Treba li nam nova “Vrtoglavica”? (o remakeovima i obradama)

Vjerojatno tekst koji čitate nikada ne bi nastao da pisac ovih redaka prije nekoliko dana nije pogledao remake filma “Potpuno sjećanje” iz 1990. godine kojeg je potpisao redatelj Paul Verhoeven (glumačku ekipu predvode Arnold Schwarzenegger, Michael Ironside i Sharone Stone). U remakeu iz 2012. Schwarzeneggera je zamijenio Colin Farrell – glavne su ženske uloge pripale Jessici Biel i Kate Backinsale. Remake je znatno slabiji od filma iz 1990. godine iz više razloga – ispunjen akcijom, siromašan pričom…

Nekoliko sati nakon nadoknađivanja zaostataka i gledanja novog “Potpunog sjećanja”, stigla je vijest kako “Paramount” priprema remake “Vrtoglavice” Alfreda Hitchcocka iz 1958. godine. “Vrtoglavica” je u kritičarskim i filmofilskim izborima za najbolji film svih vremena često u najužem izboru i, bez obzira na inflaciju remakeova u posljednje vrijeme, vijest kako stiže nova “Vrtoglavica” prilično je iznenađenje. Scottieja Fergusona kojeg je u originalu interpretirao nezaboravni James Stewart u novoj verziji trebao bi glumiti Robert Downey Jr…

Najavljeni remake “Vrtoglavice” nije prvi slučaj obrade filma majstora napetosti Alfreda Hitchcocka. Godine 1998. američki filmaš Gus Van Sant snimio je novu verziju “Psiha”, filma koji i danas, više od 60 godina nakon premijere, izgleda jezivo i potiče filmske rasprave. Veliki ljubitelja filma, obožavatelja Hitchcocka film je, očekivano, dočekao na nož – Van Sant je svoju filmsku vratolomiju objašnjavao kao svojevrsni filmski eksperiment u kojem je kadar po kadar, sekundu po sekundu rekonstruirao Hitchcockovo remek djelo. Ostalo je pitanje zašto ponavljati umjetničko djelo koje je ionako potvrdilo vrijednost i stekla naklonost publike i kritike? Umjetničke slobode su odlična stvar, ali ponekad ne treba pretjerivati…

 

Spomenuti remakeovi dio su čudnovatih i ponekad bizarnih pokušaja stvaranja novih verzija filmova koji pripadaju među najbolje u povijesti. Hollywood koristi remakeove iz više razloga, ali tri su najveća:

  • Nedostatak ideja za stvaranje novih filmova
  • Pokušaj stvaranja hitova (zarade na kino blagajnama) koristeći ljubiteljima filma poznate naslove
  • Stvaranje američkih filmova inspiriranih stranim kinematografijama, filmovima koji su postali veliki hitovi i (jer nije jednostavno čitati titlove na dnu ekrana). 

Zbog spomenutih razloga filmske kompanije snimaju nove verzije i obrade starih, znanih naslova bez reda i smisla. Na internetu je izašlo zanimljivo i duhovito razmišljanje koje, otprilike, kaže kako bi se trebali snimati remakeovi filmova koji su loši i(li) nisu uspjeli opravdati očekivanjaRazmišljanje koje ima smisla, ali se neće dogoditi – tko će od filmskih kompanija uložiti u obradu filma koji je doživio neuspjeh na američkim odnosno svjetskim kino blagajnama?

Umjesto toga imamo more remakeova koji su unaprijed osuđeni na propast (teško se oteti dojmu kako će i “Vrtoglavica” postati član tog društva). Spomenuti filmovi Alfreda Hitchcocka samo su neki od njih –  “Leptir”, “Ben-Hur”, “Rollerbal”, “Hellboy”, “Strava u ulici Brijestova”, “Fantastična četvorka”, “Pakleni val”, “Tanka linija smrti”… neki su od remakeova koji su brzo otišli u zaborav..

Posebnu pažnju zaslužuju remakeovi filmova snimljenih izvan SAD-a. Kako bi nagrađivane i(li) komercijalne naslove prilagodili domaćem tržištu (vraćamo se na priču o titlovima odnosno filmovima koje treba i čitati), Hollywood naslove iz različitih svjetskih zemalja pokušava prilagoditi domaćoj, američkoj publici. U većini slučajeva takvi su filmovi iznimno loši i neuvjerljivi iz više razloga – možda i najpoznatiji takvi filmovi su “Oldboy” i “Tajna u njihovim očima”.

Spike Lee je uletio u realizaciju američkog “Oldboya” bez puno razmišljanja, ali i razumijevanja prema jednom od najboljih filmova stoljeća. Filmu koji je, na neki način, mnogim ljubiteljima i ljubiteljicama sedme umjetnosti približio i upoznao s kinematografijom Južne Koreje. “Oldboy” iz Hollywooda nije uspio jer scenarij i scene nasilja nisu podložne kalkuliranju – šokantan završetak originala niti približno nije uspio u remakeu. To se neki, ne i jedini, razlozi neuspjeha “Oldboy” remakea….

 

Foto: Hilary Bronwyn Gayle – © 2012 OB Productions, Inc.

 

Argentinska drama “Tajna u njihovim očima” također pripada u klub najboljih filmova stoljeća u kojem živimo. Naravno i taj je film dobio remake – redatelj Billy Ray okupio je jaku glumačku ekipu (Nicole Kidman, Julia Roberts, Alfred Molina…), ali glumci nisu mogli sakriti slabosti filma posebno u usporedbi s originalom (da, usporedbe su potrebne jer da nije orignala ne bi bilo niti remakea). Argentinska kriminalistička drama s dodatkom ljubavne priče ima melankoličnu režiju, izvrsne Ricarda Darina, Pabla Raga i Soledad Vilamil te političko-povijesni kontekst priče koji je nemoguće preslikati izvan Argentine. Koliko god puta se pogleda remek-djelo redatelja Juana Josea Campanelle toliko se puta uvjeri koliko je remake potpuno promašena filmska priča…

Foto: Screenshot

….ipak, nije sve tako crno….

Na Goodtalking portalu možete pronaći listu remakeova koji su opravdali ili nadmašili očekivanja. Postoje remakeovi iz bliže i dalje prošlosti (Hollywood je remakeove snimao prije 60, 70 i 80 godine) koji su u rangu ili su nadmašili original. U odnosu na količinu remakeova koji su snimljeni postotak nije (pre)velik, ali postoje…

Umjesto zaključka…

Veliki broj slabijih i nezanimljivih remakeova posljednjih godina gotovo je u potpunosti uništio interes publike za njihovim gledanjem čak i prije premijere filma (takve su reakcije i nakon najave “Vrtoglavice”) iako postoje zanimljive filmske obrade. Kvaliteta prije kvantitete bila bi prava stvar kada je remakeovima iz Hollywooda riječ. Znam, znam…neće se dogoditi, ali vrijedilo je pokušati…

 

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)