RECENZIJA: ŽENA NA PROZORU – dani opasnog gledanja

REDATELJ: Joe Wright

GLAVNE ULOGE: Amy Adams, Julianne Moore, Gary Oldman, Jennifer Jason Leigh, Anthony Mackie

TRAJANJE: 100 minuta

NAZIV ORIGINALA: The Woman in the Window

 

“Vi se zajebavate s pogrešnom obitelji.” – Alistair Russell

 

Početkom prošle godine, u vrijeme kada je bilo nemoguće predvidjeti kako će kino dvorane mjesecima biti zatvorene, često se mogla vidjeti najava za triler “Žena na prozoru”. Česte najave bile su očekivane i opravdane – ekranizacija književnog predloška američkog pisca Daniela Malloryja (za potrebe “Žene na prozoru” Mallory je uzeo pseudonim A.J. Finn) okupila je izvrsnu glumačku ekipu pod ravnanjem redatelja zanimljive filmografije (“Okajanje”, “Hanna”, “Prijelomni čas …). Međutim, i prije zatvaranja film je imao problema – premijera se trebala dogoditi krajem 2019. godine, ali je odgođena za, otprilike, šest mjeseci zbog nadosnimavanja i izmjena – razlog su bile slabašne i skromne reakcija publike na testnim projekcijama. Premijera se, zbog pandemije, nije dogodila u drugom predviđenom terminu i projekt koji je snimljen u produkciji “20th Century Foxa” (kojeg je u međuvremenu progutao “Disney”) na kraju je priče prodan “Netflixu”. “Netflix” nije žurio s premijerom filma – streaming servis je naslov s iznimno jakom glumačkom ekipom iskoristio kao dio najave filmske 2021. godine. Nakon dugog čekanja “Žena na prozoru” može se pogledati na spomentom streaming servisu….

Glavna protagonistica filma je Anna Fox. Ona je dječja psihologica, ali zbog svojih zdravstvenih problema Anna je zarobljena u vlastitom domu. Pati od agorafobije i svaki izlazak iz stana za nju je nemoguća misija – život promatra iz perspektive vlastitog doma – pomaže joj podstanar David koji živi u njenom podrumu. Dane provodi u ispijanju lijekova koje često zalijeva alkoholom, gledanjem crno-bijelih filmova, lutanjem bespućima interneta  i špijuniranjem susjeda. Jednog dana u zgradu nasuprot Anne useljava obitelj Russell – otac, majka i maloljetni sin. Upoznat će Anna članove obitelji Russell, ali ubrzo nakon njihovog dolaska počinju se događati čudne stvari. Jedne noći vrisak iz njihovog stana probudit će Annu, ali svi Annu uvjeravaju kako nije ništa ozbiljno. Nekoliko dana kasnije slijedi novi šok – na prozoru stana u kojem živi obitelj Russell, Anna će vidjeti ženu ubodenu nožem. Psihijatrica nazove policiju i tvrdi kako je vidjela ranjenu gospođu Russell, ali njena priča izgleda nemoguće. Ili je, možda, Annina stvarnost posljedica previše lijekova natopljenih alkoholom?

Iz prethodnih rečenica, zapleta filma, može se pronaći glavni uzor “Žene na prozoru” – riječ je o briljantnom “Prozoru u dvorište” Alfreda Hitchcocka. Zavirivanje u susjedove odaje i često prisutna potreba i(li) žudnja za ulaženjem u tuđe živote (i,naravno, otkrivanje tajni) pokretačka je ideja oba filma. Iako se Jeff iz “Prozora u dvorište” i Anna u nekim stvarima razlikuju (moderna su vremena – Jeff je ograničen na vlastiti stan zbog teškog loma noge, Anna je zarobljena u vlastitom stanu zbog loma vlastite psihe koji je, čini se, učestaliji u modernom svijetu nego prijelom noge) sličnosti nisu zanemarive. Naravno, nitko nije očekivao da bi “Žena na prozoru”, kvalitativno i kreativno, stati u istu rečenicu s “Prozorom u dvorište”, ali s obzirom na glumačku ekipu i popularnost književnog predloška očekivanja su bila prilično velika. Velika očekivanja, ali malo se os njih ispunilo…

