REDATELJ: Luc Besson
GLAVNE ULOGE: Sasha Luss, Cilian Murphy, Luke Evans, Helen Mirren, Lera Abova
TRAJANJE: 119 minuta
“Želim slobodu.” – Anna
Velika je očekivanja Luc Besson (“Nikita”, “Leon”, “Veliko plavetnilo”) imao od ekranizacije grafičke novele “Valerian i grad tisuću planeta”. Desetljećima je redatelj tražio način kako ekranizirati omiljeni strip. Glavni razlozi dugogodišnjem čekanju bili su tehnički (kako maštoviti svijet stripa uvjerljivo prenijeti na film) i financijski. Konačno, 2017 Besson je uspio – snimljen je najskuplji europski film u povijesti, većim dijelom realiziran novcem redateljeve filmske kuće “EuropaCorp”. Velike ambicije pretvorene su u veliko razočaranje – “Valerian i grad tisuću planeta” slabo je prošao u svjetskim kinima i neki su prognozirali teška vremena za “EuropaCorp”. No, Besson ide dalje – u pripremi, planovima ima veliki broj filmova (neke će režirati, neke producirati, za neke piše scenarij) od kojih su najzanimljivija tri film u kojem glavnu riječ vode žene. Dva su nastavka – “Colombiana” i “Lucy” dobit će nastavke. Hoće li se Zoe Saldana i Scarlett Johansson pojaviti u nastavcima još uvijek je nepoznato – prije Lucy i Cataleye stigla je Anna – prva iz Bessonove trilogije filmova o opakim ženama.
Zaplet filma nemoguće je objasniti u nekoliko rečenica – radnja nije linearna, priča skače iz godine u godinu (radnja se proteže od 1985 godine do početka devedesetih godina prošlog stoljeća – vrijeme kada je Besson snimio najbolje filmove), radnja ponekad ubrzava, zatim se vraća unazad kako bi redatelj detaljnije objasnio događaje i likove. Kreativni nered stvoren stalnim promjenama u vremenu radnje ima određenih problema, ali ipak funkcionira. U nekim dijelovima je radnja i previše nategnuta s previše obrata, ali s obzirom na priču glavne (anti)junakinje takav pristup ima smisla. Neizvjesnost, borba i nesigurnost prati Annin životni put i sudbinu. Gledatelj može očekivati neočekivano. Film se prati sa zanimanjem, nema velikih praznina.
U dijelovima “Anna” podsjeća na kombinaciju “Nikite”, “Atomske plavuše” (jer ova je plavuša također atomska) i “Crvenog vrabca” – mnogi kritičari zbog sličnosti s navedenim filmovima razapinju film, ali “Anna” nije kopija – Besson je donio dovoljno novih detalja da se ne može govoriti o potpunoj kopiji. Upravo je od “Crvenog vrapca” Besson posudio (namjerno ili ne, sasvim je svejedno) detalj koji strašno iritira i potpuno je promašen. Ponovo je sovjetska odnosno ruska obavještajna služba prikazana kao arhaična i tehnički potpuno zaostala. Neuvjerljivo za špijunski triler s akcijskim potpisom izgleda ured prvog čovjeka ruske obavještajne službe u kojem, pored laptopa, stoji crveni telefon proizveden prije 50-60 godina. Bizarna je scena u kojoj nema grijanja u uredu šefice ruske obavještajne službe. Besson ima problema s godinama svjetskih sukoba (nije prvi puta da je Besson površan), ali dosta o lošim stvarima. “Anna” je film zbog kojeg vrijedi platiti kino ulaznicu.
Nikada nemoj vjerovati muškarcu, vjeruj samo sebi – savjet je koji će Anna dobiti od šefice i mentorice Olge (Olga je, ako uzmemo odnos prema Anni, gora od svih muškaraca koje možemo vidjeti u filmu) . Rečenica koje naglašava ionako prisutnu feminističku crtu filma. Osim što je akcijska junakinja, Anna ima tragičnu sudbinu. Spletom okolnosti počela je ubijati, baviti se špijunskim poslom. Dobar izbor s obzirom na njen tadašnji život, ali pristanak na špijunski život zapravo je ugovor s Vragom od kojeg ne može živa pobjeći. Navedenim detaljima Anna nije svedena tek na običnu akcijsku junakinju. No, Anna ima plan i pokušat će sve da se istrgne iz ralja obavještajne zvijeri ...
Zanimljivu je podjelu uloga napravio Besson. Za sporedne glumce angažirao je dobro nam poznata imena poput Helen Mirren, Ciliana Murphyja i Lukea Evansa dok je u prvi plan postavio glumački neiskusnu Sachu Luss. Ruska manekenka i model, bivša balerina (ima nešto metafilmski kada je nastup Sache u Bessonovu filmu) prvi je put na filmu nastupila upravo u “Valerianu”. Glumačko neiskustvo ruskog modela, nije nikakav problem – Sacha Luss je vrlo dobar izbor za ulogu Anne. Svaki kadar i kut kamere otkriva Bessononovu opsesiju Sachom čiji seksipil pršti filmskim platnom. Sacha se vrlo dobro snalazi u akcijskim scenama (obračun u restoranu najbolji je akcijski dio filma) i može se reći da je pravi izbor za Annu. Za razliku od Helen Mirren koju se rijetko može vidjeti u ovako lošem izdanju. Glavni razlog je u načinu na koji je lik Olge napisan – uklapa se u prethodno spomenuti prikaz rusko-sovjetske obavještajne službe.
Najbolji redateljski dani Luca Bessona vjerojatno se neće ponoviti, ali nakon serije slabijih izdanja francuski filmaš pokazuje da još uvijek može ugodno iznenaditi. Akcijsko- špijunski triler “Anna” najbolje to dokazuje.
OCJENA: 6
Odgovori