RECENZIJA: NOĆ VJEŠTICA UBIJA – masovna histerija u Haddonfieldu

REDATELJ: David Gordon Green

GLAVNE ULOGE: Nick Castle, Airon Armstrong, Will Paton, Anthony Michael Hall, Jamie Lee Curtis, Judy Greer

TRAJANJE: 105 minuta

NAZIV ORIGINALA: Halloween Kills

Nije nikakva (pre)velika mudrost napisati (ili izgovoriti) kako je godine 1978. John Carpenter stvorio jedan od glavnih i najvažnijih filmova kada je riječ o horor žanru. Noć vještica predstavio je jednog od najpoznatijih i najupečatljivijih horor negativaca (Michael Myers) i postavio standarde koji su mnogi pokušali kopirati ili su u filmu pronašli inspiraciju. Film iz 1978. godine pravi je i punokrvni projekt Johna Carpentera – američki je filmaš redatelj, scenarist (uz Debru Hill) i producent te autor nezaboravne glazbe čiji taktovi lede krv u žilama

Kreativni, ali i komercijalni uspjeh filma (“Noć vještica” snimljen je za tristotinjak tisuća dolara – zaradio je više od 47 milijuna) donio je, a što drugo, nastavke. Veliki broj nastavaka, rebootova i pokušaja da se na imenu Michaela Myersa i originalnom filmu ostvari zarada na kino blagajnama i pokuša približiti vrijednosti (prije svega za horor žanr) prvog, originalnog filma. Većina takvih pokušaja bila je, kreativno, neuspješna (jer teško je nadmašiti majstorije Johna Carpentera), ali popularnost i kultni status Michaela Myersa donosili su nove “Noć vještica” projekte.

Najozbiljniji projekt nakon filma iz 1978. godine najavljen je uoči četrdesetogodišnjice premijere originalnog filma. Tada je najavljeno kako će se sudbina Michaela Myersa i čitave “Noć vještica” priče završiti u trilogiji koja će početi 2008. godine. Za redatelja trilogije odabran je David Gordon Green – ubrzo je stigla vijest kako se projektu pridružila Jamie Lee Curtis (ponovo u ulozi Laurie Strode), projekt je podržao i John Carpenter potpisan kao izvršni producent trilogije. Prvi film trilogije bio je solidan – ništa spektakularno, ali dobar početak kraja. Nakon prvog stigao je, sa zakašnjenjem iz poznatih razloga, i drugi film pod naslovom “Noć vještica ubija“….

Središnji dio trilogije, često, ništa ne (za)počinje niti se ništa u njemu ne završava. Takav je slučaj s “Noć vještica ubija” (izuzetak su životi žrtava Michaela Myersa) – nakon što je preživio lomaču koju su mu pripremili ženski članovi obitelji Strode, Michael Myers ubija vatrogasce i kreće prema Haddonfieldu kako bi… ubijao. Istovremeno, u gradiću se događa redovito druženje preživjelih iz noći užasa koja se dogodila prije četrdeset godina. Oni se redovito sastaju svake godine u isto vrijeme kako bi se prisjetili ubijenih, ali i podsjetili nove generacije na ubojstva iz prošlosti. Hoće li preživjeli iz prošlosti preživjeti sadašnjost u trenucima kada je Michael Myers ponovo u gradu?

Dva su važna (ne i jedina) detalja na kojima je sagrađena priča o Michaelu Myersu odnosno priča o jednom od najvažnijih filmova horor žanra. Prvi je iskonsko, nesumnjivo i nepopravljivo zlo koje isijava iz Michaela Myersa (doktor Loomis je prvi shvatio o čemu je riječ). Myers postaje ubojica kao dijete, on je nemilosrdan i brutalan, ali je čovjek. On ne dolazi u snovima poput Freddyja Kruegera već je čovjek – upravo zbog te činjenice je njegovo zlo još strašnije. Drugi detalj je Laurie Strode, djevojka, danas žena koja se suprotstavila i preživjela okršaj s ubojicom. “Noć vještica ubija” izbjegava ili revidira spomenute detalje – Laurie Strode je nevažna za priču filma. Dok Myers ubija ulicama Haddonfielda ona se tek povremeno pojavljuje i sporedni je protagonist filma. Može li se i dalje reći kako je Myers smrtnikdakle čovjek nakon ovog filma? Završni obračun u kojem pola grada napada, ranjava i na sve načine se obračunava s ubojicom sugerira kako Myers možda i nije samo čovjek. Odgovor se krije u završnom poglavlju trilogije, ali nakon svega što je Myers ovdje preživio… Dakle, redatelj filma revidira ponešto i, najblaže rečeno, mijenja detalje zbog kojih je originalan film postao toliko uspješan.

Čega onda ima u dvojci? Film nas upoznaje sa stanovnicima Haddonfielda koji su preživjeli susret s Myersom prije četiri desetljeća. Radnja rekonstruira neke događaje iz prošlosti i bavi se protagonistima koji i nisu pretjerano važni za serijal. No, nije jednostavno pronaći materijala za tri filma – u igru moraju ići i igrači s klupe. Revidiranje originala i davanje prostora likovima koji i nisu pretjerano važni za priču u Michaelu Myersu možda i ne bi bilo toliko nepodnošljivo da “Noć vještica ubija” ne mnogobrojne klišeje odnosno nelogične i potpuno, blago rečeno, nebulozne reakcije i postupke nekih likova. Nevjerojatna je količina propusta, grešaka i tehničkih površnosti koji se mogu pronaći u filmu. Kulminacija je u završnom obračunu građana Haddonfielda i Myersa u kojem su neki od stanovnika naoružani palicom za hokej i, pazite sad, peglom (ili glačalom) ???!!!. Protiv serijskog ubojice koji ne oprašta.

Masovna histerija je zahvatila Haddonfield i redatelj je posvetio nekoliko minuta filma. Stradat će nevin čovjek koji je u smrti pronašao spas od rulje. Potencijalno intrigantan detalj, ali potpuno neuvjerljivo i kaotično realiziran i, u konačnici, nebitan za cjelinu.

O glumačkoj ekipi teško je nešto suvislo napisati. Jamie Lee Curtis ionako je u drugom planu dok se većina likova ponaša nelogično i neprirodno. Ne samo kada su u opasnosti od Myersa. U nekim trenucima izgleda kao da je “Noć vještica ubija” parodija na horor filmove u kojima je Michael Myers glavna figura.

“Noć vještica ubija” nije iznevjerio kada je riječ o zaradi na svjetskim kino blagajnama. Iako je zarada bitno manja od prvog filma više od 120 milijuna dolara u svjetskoj distribuciji (budžet 20 milijuna) dobar je rezultat. Međutim, komercijalan uspjeh ne može sakriti činjenicu kako je riječ o filmu koji neuspješno pokušava dodati nove detalje u serijal, ali i, ponekad, revidirati zakonitosti filma iz 1978. godine. Nevjerojatna količina banalnosti, površnosti i nezanimljivih likova pokušala se sakriti brojem ubijenih, ali misija nije uspjela. Ostaje tek nada da će završni dio trilogije popraviti dojam o još jednom završetku priče o Michaelu Myersu.

OCJENA: 2