REDATELJ: Clint Eastwood
GLAVNE ULOGE: Paul Walter Hauser, Sam Rockwell, Kathy Bates, Olivia Wilde, Jon Hamm
TRAJANJE: 131 minuta
NAZIV ORIGINALA: Richard Jewell
Godine 1996. tijekom Olimpijskih igara u Atlanti dogodio se teroristički napad. Olimpijski park “Centennial” bio je mjesto na kojem je dvoje ljudi izgubilo živote (jedna je žrtva preminula od posljedica ranjavanja dok je druga žrtva preminula nakon srčanog udara nekoliko minuta nakon eksplozije) dok je 111 osoba teško ili lakše ranjeno. Veće žrtve spriječio je zaštitar Richard Jewell koji je u parku pronašao torbu s bombama i, zajedno s policijom i kolegama, uspio evakuirati dio ljudi prije eksplozije. Mali čovjek napravio je veliko djelo koje Jewellu u danima i mjesecima nakon napada donose velike probleme…
Clint Eastwood uvijek je volio priče o malim ljudima i velikim djelima. Mnogi su filmovi u kojima se Eastwood bavi snažnim likovima, individualcima koji svojim odlukama i postupcima mijenjaju svijet. Bez obzira da li je riječ o izmišljenim, fiktivnim likovima ili stvarnim ličnostima redatelj secira njihove karaktere kao i okruženje u kojem njegovi junaci žive. “Slučaj Richarda Jewella” najsličniji je “Čudu s Hudsona” (originalnog naziva “Sully”) – sličan, ali i različit. Krenimo redom….
Uvodne minute filma Eastwood će posvetiti glavnom protagonistu filma. Ne, redatelj neće odmah gledatelja suočiti s napadom i njegovim posljedicama već predstavlja Richarda Jewella. Kakav je lik Jewell? Riječ je o prosječnom Amerikancu. Umjereni patriot koji ima povjerenje u institucije, zakon i američki način života. Jewell želi postati dio sustava kao policajac (u filmu se spominje kako je i prije napada bio pomoćnik, ali taj detalj nije detaljnije objašnjen) kako bi služio i štitio, ali u poslu je se ne snalazi najbolje (treba spomenuti da je dom Jewellovih prepun oružja različitog kalibra – legalno nabavljenog). Ponekad preozbiljno shvaća posao (ne policijski već onaj zaštitara), ponekad se ne snalazi najbolje – događaji u “Centennial” parku pokazuju kako je Jewellova ozbiljnost bila opravdana, korisna. Jewell nije uspio spriječiti eksploziju, ali je svojim djelovanjem spriječio veće žrtve. Međutim, Jewell neće dobiti odlikovanje i(li) pohvale nego…optužbe…
Eastwood je priču filma, između ostalog, usmjerio i izgradio na nevjerojatnu situaciju u kojoj se našao glavni protagonist. Čovjek koji vjeruje u institucije i želi postati dio sustava postaje njihova žrtva. U slučaju Jewella situacija je bizarna jer je osoba koja je učinila pozitivno i korisno djelo za zajednicu postala optuženik i FBI je uložio velike napore kako bi optužio i zatvorio Jewella.
Film prikazuje perfidne metode koje FBI koristi kako bi na bilo koji način od Jewella izvukao što više informacija koje bi pomogle u podizanju optužnice i suđenju. Nije važno da li je Jewell kriv, važno je pronaći krivca. Obaviti posao, skinuti pritisak. Pritisak koji stvaraju, između ostalih, mediji.
Ključna osoba za pokretanje medijske histerije i pritisak FBI-ja na Jewella bila je Kathy Scruggs. Kathy je bila autorica teksta i naslovnice koja je objavila kako FBI istražuje Jewella – način na koji je novinarka došla do informacije izazvala je velike rasprave nakon premijere film (seksualne veze između novinarke i agenta Shawa nije bilo već je, navodno, riječ o scenarističkoj vratolomiji). Ako je film promašio u načinu kako je informacija došla do novinarke odnosno javnosti, promašaja nema kada je u pitanju pritisak i medijska histerija prema nevinom čovjeku. Dovoljno je objaviti kako se nekoga istražuje i on je krivac. Mediji su optužili Jewella i kako vrijeme odmiče tako i sve više bombardiraju javnost detaljima o čovjeku koji ništa loše učinio nije. Heroj postaje zločinac – dovoljna je jedna vijest objavljena na naslovnici.
Okupio je Eastwood izvrsnu glumačku ekipu – Paul Walter Hauser i fizičko podsjeća na Jewella, Sam Rockwell korektan kao odvjetnik optuženog. Kathy Bates dominira kao Richardova majka…
Slučaj kojim se film bavi kao i glavnog protagonista Eastwood je obradio i prikazao detaljno i bez navijanja. Richard Jewell je daleko od savršenog tipa, ali redatelj mu ne želi oduzeti zasluge za događaje u parku te nepravedne optužbe medija i maltretiranje FBI-ja. Kroz film se, diskretno, provlači crta američkog patriotizma, ali i jasna kritika institucija i medija koji pojedincu, bez dokaza, mogu uništiti život. Eastwood je film realizirao na prilično uravnotežen još jednom naglasivši kako je snaga društva u djelima pojedinaca.
Film koji je i danas vrlo aktualan; moć medija. Kada te jednom oblate , teško će se to sprati.
Odličan film o zanimljivoj temi i Clint koji je neuništiv i s odličnom ekipom napravio je još jedno malo remek djelo.
Moja ocjena: 9