RECENZIJA: MARE IZ EASTTOWNA

AUTOR SERIJE: Brad Ingelsby

GLAVNE ULOGE: Kate Winslet, Guy Pierce, Evan Peters, Cailee Spaeny, David Dehman, Neal Huff, Jean Smart

TRAJANJE: jedna sezona, osam epizoda

NAZIV ORIGINALA: Mare of Easttown

Tvoja obitelj je zabrinuta za tebe.”

Krajem prošle godine HBO je predstavio najvažnije projekte u 2021. godini. Kao jedan od glavnih aduta u planovima ovog streaming servisa zabilježena je serija “Mare iz Easttowna”. Jedan od glavnih razloga je Kate Winslet koja je 2011. osvojila Zlatni globus za ulogu u HBO mini seriji “Mildred Pierce” – poveznica između serija nije samo Kate Winslet već i Guy Pearce. Autor serije je Brad Inglesby, scenarist koji, do “Mare iz Easttowna”, nije imao iskustva sa serijama, ali filmovi za koje je napisao scenarij (“Izvan igreČelična pravdaNoćna potjera ) pokazuju kako je riječ o autoru čiji su protagonisti (kao i odnosi između njih) slojeviti i, bez obzira na situacije u kojima se nalaze, uvjerljivo životni. Intrigantno i zanimljivo napisane likove Inglesba je preslikao i na seriju “Mare iz Easttowna”. Tko je onda Mare iz naslova serije i što se događa u malom mjestu poznatom pod imenom Easttown?

Easttown je gradić u Pennsylvaniji, ali mogao bi biti u svakom kutku kugle zemaljske. Mjesto gdje se svi poznaju, mjesto u kojem su stanovnici, javno ili tajno, na različite načine povezani. Za razliku od serija u kojima stvari na prvi pogled izgledaju normalno, ali kada se zagrebe onda se otkriva mreža tajna i laži, u slučaju “Mare iz Easttowna” stvari i na prvi pogled, kod većine stanovnika (čitaj: likova), ne izgledaju najbolje. Većina stanovnika Easttowna ne žive već se bore sa životom, prošlošću koja se prelijeva u sadašnjost i određuje nesigurnu budućnost. Ionako kompliciran život u Easttownu dodatno je, prije godinu dana, zakomplicirao nestanak djevojke. Godinu dana istraga nije donijela rezultata, ali slijedi novi šok. Nakon poniženja od strane vršnjaka mrtva je pronađena tinejdžerka Erin McMenamin. Istragu preuzima (kao i istragu nestale prije godinu dana) lokalna policajka, detektivka Mare Sheehan…

Životna priča detektivke iz malog gradića ispunjena je teškim trenucima, obiteljskim tragedijama i pokušajima da svakodnevicu učini (barem) podnošljivom za sebe i okolinu. Mare je rastavljena, ona je majka, ali i baka – živi s majkom Helen, kćeri tinejdžerkom Siobhan i unukom, malenim Drewom. U blizini živi njen bivši muž s novom suprugom… To je tek vrh Mareine životne priče – otkrivati ostatak otkrilo bi previše detalja radnje za sve koje seriju gledali nisu.

Mare je predana poslu, opterećena izostankom rezultata istrage o nestaloj djevojci. Međutim, stiže nova nevolja, novi zločin – ubojstvo maloljetnice koje će dovesti do osvete, ali i otkrivanjem novih tajni Easttowna. Pritisak, onaj na poslu, ali i privatnom životu, snažan je i stalno prisutan u njenom životu. Ona donosi odluke, nekada pogrešne, nekada ispravne nekada iracionalne, ali od prvih minuta serije gledatelj će prigrliti Mare i sa zanimanjem, suosjećanjem, ponekad i ljutnjom čak i smijehom pratiti istragu, ali i događaje u njezinom privatnom životu. Da, Mare Sheehan jedan je od onih životnih protagonista, osoba s manama i vrlinama koja pokušava riješiti teške zločine, ali i spojiti komadiće razbijenog privatnog života. Ona je cinična i teška za suradnju, osvetoljubiva, ali i predana poslu, želi pomoći i riješiti zločine. Progonjena stvarima iz prošlosti koje se ne mogu promijeniti (i)li popraviti, Mare pokušava učiniti nešto za sadašnjost i budućnost. Svoju, vlastite obitelji, ali i svih stanovnika Easttowna.

Mare je zanimljiva i uvjerljiva u svojim postupcima i reakcijama iz dva razloga – lik glavne protagonistkinje napisan je s puno pažnje i detalja. Drugi razlog je briljantna izvedba Kate Winslet. Tijekom događanja u seriji glumica, ovisno o situaciji, mijenja izgled i način njenog ponašanja, reakcije na određene situacije pokazuju koliko duboko Mare proživljava recentne događaje te koliko su rane iz prošlosti prisutne u njenom životu. Winslet odnosno Mare pokretačka je snaga serije u jednoj od najboljih glumičinih uloga u karijeri.

Serija vrlo vješto isprepliće istragu i prikaz privatnog života stanovnika Easttowna. S obzirom na to da je riječ o gradiću gdje se svi poznaju nemoguće je u potpunosti odvojiti istragu od odnosa između stanovnika gradića, ali autor serije u pojedinim trenucima uspijeva odvojiti istragu i odnose između protagonista. Trenuci su to kada serija iz trilera i kriminalističke priče ide prema drami u kojoj se ponekad pojavljuje i crni humor. Međutim, čim se gledatelj opusti i pomisli kako su zločini u drugom planu slijedi neki događaj, detalj koji nas vraća u tmurnu i nemirnu svakodnevicu Easttowna.

Kao problem serije može se spomenuti veliki broj protagonista od kojih neki izgledaju neiskorišteni odnosno nevažni za priču. Međutim, s obzirom na to da je ovaj tekst pisan nakon pet epizoda (ostaju još dvije – peta epizoda završava opakim cliffhangerom) problem treba uzeti sa zadrškom jer, iako su neke stvari riješene i otkrivene, nemoguće je predvidjeti rasplet kao i sudbinu protagonista odnosno važnost pojedinih likova nakon pogledane čitave serije…

Kako je i ranije u tekstu spomenuto Kate Winslet je glumački forte serije, ali Winslet nije jedina koju treba spomenuti kada je o glumačkim izvedbama riječ. Jean Smart (mama Helen) izvrsno funkcionira u interakciji s Winslet, Angourie Rice vrlo dobro interpretira Siobhan dok je Guy Pearce rutinski odradio ulogu pisca Richarda Ryana.

“Mare iz Easttowna” je kriminalistička priča o otetim i ubijenim djevojkama u američkom gradiću. Međutim, to je tek prva razina priče serije koja govori o životnim tragedijama i iskušenjima, životu u maloj sredini gdje su tajne i laži svakodnevica te obiteljskim odnosima koji su na velikim iskušenjima. Izvrsna Kate Winslet predvodi vrlo dobru glumačku ekipu serije koja će na kraju godine zauzeti visoka mjesta na listama najboljih serija 2021. godine.