Ceremoniju zatvaranja festivala 8. marta u 19 časova započeo je žiri dodelom ovogodišnjih nagrada. Beogradski pobednik za najbolji film u Glavnom takmičarskom programu osvojila je ekipa filma “A vida invisivel” (Nevidljiv život) i njegov reditelj Karim Ainouz. Žiri je svoju odluku obrazložio rečima da je, sa preciznom režijom glumaca i veoma artikulisanim korišćenjem svih aspekta filmske naracije, ovaj film publiku poveo na prelepo i gorko putovanje.
Vaclav Marhoul, reditelj filma “The painted bird” (Obojena ptica) osvojio je nagradu za najboljeg reditelja. Žiri je procenio da je napravio monumentalno umetničko delo koje podseća na najveća remek dela sedme umetnosti.
Rita Kalnejais oduševila nas je svojim scenarijem za film “Babyteeth” (Mlečni zubi) u kom je na elegantan način pristupila ozbiljnim temama te joj je doneo nagradu za najbolji scenario.
Goranu Bogdanu za ulogu u filmu “Otac”, u kom je pokazao upečatljivu emociju, uručeno je priznanje za najboljeg glumca. Trine Dyrholm učinila je da film “Dronningen” (Dama Herc) bude to što jeste i time je i više nego zaslužila nagradu za najbolju glumicu.
Žiri je pohvalio debitantsko ostvarenje reditelja Filippo Meneghettia “Deux” (Nas dve) rekavši da je svojom zrelošću, finoćom rediteljskih postupaka i briljantnim glumačkim izvedbama, gotovo prevazišao pojam debitantskog filma. Nagrađen je u kategoriji najbolji debitantski film
Nagrada publike uz podršku Delegacije EU u Srbiji za najbolji evropski film u Glavnom takmičarskom programu uručena je filmu “Vienna Hallways” (Sumrak u bečkom haustoru). Nagradu je Mladenu Đorđeviću uručio Sem Fabrici, Ambasador i šef Delegacije Evropske unije u Republici Srbiji.
U okviru novog takmičarskog programa FEST Fokus kao najbolji film istaklo se ostvarenje Ivane Mladenović “Ivana grozna”, uz reči žirija da je Ivana na svojim krhkim plećima iznedrila hrabro, autentično, drsko i nesvakidašnje ostvarenje kojim je opravdala postojanje ovog programa.
Filmu “Mater”, Jure Pavlovića žiri takmičarskog programa Nebojša Đukelić dodelio je nagradu. Politikina nagrada Milutin Čolić, za reditelja najboljeg srpskog filma uručena je Mladenu Đorđeviću za “Sumrak u bečkom haustoru”. On je naveo da je film posvećen gasterbajterima.
Filmu “Otac” Srdana Golubovića, nakon uspeha na festivalu u Berlinu uručene su dve nagrade, nagrada žirija FEDEORA i Stella Artois Most wanted movie award zbog svog statusa najtraženijeg films sa ovogodišnjeg FESTovog programa.
Na samom kraju ceremonije Beogradski pobednik za izuzetan doprinos filmskoj umetnosti dodeljen je Johnu Malkovichu.“Nikad nemam osećaj kao da sam zaslužio priznanja jer sam imao toliko sreće u životu. Imao sam priliku da radim sa zaista sjajnim ljudima, fenomenalnim kolegama, rediteljima, piscima, glumcima, glumicama, bila je ovo fenomenalna vožnja,” izjavio je glumac primajući nagradu. Na konferenciji za štampu je vrlo staloženo i temeljno odgovarao na sva pitanja. Smatra da su njegove najzahtevnije uloge bile pozorišne, trenutno aktivno radi na novoj Netflixovoj seriji i raduje se svim budućim ulogama. Uvek je prihvatao kritike vrlo graciozno i ne smatra da su one per se loša stvar. Nažalost, na pitanje o jugoslovenskoj kinematografiji nije ima odgovor jer, kako kaže, nije upoznat sa našim filmovima jer ne gleda mnogo filmova. Svojim performansom zatvorio je festival.
Među gostima festivala ove godine našli su se reditelj Goran Paskaljević, reditelj Andrej Kosak, Uliks Fehmiju, Julian Sands, nemački glumac August Diehl, britanski glumac David Thewlis i kanadski reditelj Atom Egoyan koji je održao i masterklas.
Jugoslav Pantelić, umetnički direktor festivala, je na završnoj konferenciji za novinare iskazao svoje zadovoljstvo povodom ovogodišnjeg festivala: “ Imali smo sjajne goste, otkrili smo neke nove autore, gledali filmove, razmenjivali iskustva, i uradili sve ono što je potrebno uraditi kad je u pitanju jedan praznik filma.” Posebno naglašava da je zadovoljan time što su publika i kritika prepoznali neke filmove, između ostalog filmove malih kinematografija, jer to jeste satisfakcija onoga ko te filmove uvrštava u program.
Repetoari regionalnih bioskopa su uglavnom zatrpani filmovima američkih produkcija, pa je publika sada imala prilike da na velikom platnu gleda sjajne filmove raznih svetskih produkcija. Kako bismo pohvalili još neke pored nagrađenih filmova, izdvojili smo par koji su ostavili poseban utisak.
