RECENZIJA: ZNAM KAKO DIŠEŠ – dok država vene, kriminal cvate

AUTORICA SERIJE: Jasmila Žbanić

GLAVNE ULOGE: Jasna Đuričić, Lazar Dragojević, Mirvad Kurić, Emir Hadžihafizbegović, Jelena Kordić Kuret, Selma Alispahić

TRAJANJE: 1 sezona, 6 epizoda

 

“Obećaj mi da ćeš pričati kad bude loše.” – Nevena

 

Dječak sjedi na krovu nebodera. Kasnije saznajemo njegovo ime. Emir je mlađi tinejdžer – na krovu je pronašao samoću i bijeg od stvarnosti. Zapalit će Emir nekoliko cigareta, popiti svoje, vjerojatno, omiljeno bezalkoholno piće i napraviti korak naprijed koji ne znači bolju budućnost. Zapravo to je korak koji će tinejdžera ostaviti bez budućnosti. Korak naprijed označit će kraj života za mladog Emira – stat će na rub zgrade i baciti se na pločnik. Izvršiti samoubojstvo. Istragu o Emirovoj tragičnoj smrti preuzet će tužiteljica Nevena Murtezić. Tužiteljica je majka tinejdžera -tek nekoliko godina starijeg od pokojnog Emira. Ubrzo nakon preuzimanja slučaja otkrivaju se i motivi samoubojstva. Nevena dolazi do iznenađujućih saznanja – slučaj je složeniji i ozbiljniji nego što je izgledalo na početku istrage…

Čini se kako je HBO odlučio osnažiti ponudu regionalnih serija – u kratku vrijeme u ponudi platforme našla se Šutnja zatim je stigla Deca zla da bi prije nekoliko dana u ponudi osvanula bosanskohercegovačka serija “Znam kako dišeš”. Poveznica između serija je prikaz društvenih problema koji su, u većoj ili manjoj mjeri, prisutni u svim državama nastalih raspadom bivše Jugoslavije (u slučaju spomenutih serija Hrvatska, Srbija i Bosna i Hercegovina) uz specifičnosti svake od spomenutih država.

Autorica serije je Jasmila Žbanić (redateljica filma “Quo Vadis, Aida?” i šeste epizode HBO uspješnice “Last Of Us”). U šest epizoda serije autorica je duboko zarezala u društveno-političku stvarnost Bosne i Hercegovine, ali istovremeno priču povezala s odnosima u obitelji koja se, zapravo, raspada te odgoju i odnosu djece, tinejdžera i roditelja u okruženju kada su društvene vrijednosti izvrnute, izokrenute i zagađene do krajnjih granica.

Stanje društva, ali i pojedinca autorica je prikazala na dvije razine koje se isprepliću i sudaraju – prvi je prikaz obitelji koja se raspada točnije već se raspala. Tužiteljica Nevena ostavila je muža – ona je posvećena poslu i pokušava (p)ostati što bolja majka sedamnaestogodišnjem sinu. Privatni životi glavnih protagonista serije većinom su…kaotični. Tužiteljica nije izuzetak – usred istrage ona se sudara s pitanjima o vlastitom djetetu i traži odgovore na pitanja za koja je mislila kako nikad neće morati postavljati. Koliko poznajem svoje dijete? Mogu li mu vjerovati? – neka su, ne i jedina pitanja s kojima je tužiteljica Murtezić suočena…

Foto: Screenshot

Druga razina prikazana je kroz posao koji obavljaju i slučajeve koje rješavaju. Korupcija, nepotizam, ljudska prava koja nisu za sve jednaka, sporost i nesposobnost institucija u borbi kriminala, birokratske prepreke…sve navedeno i puno više može se pronaći u seriji. Autorica ne generalizira niti se pokušava (trijumfalno) iživljavati (točnije ulagivati se gledateljima) nad zaposlenicima policije i tužiteljstva. U policiji postoje sposobni i pošteni ljudi koji znaju posao, ali su okovani korupcijom nadređenih, pretrpanošću poslom i nedostatkom resursa za obavljanje posla. Sprega između kriminala (koji su u javnosti često umiveni poznatim opisom ugledni poduzetnici) i dijelova državnih institucija prikazana je kao snažna i opasna. U jednom trenutku protagonist serije kaže otprilike ovako – ništa od slučaja kad je nečiji babo jači od države. Rečenica koja najbolje opisuje sve što gledamo u seriji.

Tužiteljici Murtezić dogodio se, spletom okolnosti, sudar poslovnog i privatnog. Dio priče o majci koju istraga dovodi do vlastitog sina pripadaju najbolje minute filma. Žena rastrgana između ljubavi prema sinu i potrage za istinom nosi ogroman teret odgovornosti i kakva god njena odluka bila žrtvu će morati podnijeti. Poslovnu i(li) privatnu.

Samoubojstvo tinejdžera nije jedini slučaj serije – druge istrage prepuštam Vama uz napomenu kako nakon izvrsne prve epizode serije ne gubi na zanimljivosti. Jedan od razloga je snažna glumačka izvedba Jasne Đuričić koja interpretira tužiteljicu Murtezić. Izbor glumice bio je važan za uvjerljivost čitave serije jer tužiteljica je najvažnija protagonistica serije – izbor glumice je pun pogodak (pisca ovih redaka lik tužiteljice podsjetio je na Helen Mirren iz britanske serije “Pod sumnjom” prikazane početkom devedesetih godina prošlog stoljeća). Ostali članovi glumačke ekipe u sjeni su glavne glumice – spomenuti treba Emira Hadžihafizbegovića koji interpretira lik sličan onom u domaćem filmu “Takva su pravila”.

Nije “Znam kako dišeš” bez mana – neki su detalji priče prebrzo i prelagano riješeni, nekoliko je glumačkih (sporednih) izvedbi neuvjerljivo no kada se u obzir čitava sezona onda (pre)velikih minusa i nedostataka nema. Riječ je o seriji koja je bolno uvjerljiva i, iako se bavi bosanskohercegovačkim slučajevima i problemima tamošnjeg društva, slučajeve i ljude koje gledamo u seriji mogu se pronaći u našem dvorištu.

 

OCJENA: 8