REDATELJ: Simon Stone
GLAVNE ULOGE: Carey Mulligan, Ralph Fiennes, Lily James, Peter McDonald
TRAJANJE: 112 minuta
NAZIV ORIGNALA: The Dig
Krajem siječnja ove godine, film The Dig doživio je premijeru na Netflixu (u ograničenu je kino distribuciju film krenuo 15.01. Nekoliko je tjedana bio među deset Netflixovih najgledanijih naslova u mnogim zemljama, pa tako i u Hrvatskoj.
Film je izuzetno teško žanrovski definirati. Drama, biografski film, povijesni film… žanrovi su koji su diskretno i nježno isprepleteni tijekom cijele radnje. Prije svega, ovaj je film drama karaktera koja se rijetko može vidjeti u današnjoj filmskoj produkciji. Temeljen na stvarnim događajima iz 1939., film prati iskopavanje grobnih humaka koji su promijenili do tada uvriježena mišljenje povjesničara o povijesti Engleske.
Središnja figura filma je Basil Brown (R. Fiennes) – samouki arheolog koji radi u lokalnom muzeju. Kada ga vlasnica imanja Sufolk, Edith Pretty (Carey Mulligan), zaposli na iskapanju grobnih humaka, Brown prihvaća, odmah pretpostavljajući da je riječ o anglosaksonskom dobu, a ne vikinškom, kako je mislila gospođa Pretty. Kada se otkrije da je Brown bio u pravu, riječ se brzo pročuje, a mnogi školovani arheolozi poželjeli su svoje mjesto u povijesti…
U uvodnom je dijelu ovoga teksta spomenuto kako je film drama karaktera. Dva glavna lika, Basil Brown i Edith Pretty, razrađeni su do najsitnijih detalja, a odabir glumaca pun je pogodak. Pravi odabir glumaca i pogođen scenarij rezultiraju eksplozijom emocija i ljudskih sudbina gdje jedno od najvažnijih istraživanja u povijesti Engleske može ostati na margini radnje, a upornost i skromnost samoukog arheologa postati nit vodilja cijelog filma.
Ralph Fiennes u ulozi Basila Browna nosi cijeli film. Lik Basila Browna odmak je od većine likova koje je do sada tumačio. Fiennes svakom svojom pojavom savršeno izražava poniznost i nježnost, ali i iskompleksiranost samoukog arheologa. Ovo posljednje vidljivo je u scenama u komunikaciji s ostalim, školovanim arheolozima. Iako se ispostavi da je u pravu, pogled u pod svaki puta kada ga pokušaju uvjeriti u suprotno, Fiennes pokazuje do sad neviđenu emociju u svojim ulogama. Ipak je to riječ o emociji s kojom će se poistovjetiti svaki gledatelj koji se tijekom života nije osjećao dovoljno vrijednim.
Lik Edith Pretty tumači predivna Carey Mulligan. Vrlo vješto, s izrazitom lakoćom, tumači lik bogate vlasnice imanja koja pred ljudima odaje osobe koja je živi lagodnim životom, no u svoja četiri zida svodi se na tragičan lik s nimalo lakom ulogom udovice i samohrane majke narušenoga zdravlja. Mulligan i Fiennes, unatoč velikoj razlici u godinama, savršen su spoj za dramu ovoga tipa.
Sporedni likovi dobili su, naravno, puno manje prostora, no to ih ne čini manje sjajnima. Archey Barnes kao Robert Pretty, dječak koji svoj osjećaj usamljenosti želi nadjačati time što želi postati istraživač, lik je čija je svaka reakcija vezana uz trenutne osjećaje njegove majke. Sjajne izvedbe, s poprilično malom minutažom, prikazali su i Lily James kao Peggy Piggot, koja, usprkos svome školovanju, samo želi uspjeti u muškome svijetu arheologije, Ben Chaplin kao Stuart Piggot koji tumači ljubavno i profesionalno nesretnog lika, supruga Peggy Piggot te Johnny Flynn kao Rory Lomax rođak Edith Pretty koji fotografira proces iskapanja dok čeka priključenje britanskom ratnom zrakoplovstvu.
Još je jedan razlog zašto je ovo ostvarenje prava filmska poslastica. Naime, radnja filma događa se u osvit Drugoga svjetskoga rata, a to se naglašava jedino kroz medij radija i povremenim nadlijetanjem aviona preko imanja Sufolk. Dakle, rat je ovdje, prisutan je, ali nesvjesnost likova u što će se taj sukob na koncu pretvoriti naprosto je napravljena do razine savršenstva.
Iako je Edith Pretty naglasila kako uvjetuje da se sve zasluge za iskapanja na njenom imanju pripišu Basilu Brownu, to se nije dogodilo. Tek je nedavno, (2009.) ime Basila Browna trajno stavljena na ploču uz ime Edith Pretty u Britanskom muzeju.
Tekst napisala: Dora Ivković
Dobra recenzija, sjajan film!