RECENZIJA: LUTKE OD KESTENA – kesteni, jezivi i krvavi

AUTORI SERIJE: Dorte Warnoe Hogh, Mikkel Serup, David Sandretuter

GLAVNE ULOGE: Danica Čurčić. Mikel Boe Folsgaard, Iben Dorner, David Dencik, Liva Forsberg, Anders Hove

TRAJANJE: 1 sezona, 6 epizoda

ORIGINALNI NAZIV: The Chestnut Man

 

Jesen u Kopenhagenu. Melankolični i šareni ugođaj ugušen je strahom i neizvjesnošću – pronađen je leš mlade žene. Žena je brutalno masakrirana – tijelu nedostaje ruka i žrtvi je izbijeno oko. Istragu preuzimaju detektivka Naia Thulin i njezin novi partner Mark Hess. Istraga vodi do slučaja iz prošlosti – otmice i ubojstva maloljetne djevojčice, kćerke ministrice u Vladi Danske Rose Hartung. Poveznice zločina su figurice napravljene od….kestena…

Jedna od glavnih preporuka za gledanje “Lutki od kestena” je pisac Soren Sveistrup, autor knjige prema kojoj je serija snimljena. “Lutke od kestena” je Sveistrupov roman, prvijenac – pisac je znatno poznatiji kao autor sjajne serije “Ubojstvo” (Forbrydelsen) koja je dobila i jednako dobru američku obradu (američka je verzija bila ključna za glumačke karijere Mireille Enos i Joela Kinnamana koji su nastupili u ulogama detektiva, istražitelja). “Lutke od kestena” ima prepoznatljiv autorov rukopis – kompleksne likove, zločin i politiku u pozadini istrage. Razlike ipak postoje – jedna od najvećih je brutalnost u prikazu zločina koji potresaju Kopenhagen…

Lutke od kestena” predstavnik je često spominjanog skandinavskog noira koji zauzima sve važnije mjesto kada je o kriminalističkim pričama i trilerima riječ (zanimljivo je kako stravični i žestoki kriminalistički slučajevi dolaze iz država koje se, s obzirom na ekonomsku razvijenost, ljudska prava i sigurnost pripadaju među najpoželjnijim mjestima za život na planetu). Autori serije grade napetost, tjeskobu i (jezivi) ugođaj na tri razine.

Foto: Netflix

Prva razina je kamera odnosno način snimanja te vizualni izgled. Od ptičje perspektive i prikaza grada do interijera u kojima se radnja odigrava, hladnoća (ne odnosi se na temperaturu zraka) se može osjetiti u gotovo svakom trenutku serije. Hladnoća koja pojačava napetost i najavljuje događaje od kojih se, koliko god izraz bio stereotipan i često upotrebljavan, ledi krv u žilama. Iako je jesen ispunjena razigranim bojama one su u seriji često zlokobne i prijeteće…Najava za ono što dolazi…

Druga razina je portretiranje likova. Protagonisti serije slojevito su prikazani – nisu površni i jednodimenzionalni. Bez obzira na kojoj se strani zakona nalaze i koliko su povezani s ubojstvom protagonisti serije snažno su određeni događajima iz prošlosti (za detektivku Naiu vrijedi i situacije koju živi). Zanimljiv je odnos između Naie i njenog slučajnog partnera Hessa – u prvim danima istrage ponašaju se poput stranac (takav je odnos zasluga Hessa koji je prilično rezerviran kada je o slučaju riječ). Međutim, kako vrijeme odmiče, žrtava je sve više te njihov odnos točnije povezanost (ne samo poslovni već i privatni) postaje sve snažnija. Kako ponor nasilja postaje brutalniji i mračniji tako istražitelji postaju sve više uvučeni u slučaj i ne žele odustati…

Kod oblikovanja, karakterizacije likova treba spomenuti i ministricu Rose Hartung. Žena koja se nakon gubitka djeteta vraća na posao bori se za karijeru, profesionalno preživljavanje, ali i očuvanju obitelji. Dojmljiva glumačka izvedba Iben Dorner Rosi je udahnula iznimnu uvjerljivost – gledatelj s njenog lica može pročitati kakvu je životnu dramu proživjela. Živi…

Treća razina odnosi se na stravični i realističan prikaz nasilja. Pojedine scene šokantne su i ne štede gledatelja, ali nasilje u seriji nije samo sebi svrha. Kako se detalji oko ubojstava otkrivaju tako postaje izvjesno kako brutalnost nije slučajna niti je ugrađena u seriju isključivo zbog šokiranja gledatelja (Hess se u slabo zainteresiranog sudionika u istrazi pretvara u fanatičnog istražitelj) već je logičan slijed događaja i okolnosti.

Foto: Screenshot

Spomenute se razine (detalji) izmjenjuju, dodiruju i isprepliću čitavim trajanjem serije. Intenzitet i napetost ne padaju čitavim trajanjem – čak i kada je radnja fokusirana na događaje koji nisu usko povezani s istragom “Lutke od kestena” i dalje je serija koja gledatelja ne pušta iz čeličnog zagrljaja.

Surovoj realnosti i uvjerljivosti serije uvelike pridonose vrlo dobre glumačke izvedbe. Prije svih to se odnosi na Danicu Čurčić i Mikkela Boea Folsgaarda koji interpretiraju detektive Naiu i Hessa. Nevjerojatna je količina emocije i duševnih stanja koje tijekom gledanja glumci postižu neverbalnom komunikacijom i izrazima lica. Kamera, krupni kadrovi njihovih lica govore puno. Ponekad više od bilo kakvih riječi….

Prošlost određuje našu sadašnjost i utječe na našu budućnost – kao da govore autori serije “Lutke od kestena”. Jeziva i napeta, vrlo dobro napisana i još bolje odglumljena ova je danska serija obavezna za sve ljubitelje dobrih, mračnih trilerskih priča. Jedan od anonimnih komentatora je napisao kako poslije gledanja ove serije više nikada kestene nećete doživljavati kao prije. Da, bio je u pravu – a kesteni su tek jedan od tragova koji vode do ubojice u “Lutkama od kestena”…..

 

OCJENA: 8

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)