Foto: Netflix

“Žena na prozoru” je zbunjujući i neuzbudljiv film u kojem malo toga funkcionira na pravi način. Krenimo od glavne protagonistkinje Anna – agorafobija i anksioznost nisu njeni jedini zdravstveni problemi (mada se nešto više zapravo i ne spominje u filmu). Ništa čudno s obzirom na događaje koje je Anna preživjela, ali problem nastaje u prikazu glavnog lika s kojim se iznimno teško povezati i suosjećati ne zbog njenih zdravstvenih problema i događaja iz prošlosti već zbog načina na koji je Anna prikazana. Iako je po zanimanju dječja psihologica (dakle, zna nešto o problemima koji i nju muče) njene tjedne seanse sa psihijatrom izgledaju kao susret starih neprijatelja koji jedva čekaju rastanak, ali tek nakon što se kvalitetno izvrijeđaju. Iako je njeno stanje prilično ozbiljno i Annina svakodnevica nije jednostavna mnogi su njeni postupci i odluke prilično (bez obzira na probleme) iracionalni i neuvjerljivi. Ona kao da ne želi pomoć vanjskog svijeta, ali će u podrum primiti stanara. Također, nakon finala filma koji je, zapravo, još jedna ogromna trauma za Anninu dušu ona će otići, kako i redatelj sugerira, izliječena i potpuno spremna na normalan život. Ovdje dolazimo do ostalih problema filma..

Neuvjerljivost, nedostatak napetosti i predvidljivost (pisac ovih redaka nije čitao knjigu, ali velika iznenađenja od “Žene na prozoru” nije doživio). Većina događaja u Wrightovu filmu prikazana su sporo, beskrajno neuzbudljivo i lišeno bilo kakvih tenzija koje bi gledatelju ili gledateljici ubrzale puls. Redatelj niže likove za koje previše ne mari i film je, samo zahvaljujući prvorazrednoj glumačkoj ekipi, podnošljiv. 

“Žena na prozoru” nema niti jednu scenu (kada je o napetosti riječ) za duže pamćenje. Ono što se pamti je bizaran i površno objašnjena svađa Anne i njenog supruga u automobilu pred djetetom. Svađa koja se dogodila iznenada i, pogađate, stravično je neuvjerljiva iako je iznimno važna za film i portretiranje glavnog lika.

Žanrovski, “Žena na prozoru” je kombinacija drame i trilera. Redatelj pokušava pronaći ravnotežu između prikaza osobe zarobljene u vlastitom stanu, ranjene duše koja je usamljena i asocijalna (dakle, drame) i istrage ubojstva, odnosno potrage za ubojicom. Izgleda kako je redatelju draži dramski dio, ali film, (vjerojatno jer je takav razvoj događaja u knjizi) trilersko finale.

Glumačka ekipa filma impresivna je – nekoliko izvrsnih dionica i glumačkih bravura (prije svega Julianne Moore) spašavaju film od potpune propasti. No, jaka glumačka imena ipak ne mogu u potpunosti spasiti ono što se spasiti ne može…

Nešto manje od dvije godine je prošlo kada je zakazan prvi datum kino premijere “Žene na prozoru”. Međutim, turbulentna vremena u kojima živimo donijele su brojne odgode i film nikada nije doživio prikazivanje na velikom platnu već se pojavio na “Netflixu”. Pojavio i razočarao – riječ je o filmu kojeg krasi, između ostalog, neuvjerljivost priče i bilo kakva napetost. Za film u kojem se mogu pronaći mnoga poznata i priznata imena i koji teži publiku držati u neizvjesnosti i(li) šokirati “Žena na prozoru” nudi jako malo. Premalo.

 

OCJENA: 4

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)