MULA

REDATELJ: Clint Eastwood
GLAVNE ULOGE: Clint Eastwood, Michael Pena, Bradley Cooper, Andy Garcia, Laurence Fishburne, Alison Eastwood
TRAJANJE: 116 minuta
NAZIV ORIGINALA: The Mule

“Jednostavno je vrijeme, to je sve.” – Earl Stone

Zamislite film temeljen na istinitoj priči u kojem čovjek koji je duboko zakoračio u osmo desetljeće života krijumčari točnije prevozi drogu za meksički narko kartel. Zamislite da je redatelj takvog filma 12 godina stariji od spomenutog, stvarnog protagonista te tumači i glavnu ulogu. Zamislite da u tom filmu nastupaju poznata glumačka imena poput Morpheusa Laurencea Fishburnea, Andija Garcije, Michaela Pene (prošle se godine Pena pokušao obračunati s narko kartelima u četvrtoj sezoni “Narcosa” – stvari su tragično završile) i Bradley Coopera (tri nominacije na ovogodišnjoj dodjeli “Oscara” za film “Zvijezda je rođena”) pa ipak nitko ih (previše) ne spominje – svi pričaju o uskoro devedesetogodišnjaku koji je glavni ispred i iza kamere. Ne morate više zamišljati – upravo takav film stigao je u domaće kino dvorane. Naslov filma je “Mula” – ime redateljsko- glumačkog veterana, žive legende sedme umjetnosti o kojoj se priča je, pogađate, Clint Eastwood.

“Mula” u domaća kina dolazi sa zakašnjenjem od gotovo dva mjeseca. Svjetska premijera filma bila je 10.12 prošle godine – vjerojatni razlog kašnjenja bila je procjena distributera prema kojoj bi film čiji je scenarij inspiriran člankom objavljenim u “New York Timesu” mogao igrati važnu ulogu kod dodjele nominacija za filmske nagrade. Nominacije i nagrade “Mulu” su zaobišle, ali brige nema – Eastwood je ponovo isporučio djelo dostojno većeg dijela vlastite filmografije.
Ako tražimo film sličan “Muli” u Eastwoodovoj filmografiji onda je prva asocijacija “Gran Torino”. Određene sličnosti u priči (npr. Walt Kowalski i Earl Stone veterani su rata u Koreji) nisu slučajne – scenarist oba filma je Nick Schenk. Međutim, Schenk i Eastwood nisu ponovili isto i odigrali na sigurno. “Mula” je drugačiji film iz više razloga – jedan od najvažnijih je glavni protagonist, (anti)junak Earl Stone. Za razliku od Kowalskog, Stone je mekaniji, moglo bi se reći i politički korektniji (ipak, “Mula” sadrži dovoljno zafrkancije na račun etničkih i rasnih tema koje pokazuju kako redatelj i njegov scenarist nisu previše pazili na rječnik). Mekaniji i (politički) korektniji smjer koji je posebno vidljiv u početku filma nastaje iz Earlove situacije – simpatičan i šarmantan stariji gospodin, uzgajivač cvijeća (vrhunski u poslu, osvaja nagrade) nađe se pred financijskim i egzistencijalnim slomom. Posao koji voli je stvar prošlosti , postaje beskućnik jer kuća u kojoj je živio nađe se pod ovrhom. Jedino mjesto na koje može otići je dom bivše supruge i kćeri, ali tamo, potpuno očekivano, nije dobrodošao.
Sve navedeno kod Earla izaziva strah od budućnosti (jer on nije tip koji ima plan B), neizvjesnost od dana koji dolaze. Earl je uplašen i nesiguran, oprezan, i ne želi (ili se ne usudi) ulaziti u sukobe. Međutim, kada počinje novi posao samopouzdanje raste i Earl postaje sve više ciničan. Provokator. Ponovo je u igri, na cesti, zarađuje ogroman novac i može pomoći sebi, ali i osobama do kojih mu je stalo. Prije svih želi, (materijalno, ali na svaki drugi način) povezati popucale niti odnosa s bivšom suprugom i djetetom koje je u međuvremenu postala žena. Majka.

Photo: Warner Bros. Pictures

“Mula” je kombinacija kriminalističke drame i filma ceste, priča o čovjeku koji traži iskupljenje i oprost. Oprost od članova obitelji zato što nikada nije bio tu kada je trebalo. Posebno se to odnosi na odnos s kćerkom – rastavljen nakon deset godina braka Earl je potpuno zaboravio na kćerku. Nakon poslovnog kraha Stone počinje shvaćati da su tri žene (treća je unuka) jedine osobe u njegovom životu koje su ostale. Do kojih mu je stalo. Igra sudbine ponuditi će starom Stoneu priliku da konačno bude tamo gdje treba biti u trenutku kada takav potez može platiti životom. Poslije iskupljenja dolazi i mir kojeg Stone traži – pronaći će ga u cvijeću na mjestu gdje mir nitko ne traži niti ga želi pronaći.
Snažan glavni protagonist, antijunak koji na kraju priče postaje junak (Earlov stav u sudnici u posljednjim trenucima filma čin je hrabrosti i posljednja gesta iskupljenja), promicanje obiteljskih vrijednosti – detalji su radnje koje smo već imali prilike vidjeti u filmovima Clinta Eastwooda. Međutim, obzirom na redateljevu dob teško se oteti dojmu kako “Mula” ima nešto metafilmski odnosno da je Earlova potraga za iskupljenjem i oprostom, istodobno i Clintovo pročišćenje za neka njegova prošla životna iskušenja. Koja i u kojoj mjeri vjerojatno nikada saznati nećemo.
Eastwood nije zaboravio film relaksirati humorom – ciničan je ponekad stari Stone, ali ne samo prema drugima već i prema sebi. Na različite načine.

Glumački, Eastwood je najvažnija figura filma – raspoložen za ulogu Stonea natjerat će da suosjećamo, volimo i ponekad preziremo glavnog protagonista. Od ostalih glumačkih izvedbi treba spomenuti i Bradley Coopera u ulozi agenta Colina Batesa (trenuci razgovora između Batesa i Stonea pripadaju među najbolje trenutke filma) te Dianne West kao Mary, bivšu gospođu Stone.
“Mula” ne pripada u najbolja ostvarenja Eastwoodove filmografije. Bez obzira na to što nije vrh film je superioran mnogim filmovima koje možemo pronaći u kino ponudi posljednjih mjeseci. Impresivna je i pomalo nevjerojatna činjenica da čovjek koji će uskoro proslaviti devedeseti rođendan s toliko uvjerljivosti i filmskog zanosa režira i glumi u projektima poput “Mule”. Ili razloga za iznenađenje nema kada znamo da je redatelj i glavni glumac Clint Eastwood.

OCJENA: 8

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)