (Nevio Marasović). 2013.
  5. Broj 55 (Kristijan Milić), 2013.
  6. Što je Iva snimila 21. listopada 2003 (Tomislav Radić), 2005.
  7. Svjedoci/ Svećenikova djeca (Vinko Brešan); 2003./2013.
  8. Ti mene nosiš (Ivona Juka), 2015
  9. Novo, novo vrijeme (Rajko Grlić/Igor Mirković), 2001
  10. Zvizdan (Dalibor Matanić), 2015 – Nebo/Sateliti (Lukas Nola), 2000
Ovogodišnja ponuda filmova? Nekoliko favorita…

 

  1. MISSING (Nicholas D. Johnson, Will Merrick)
  2. SPIDERMAN: ACROSS THE SPIDERVERSE (Joaquim Dos Santos & Kemp Powers & Justin K. Thompson)
  3. BEAU IS AFRAID (Ari Aster)
  4. REALITY (Tina Satter)
  5. POOR THINGS (Yorgos Lanthimos)
  6. ARE YOU THERE GOD, IT`S ME MARGARETH (Kelly Fremon Craig)
  7. LEAVE THE WORLD BEHIND (Sam Esmail)
  8. KILLERS OF THE FLOWER MOON (Martin Scorsese)
  9. OPPENHEIMER (Christopher Nolan)
  10. BARBIE (Greta Gerwig)

 

I to je to…hvala na razgovoru, vidimo se u nekom novom filmu…

 

 

 

 

 

Share