REDATELJ: Damien Chazelle
GLAVNE ULOGE: Ryan Gosling, Claire Foy, Jason Clarke, Ciaran Hinds, Kyle Chandler
TRAJANJE: 141 minuta
NAZIV ORIGINALA: First Man
“Bit će to avantura.” – Janet Armstrong
Jedan od redatelja mlađe generacije koji su obilježili posljednjih nekoliko filmskih godina svakako je Damien Chazelle. Pretvorio je 2014 godine Chazelle vlastiti kratki u dugometražni film i snimio “Whiplash” glazbenu dramu o odnosu sadističkog učitelja i fanatičnog učenika. Uz vrlo dobra izdanja Millesa Tellera i J.K. Simmonsa (“Oscar” za ulogu učitelja) važnu ulogu u “Whiplashu” imala je glazba. Nastavio je Chazelle u glazbenom tonu i dvije godine kasnije – “La La Land” je na prepad osvojio publiku i kritiku. Osvojio je film više od 200 različitih nagrada, šest “Oscara” – zlatni kipić za najbolji film u produžecima je, nezasluženo, otišao “Moonlightu”. Ipak, “La La Land” je osvojio šest Oscara i Chazelle je ušao u povijest – postao je najmlađi dobitnik u kategoriji najboljeg redatelja. Nestrpljivo se očekivao novi projekt mladog filmaša (Chazelle je početkom godine proslavio 33 rođendan) i odgovor na pitanje hoće li redatelj i dalje ostati u glazbenim vodama. Redatelj je odabrao drugačiji projekt inspiriran bestsellerom James B. Hansona punog naslova “First Man: The Life of Neil A. Armstrong” (Hanson je dobio i manju ulogu u filmu). Nakon glazbenih priča Chazelle je odlučio otići na Mjesec.
“Prvi čovjek” nije filmska biografija koja obuhvaća čitav Armstrongov život. Film se bavi periodom između 1961 do 1969 godine prošlog stoljeća. Najvažnije vrijeme za Armstronga što se karijere tiče, obilježeno obiteljskom tragedijom.
“Trebalo bi mu zabraniti letenje prije nego se ozljedi.” – govori kolega za Armstronga u prvim trenucima filma nakon letačke ekshibicije glavnog protagonista. Armstronga upoznajemo u teški, možda i najtežim životnim trenucima – obiteljska je tragedija zauvijek promijenila obitelj. Gotovo istovremeno Armstrong je degradiran na poslu. Promjena i novi izazovi potrebni su čitavoj obitelji – ona se događa kada se glavni protagonist pridružuje projektu Gemini – početku priče koja je završila prvim ljudskim koracima na Mjesecu.
Armstrong je prikazan kao odbojan, ne pretjerano druželjubiv tip, organiziran i precizan. Emocije rijeko prikazuje – jedan od važnijih razloga su proživljene tragedije kako u privatnom životu tako i nesreće kolega. On je obiteljski čovjek, ali fanatično predan poslu koji posao za njega nije. Let(ovi) u Svemir, istraživanje nepoznatog za njega su posao, strast, izazov – život. Nije Armstrong čovjek koji će zanemariti obitelj, može se reći da je dobar otac i muž, ali dugo vremena on vodi dvostruki život. Posao nastoji što više odvojiti od obitelji. Sve do trenutaka prije najvećeg izazov u karijeri. Izazova čiji su rezultati promijenili povijest čovječanstva.
Chazzelle je, uz prikaz života astronauta, događaje stavio u kontekst vremena. Godine prije odlaska na Mjesec burne su politički – kako globalno, tako i u SAD-u. Hladni rat je na vrhuncu, redatelj nije propustio napomenuti kako je odlazak na Mjesec rezultat globalnog nadmetanja SAD-a i propalog SSSR-a. Sovjeti su dugo vremena bili u prednosti, nadmoćni Amerikancima. Armstrong, Aldrin i ostatak ekipe promijenili su stanje, ali redatelj ide korak dalje – film razotkriva kako su Armstrong i ekipa bili iskreno željni pomicanja granica novih spoznaja i istraživanja Svemira. Mnogima oko njih svemirski su programi bili tek još jedan način nadmetanja sa SSSR-om i(li) politički adut kojeg će izvaditi (ili ga se odreći sasvim) ovisno o situaciji i političkim interesima. Velike stvari učinili su obični, mali ljudi – činjenica koja, kada je riječ o prvim ljudima na Mjesecu, potpuno istinita i Chazelle nije propustio naglasiti spomenuti detalj.
Na posteru za film “La La Land” napisana je rečenica “Here’s to the fools who dream” – iako žanrovski i pričom različiti filmovi, rečenica s postera može se pripisati “Prvom čovjeku” – Armstrong je bio jedan od onih koji sanjaju. Mjesec je u nekoliko scena diskretno podsjećanje na predmet snova glavnog lika filma. Njega i kolega astronauta.
Osim onih koji sanjaju “La La Land” i “Prvi čovjek” imaju još nešto zajedničko – predivni vizuali krase oba filma. U slučaju “Prvog čovjeka” to su slike svemira – veličanstvene u prikazu beskonačnosti. Hladne istodobno i predivne. Nekoliko je svemirskih scena direktna posveta Kubricku i “2001: Odiseji u svemiru”.
Uvjerljivo je i detaljno Chazelle prenio klaustrofobičnost i neizvjesnost događaja tijekom svemirskih letova. Članovi posade često su na rubu psihofizičkog pucanja, nesreće nisu rijetka pojava. Rizik koji neki preuzimaju kako bi ostvarili snove i pomaknuli granice dok oni drugi iza kulisa, javnosti nevidljivi velike korake za čovječanstvo koriste za neke druge ciljeve.
Krupni kadrovi lica prate Neila i Janet Armstrong u mnogim scenama. Chazelle često traži od glumaca emociju bez suvišnih riječi, lica koja će gledatelju govoriti o emocijama glavnih protagonista. Takav je način, većinom, uspješan – zasluge pripadaju Ryanu Goslingu i Clarice Foy. Gosling je odmjeren i vrlo uvjerljiv u prikazu Armstronga kao čovjeka koji ne govori puno, nije pretjerano društven, ali je vrhunski profesionalac. Smijeh na licu glavnog protagonista može se vidjeti tek u nekoliko trenutaka filma – ostalo je unutarnja borba Neila Armstronga. Borba s vlastitim ambicijama, gubitkom kolega i obiteljskom tragedijom. Njegovo odnosno lice Ryana Goslinga snažno progovara o duboko skrivenim osjećajima čovjeka s Mjeseca. Clarice Foy (glumicu ćemo uskoro gledati kao Lisbeth Salander) jednako je dobra partnerica Ryana Goslinga kao što je Janet Armstrong bila Neilu tijekom najvažnijih godina njihovih života.
Bez obzira na to što se o prvom koraku na Mjesecu zna puno, Damien Chazelle se prihvatio režije i pokazao da je životna priča Neilu Armstrongu i dalje zanimljiva i sadrži, gledatelju, nepoznate detalje. “Prvi čovjek” je vizualno atraktivan film u kojem se mogu vidjeti vrlo dobre glumačke izvedbe Ryana Goslinga i Clarice Foy kao i čuti izvrsno pogođena glazba. Jedna od najvećih vrijednosti filma je priča koja pokazuje i dokazuje kako je prvi korak na Mjesec rezultat dugogodišnjih napora i pokušaja zbog kojih su neki, široj javnosti, nepoznati ljudi platili životom.
OCJENA: 8
Odgovori