ROMA

REDATELJ: Alfonso Cuaron
GLAVNE ULOGE: Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Carlos Peralta, Marco Graf, Jorge Antonio Guerrero
TRAJANJE: 135 minuta

Zanimljiva je i raznovrsna filmografija meksičkog redatelja Alfonsa Cuarona – filmaša koji, sudeći prema njegovoj karijeri, voli izazove i različite projekte. Devedesetih godina prošloga stoljeća Cuaron je snimio “Malu princezu” i, prema poznatom i popularnom književnom predlošku Charlesa Dickensa, “Velika očekivanja” (Ethan Hawke i Gwyneth Paltrow u glavnim ulogama). Uslijedila je crnohumorna drama “I tvoju mamu također” da bi 2004 Cuaron režirao za mnoge najbolji film Harry Potter serijala (“Zatočenik Azkabana”). Nakon pustolovina malog čarobnjaka uslijedio je distopijski “Djeca čovječanstva” – film doslovno i metaforički ispunjen tamnim tonovima koji na kraju priče čovječanstvu nudi nadu. Ne preveliku, ali ipak nadu. Sljedeći Cuaronov projekt bio je veliki redateljev trijumf – “Gravitacija” je osvojila sedam “Oscara” – Cuaron je nagradu, između ostalog, osvojio za najbolju režiju.
S obzirom na raznovrsnost u karijeri i višestruko nagrađivanu “Gravitaciju” s nestrpljenjem se očekivao novi projekt meksičkog filmaša. Novi je film stigao prošle godine – riječ je o najosobnijem i najintimnijem projektu Alfonsa Cuarona koji nikada neće doživjeti redovitu kino distribuciju.
Cuaron je novi projekt snimio za “Netflix” – film je prikazan na festivalima (osvojio “Zlatnog lava” u Veneciji) nominiran je za “Zlatni Globus” i mnoge su kritičarske ankete “Romu” proglasile najboljim filmom 2018 godine. “Roma” doista izgleda kao festivalski film – snimljen u crno-bijeloj tehnici, prepun snažnih i sugestivnih scena. Međutim, s obzirom na činjenicu da je “Netflix” producirao film ova umjetnička drama (“Roma” je dobila termine u ograničenoj distribuciji, onoliko koliko je potrebno da se film uključi u borbu za “Oscara”) postala je dostupna širokoj filmskoj publici neovisno o kino dvoranama. Unatoč neprikazivanju filma na velikom platnu, dostupnost filma kao što je “Roma” širokoj publici dobra je vijest. Hoće li se ovakvi primjeri u budućnosti nastaviti teško je predvidjeti no ostat će zapisano: jedan od najboljih filmova 2018 godine snimljen je u produkciji streaming servisa. Ostalo će, možda ili vjerojatno, postati povijest.

Photo: Netflix

“Roma” nas vraća u sedamdesete godine prošloga stoljeća. Mjesto radnje je Ciudad de Mexico, točnije kvart imenom Roma. Mjesto u kojem živi sedmeročlana obitelj – otac Antonio, sveučilišni profesor koji je više izvan doma nego u njemu, majka Sofia i njihovo četvero djece. U kući živi i baka – obitelj koju se, s obzirom na uvjete života, nazvati pripadnicima srednjeg višeg sloja. No, to nisu jedini i najvažniji likovi filma – obitelj ima dvije sluškinje. Adela je kuharica dok Cleo obavlja prljave poslove među koje spada i čišćenje psećeg izmeta. Upravo scenom čišćenja film počinje – Cleo čisti dok se izmjenjuju imena ljudi na uvodnoj špici. Jedno ime se često može pročitati – Alfonso Cuaron je redatelj, scenarist, producent i glavni od kamere. Da,”Roma” je film u kojeg je Cuaron uložio čitavog filmskog sebe.
Radnjom odnosno žanrovski “Roma” je drama. Obiteljska.  Film je istrgnuti komadić vremena u kojoj obitelj (članovi obitelji svakako su, iz više razloga, Adela i posebno Cleo) živi, zapravo pokušava preživjeti mada je obiteljski brodolom svakom novom minutom filma sve izvjesniji. Pater familias otišao je na odmor s kojeg se vratiti neće (prva misao je bila da je otac na onakvom službenom putu kakvom je bio Miki Manojlović u istoimenom filmu iz 1985), Cleo ostaje trudna, otac za dijete ne mari i obiteljski život za sve, posebno za majke – onu sadašnju (Sofiju) i onu koja će to tek postati (Cleo).
Cuaron pažljivo i detaljno plete mrežu odnosa unutar obitelji i sudbine glavnih junakinja filma brzo zaokuplja gledatelja. Problemi, dileme i životne odluke koje Cleo i Sofija moraju donijeti opipljivo su životne. Stvarne. Svevremenske.

Upečatljiva, emotivno snažna, u trenucima i tragična, obiteljska priča nije ključni detalj zbog kojeg “Roma” impresionira. Razlozi više za gledanje filma i potvrdu da je novi film Alfonsa Cuarona jedno od najboljih ostvarenja 2018 godine su predivna fotografija, izgled filma i veliki broj moćnih scena u kojima Cuaron ne koristi riječi već gledatelju slikom ostavlja prostor za interpretaciju. Mnoge su scene zbog kojih “Roma” osvaja gledatelja i tjera na razmišljanje – mnogima je favorit ona u dućanu tijekom demonstracija kada se (ponovo) sretnu Cleo i Firmino. Susret koji je tek uvod u najpotresniji dio filma. Spomenuta scena tek je jedna od sugestivnih i briljantno snimljenih dijelova “Rome” scene u kojoj obitelj koja to više nije sjedi pored vesele svadbe ili scene u moru koja simbolizira životnu borbu – ocean je lijep, zavodljiv ali često čovjeka stavlja na kušnje. Baš kao i život. Mnoge su skrivene poruke, metafore i razmišljanja o životu, smrti i ljubavi skrivene u filmu “Roma” – neke je otkriti lagano, neke će ostati neotkrivene dok će neke imati različitu interpretaciju i doživljaj od gledatelja do gledatelja. Sve navedeno je bogatstvo filma.

Opisani detalji tek su dio vizualno čarobne filmske priče Alfonsa Cuarona. S obzirom na izgled filma ostaje žal što “Romu” nije bilo moguće gledati na velikom platnu. 

Autentičnost priče, mjesta i vremena radnje filma Cuaron je naglasio izborom glumaca. Nema u filmu velikih zvijezda, većinom je riječ o meksičkim glumcima (većini djeci glumaca ovo je prvi nastup na filmu). Prvi nastup na filmu dogodio se i Yalitzi Aparicio Martinez učiteljici iz Meksika koju je Cuaron izabrao za ulogu Cleo. Iako je prvi puta pred kamerama Yalitza je izvrsna u glavnoj ulozi – nastavak glumačke karijere ne bi trebao biti upitan.
“Roma” neće biti na programu kino dvorana, ali je na većini lista najboljih filmova u 2018 godini. Obiteljska drama smještena u Meksiko sedamdesetih godina prošloga stoljeća vizualno je impresivno ostvarenje prepuno briljantno snimljenih scena koje ostaju u mislima dugo nakon završetka filma. Potvrda svestranosti meksičkog filmaša Alfonsa Cuarona koji bez problema poslije pustolovine u svemiru (“Gravitacija”) krene u realizaciju najosobnijeg projekta karijere u kojem je redatelj, scenarist, producent, kamerman i montažer. Rezultat? Jednak kao i kod prethodnog filma – “Roma” je jedan od najboljih filmova godine.

OCJENA:

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)