Otac – Srdan Golubović
Srbija, glavni takmičarski program
Priča o ocu koji se suočava sa ultimativnim problemom. Nakon što mu, posle porodične nesreće, socijalna služba oduzme decu, Nikola odlučuje da peške krene ka Beogradu i lično ministru uruči svoju žalbu.
Film koji je spojio realnost današnjice u Srbiji, svu tugu nemaštine, ogromnu ljubav i povezanost koja postoji unutar porodice i najiskrenije ljudske emocije. Goran Bogdan je odradio sjajan posao.
Dead don’t die – Jim Jarmusch
Švedska/SAD, Gala program
Kada mrtvi počnu da ustaju iz grobova, miran gradić u Sentervilu započinje bitku sa hordom zombija.
Jim je skupio odličnu glumačku ekipu, među kojima su Bill Murray, Adam Driver, Iggy Pop, koja nažalost nije bila dovoljna da doprinese ovom ostvarenju. Daleko od najboljih Jarmuschovih dela, mlaka priča sa par dobrih socijalnih kritika.
Corpus Christi (Telo Hristovo) – Jan Komasa
Poljska/Francuska, Fest Fokus
Dvadesetogodišnji Danijel doživljava duhovnu transformaciju u pritvoru za mlade. Iako ga zločin koji je počinio sprečava da se upiše na bogosloviju, on ne odustaje od te ideje i odlučuje da služi u parohiji u jednom malom gradu.
Film koji se bori protiv stigmi u društvu, maestralno prikazuje kako funkcionišu predrasude i koliko se neka socijalno prihvatljiva pravila ne preispituju. Opravdana Oskar nominacija koja bi verovatno kulminirala pobedom da nije bila u kategoriji sa Parasite. Bartosz Bielenia je definitivno glumac na kog treba obratiti pažnju.
Deux (Nas dve) – Filippo Meneghetti
Francuska/Belgija/Luksemburg , Glavni takmičarski program
Penzionerke Nina i Madlen tajno se vole već decenijama. Za sve oko njih one su samo komšinice. Neočekivana tragedija poremeti njihovu dinamiku i navede Madleninu ćerku da polako otkriva istinu o njima.
Dukometražni prvenac vas vodi kroz rolerkoster emocija u celom svom trajanju. Slojeviti likovi, kompleksna režija i odlična gluma samo su neke od stvari koje fantastično koegzistiraju u ovom ostvarenju. Primetno je poštovanje sa kojim je reditelj prišao temi života pre i bez autovanja.
Un fils (Sinčić) – Mehdi M.Barsaui
Tunis/Francuska/Liban/Katar, Fest Fokus program
Odmor na jugu Tunisa 2011. završava se kobno za Faresa, Meriem i njihovog sina Aziza kada on biva pogođen metkom iz zasede koji je ispalila jedna naoružana grupa. Azizu je potrebna transplantacija jetre što dovodi do otkrivanja dugo čuvane tajne.
Arapska kinematografija iznedrila je još jedan biser u kom se, bez konkretnog zauzimanja političkog stava, odlično prikazuje stvarnost problema u Tunisu. Isprepletani su socio-ekonomski elementi koji se tiču položaja žena, raspadanja jedne prosečne porodice, roditeljske ljubavi i zavisnosti od religije i državnih zakona.
A rainy day in New York (Kišni dan u Njujorku) – Woody Allen
SAD, Gala program
Mladi par dolazi u Njujork na vikend, gde se susreće sa lošim vremenskim prilikama i prolazi kroz niz iznenadnih avantura.
Znali biste da je ovo film Woody Allena posle samo par minuta gledanja, nije se nimalo udaljio od svog standardnog načina stvaranja. Film vođen dinamičnim dijalozima, koje su Timothee Chalamet i Elle Fanning fantastično izneli. Ljubavo pismo Njujorku, nostalgična atmosfera i predivna muzika ih prate sve vreme.
Zgodbe iz kostanjevih gozdov (Priče iz kestenove šume) – Gregor Božič
Slovenija, Fest Fokus
Posvećen nestaloj maloj zajednici koja je postojala na jugoslovensko-italijanskoj granici, ovaj film prati živote dve usamljene duše koje razmenjuju uspomene i nadaju se boljem životu. Mlada žena, prodavačica kestenja i škrti stari stolar naizgled nemaju zajedničke teme, ali ih prati slična seta.
Gregor je stvorio svojevrsnu bajku koja na momente izgleda magično. Dirljivo, iskreno, poetično predočavanje beznađa, svakodnevice, samoće i posledica rata.
Filmovi vredni pomenu svakako su i dokumenetarac White Riot (Bela Pobuna) Rubike Shah, dinamična komedija La Odisea de los Giles (Veličanstveni gubitnici) Sebastiana Borenszteina, emotivna drama Vrba Milčo Mančenskog, ratna drama Moffie (Regrut) Olivera Hermanusa.
Za Goodtalking s ovogodišnjeg FEST_a: Jelena Stančić
Odgovori