RECENZIJA: RADIOAKTIVNA – znanost kao životna strast

REDATELJICA: Marjane Satrapi

GLAVNE ULOGE: Rosamund Pike, Sam Riley, Simon Russell Beale

TRAJANJE: 109 minuta

NAZIV ORIGINALA: Radioactive

“Promijenila si svijet” – Pierre Curie

Dobitnica Nobelove nagrade za kemiju (prva žena koja je osvojila nagradu). Dobitnica iste nagrade za fiziku (nagradu je podijelila sa suprugom i Henrijem Becquerelom). Otkrila ili izolirala dva, do tada, nepoznata kemijska elementa (radij i polonij), otkrila i proučavala radioaktivnost. Postala je prva žena – predavačica na Sorboni. Rušila je predrasude, borila se protiv, tada, dominacije muškaraca u svijetu znanosti. Sve navedeno, ali i više od toga postigla je Marija Sklodowska- Currie, rođena Poljakinja – glavna junakinja filma “Radioaktivna” kojeg možemo gledati u domaćim kinima.

Premijera filma trebala je biti, prigodno, negdje oko Međunarodnog dana žena, ali svima nam poznati razlozi “Radioaktivnu” su odgodili na nekoliko mjeseci. Dan žena bi, s obzirom na sve ono što je Marie Sklodowska postigla i sve ono što gospođe Curie predstavlja , bio prikladniji datum otvaranja filma, ali više se sila promijeniti ne može, ali “Radioaktivna” se u kinu pogledati još uvijek može.

Prikazati burnu i važnim događajima ispunjenu biografiju Marije Sklodowske u stotinjak minuta filma veliki je izazov. Izazov koji je prihvatila iranska redateljica Marjane Satrapi (“Persepolis”) i pokušala priču o slavnoj znanstvenici ispričati s puno vlastitog redateljskog pečata. 

Radnja filma nije linearna – priča počinje u trenutku kada Marie ostaje bez mogućnosti da nastavi svoja istraživanja (postaje suvišna u dominantno muškom laboratoriju) te susretom Marie i Pierrea Curieja. Susret važan za buduće supružnike kao i za čitavo čovječanstvo. Nakon toga film je ispunjen brojnim flashbackovima, radnja odlazi u prošlost, ali i budućnost (budućnost iz perspektive vremena u kojem je bračni par Curie živio). Film je prilično stiliziran – u dijelovima raznobojan i redateljica se dotakla mnogih događaja iz života Marie Sklodowske- Curie. Problem filma je neujednačenost odnosno činjenica kako neki prikazani detalji funkcioniraju vrlo dobro dok su neki prilično zbunjujući i neuvjerljivi.

Prikaz znanstvenice kao snažne žene i feminističke ikone funkcionira – redateljica nije dozvolila da važnost Marie Curie kao osobe koja je prokrčila put ženama u znanstvenim krugovima dobije veću važnost od njenih otkrića, ali nije propustila (ponekad diskretno – ponekad direktno) prikazati koliko je put do statusa koji je zaslužila bio težak i kompliciran. Na kraju priče čak i najveći protivnici lika i djela Marie Curie morali su se nakloniti njenim idejama, strasti prema znanosti i vizionarstvu.

Photo: Screenshot

Jedan od ključnih događaja u životu znanstvenice (redateljica je važnost događaja naglasilaotvaranju filma) je susret s Pierreom Curieom. Marie i Pierre postaju partneri u istraživanjima, kasnije i bračni supružnici. Veći dio života, privatni i znanstveni, Pierre i Marie proveli su zajedno, ali teško se oteti dojmu da je njihov emotivni odanost u filmu prikazan iznimno mlako, bez strasti kakvu su Pierre i Marie imali prema istraživanjima. Emotivni odnos i brak prikazani su kao i znanstveni – Pierre i Marie većim dijelom filma (uz poneki izuzetak) izgledaju poput partnera koji igraju prema unaprijed dogovorenim pravilima. Takvom dojmu pridonosi i nedostatak kemije između Rosamund Pike i Sama Rileyja – možda je njihov odnos doista bio proračunat, ali taj dio priče o Marie i Pierru Curieju je znatno manje poznat običnom gledatelju nego njihov znanstveni rad. Možda je koju minutu ili flashback više trebalo posvetiti tom dijelu priče o slavnoj znanstvenici.

Film daje retrospektivu najvažnijih dostignuća Marie Curie. Prikazano je korištenje zračenja u svrhu ubijanja tumora te korištenje mobilne radiografije u liječenju vojnika tijekom Prvog svjetskog rata. Međutim, tijekom filma radnja nas vodi u Černobil te Nevadu. Iako su vizualno atraktivni prikazi nuklearne katastrofe u Černobilu kao i nuklearnih pokusa u Nevadi pedesetih godina prošlog stoljeća potpuni su promašaj u kontekstu biografije Marie Curie. U redu, ona je otkrila radioaktivnost, ali datumi Černobila i pokusa u Nevadi desetljećima su nakon smrti znanstvenice. Smatra li redateljica Marie odgovornom za spomenute događaje? Ili želi upozoriti na stravične posljedice nemara prema otkrićima Marie Curie? Ili je možda riječ o želji redateljice da udari što snažniji pečat filmu? Potpuno nevažno – to su priče i detalji za neke druge filmove, potpuno nepotrebni u filmskoj biografiji slavne znanstvenice koja u biografiji ima puno zanimljivijih detalja od nekoliko sekundi stiliziranih prikaza nuklearnih katastrofa.

Kao što je Marie Curie bila dominantna u znanosti tako Rosamund Pike dominira u odnosu na ostale članove glumačke ekipe. Iako interpretacija Marie Curie nije najbolja uloga u glumičinoj karijeri njena je interpretacija oktavu viša od ostalih članova glumačke ekipe.

Na IMDB stranici filma jedan je čitatelj napisao kako je stranica Wikipedije o Marie Curie uzbudljiva od ovog filma. Radikalna, ali ipak pretjerano loša ocjena filma. “Radioaktivna” ima dobrih, intrigantnih trenutaka, vrlo dobru Rosamund Pike, ali se teško oteti dojmu da je Marie Curie zaslužila manje stiliziran, ali više sadržajan film.

OCJENA: 6

Share

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)