DAN POSLIJE: koliko će koronavirus promijeniti navike gledatelja?

Od prije nekoliko dana krenulo je ublažavanje mjera kada je u pitanju kriza oko koronavirusa. Otvaraju se trgovine, knjižnice – uskoro se očekuje otvaranje ugostiteljskih objekata, škola… Iako je neizvjesnost i dalje velika te se život odvija prema novim pravilima ostvarena i najavljena otvaranja pokazuju kako se život barem malo normalizira. Međutim, u svim planovima nigdje se ne spominje otvaranje kino dvorana – mnogi procjenjuju da će kina vrata otvoriti među posljednjima (uz uvjet da se trend malog broja novozaraženih nastavi). Da, kino i filmsku industriju kriza je žestoko pogodila…

Kakva je trenutna situacija?

Prve procjene govore kako će filmska industrija izgubiti negdje između 5 i 6 milijardi dolara (procjene napravljene početkom četvrtog mjeseca). Većina naslova odgođena je za neka sretnija vremena (neki filmovi izašli su direktno na VOD uslugama). Da nije došlo do krize u kino ponudi bili bi, između ostalih, novi James Bond (“Za smrt nema vremena”), “Mjesto tišine 2” – ovih dana premijerno bi bila prikazana samostalna priča o Nataschi Romanoff (“Black Widow..). Sve navedeno je otkazano kao i filmovi koji su trebali biti prikazani u bliskoj budućnosti. Odgode su višemjesečne, neke iznose oko godinu dana. Box Office ne postoji – većina kino dvorana su zatvorena i nema rezultata odnosno zarade na američkim kino blagajnama (tek se za iduće tjedne najavljuju otvaranje pojedinih dvorana u SAD). Država u kojoj je pandemija počela otvorila je kino dvorane – nedostatku novih, atraktivnih naslova prikazuju se poznati serijali iz ne tako davne prošlosti (“Harry Potter”, “Osvetnici”…), ali bez atraktivnih novih naslova nema povratka publike u kino dvorane odnosno masovnijeg povratka ljubitelja filma. U domaćim kinima također je zatišje za koje se ne zna kada će prestati…

Kada bi mogli ponovo u kino?

Teško je predvidjeti – nikakvi konkretni datumi se ne spominju. Na nekoliko domaćih i stranih portala objavljeni su tekstovi u kojima epidemiolozi i doktori (dakle, struka) govore o važnosti ventilacije i protoka zraka u kino dvoranama – čini se kako će rukavice i zaštitne maske postati, uz kokice, dio kino doživljaja. Pisac ovih redaka pogledao je “Bloodshot” nekoliko dana prije nego su kino dvorane zatvorene – uveden je poseban režim sjedenja kao i sredstva za dezinfekciju. Neki predviđaju kako bi Tenet Christophera Nolana trebao biti prvi veliki hit nakon krize. Film nije odgođen, ali premijera je najavljena za 17.07…..

Dobro, dobro…jednom će i ova kriza proći i opet ćemo posjećivati kino dvorane.

Naravno. Svaka pa i ova kriza će proći. Mnogi će jedva dočekati gledanje filmova na velikom platnu, ali dug je put do oporavka. Rezultati istraživanja oko odlaska u kino nakon krize (objavljeni jučer) kažu kako će čak 40 % posjetitelja kino dvorana u SAD-u odustati od odlaska u multiplekse sve dok se ne pronađe cjepivo za koronu. U redu, anketa je napravljena na 5000 ispitanika, ali ipak govori o budućnosti kada je kino u doba korone u pitanju.

Zanimljiva se situacija dogodila posljednjih tjedana u vezi filma “Trolovi svjetska turneja” (Trolls World Tour). Distributer je odlučio pustiti film na VOD uslugama – cijena animiranih Trolova bila 19.99 dolara za 48 sati. Film je zaradio više od 100 milijuna dolara, ali je distributeru donio puno više novaca s obzirom da je omjer raspodjele u slučaju VOD-a  80-20 u korist distributera dok je u kino dvoranama raspodjela 60-40 ili 50-50. Vrlo brzo su reagirali iz AMC lanca kino dvorana i objavili kako filmovi kompanije “Universal” neće biti na programu njihovih kino dvorana kada se otvore. Nastavak slijedi…

Kada se domaće kino dvorane konačno otvore domaći će distributeri morati osmisliti načine kako privući publiku u kino. Velika recesija je izvjesna i trebat će puno truda i marketinške aktivnosti da se publika vrati. Posebno zbog činjenice da je situacija oko koronavirusa neizvjesna te je upitno kakav će program dočekati prve povratnike, ljubitelje filma.

Postoji li svjetlo na kraju tunela?

Naravno. Opet ćemo posjećivati kino dvorane. Neće multipleksi nestati, ali veliki su izazovi pred filmskom industrijom. Najveći je vraćanje publike u kino dvorane, veliki broj odgođenih filmova moglo bi stvoriti veliku gužvu u nekim mjesecima čak i godinama koje dolaze. Ogroman je izazov i sve veći utjecaj VOD-a na navike gledatelja. Većina video streaming servisa povećala je broj pretplatnika tijekom krize (posebno se to odnosi na “Netflix” koji je u prvom kvartalu 2020. godine povećao broj pretplatnika za čak 15 milijuna – ukupan broj korisnika sada je veći od 183 milijuna) te s velikim ambicijama kreću u osvajanje novih pretplatnika. O najpopularnijim  streaming servisima čitajte uskoro čitajte na na portalu Goodtalking….

 

 

 

Share

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)