REDATELJ: Paolo Genovese
GLAVNE ULOGE: Valerio Mastandrea, Alba Rochwacher, Marco Giallni, Sabrina Ferilli, Silvio Muccino
TRAJANJE: 105 minuta
NAZIV ORIGNALA: The Place 

“Kako ću znati da niste Vrag?”

 

Sve veću i snažniju povezanost televizijskih serija i filma svjedoči i novi projekt talijanskog filmaša Paola Genovesea. Prije dvije godine Genovese filmsku je publiku osvojio filmom “Perfetti sconosciuti” u nas prevedenom kao “Potpuni stranici” (recenziju film možete pročitati OVDJE ). Priča o skupini, hm, prijatelja koji tijekom večere odluče odigrati igru istine i javno objaviti poruke i pozive rukavica je u lice čitavom modernom društvu čije su tajne pohranjene u mobitelima. Bolna istina ili lijepa laž pitanje je na koje Genovese ne odgovara – odluka je ostavljena gledatelju. Osim intrigantne i provokativne tematike “Potpuni stranci” zanimljivi su i zbog činjenice da se radnja filma (izuzetak su tek uvodne minute i nekoliko trenutaka krajem filma) odigrava na istom mjestu. U stanu bračnog para, domaćina večere. 
Istu formulu Genovese je preuzeo u novom filmu “Pazi što želiš” originalnog naslova “The Place”. Čitava radnja događa se u kafiću – ideja nije originalna, Genovese je priču posudio od američke televizijske serije “The Booth at the End”. Posudio i obradio, prilagodio velikom platnu i, ponovo, stvorio vrlo zanimljivo i intrigantno filmsko iskustvo.

Radnja u kafiću “The Place” prati Čovjeka koji je svakodnevni gost. Čitave dane provodi u kafiću, sjedi za stolom i prima stranke. Poput Vita Corleonea u početnim minutama prvog “Kuma”, Čovjeka traže različiti ljudi, s različitim zahtjevima, željama. Za razliku od Corleonea on može, barem se tako čini, učiniti nemoguće (npr. ozdraviti teško bolesne), ali za svaku uslugu odnosno ispunjenje želja traži protuuslugu….
Snimiti stotinjak minuta dugačak film čija se radnja događa na jednoj lokaciji i uspjeti čitavim trajanjem zadržati zanimljivost i pažnju gledatelja nije jednostavan zadatak. Genovese je uspio. “Pazi što želiš” sastoji se od niza dijaloga, priča ljudi koji nešto žele. Želje su različite – od ljudski motiviranih nastojanja za ozdravljenjem člana obitelji do žudnje za lijepom, ali nedostižnom ženom. Složenost izazova koje, čini se, svemogući Čovjek za stolom (upitno je zapravo da li je riječ o čovjeku – on za sebe kaže da je onaj koji hrani čudovišta) stavlja pred sugovornike ovise o željama – mogu biti lagani, ne pretjerano zahtjevni, ali i opasni, nasilni.
Zadatke koje Čovjek postavlja pred klijente izazovi su za goste kafića, ali i za gledatelja. Genovese postavlja mnoga pitanja: koliko daleko smo spremni otići zbog voljenih osoba? Može li se nasiljem, nanošenjam boli (fizičke, ali i psihičke) drugima koristiti kako bi se ostvarile naše skrivene želje ili pomoglo voljenim osobama? itd, itd. Genovese ne daje odgovore, oni ionako nisu univerzalni, ovise o čovjeku, situaciji. Međutim, protagoniste filma tjeraju da se preispituju, lome u razmišljanju i odlukama. Gledatelj je, također, prisiljen na promišljanje i povezivanje s likovima. Razlog je jednostavan; mnoge situacije koje žive likovi filma životne su, bliske svakom od nas.

Nisu samo voljene osobe motivacija klijenata za traženje pomoći odnosno dogovor s Čovjekom. Strah od života, sadašnjosti i budućnosti, strah od mirenja sa samim sobom grijesima prošlosti kao i potraga za srećom i ljubavi snažan su motiv da se pokuša promijeniti svakodnevica. Čovjek postavlja uvjete ali nema grižnju savjesti – on postavlja uvjete, na klijenitma je da odluče hoće li ostvariti njegove zamisli. Genovese se poigrava likovima, ali i percepcijom gledatelja – iako su njihovi problemi teški i komplicirani redatelj i scenarist filma u nekoliko navrata sugerira da je odgovor u njima (nama). Odluke su naše i s njima treba živjeti. Čak i one najteže mogu biti novi početak. Najbolji primjer je policajac koji je promašio život i karijeru – u trenutku kada priznaje sebi istinu donio je odluku o novom početku. Koliko god odluka teška bila ona je donijela nadu i vjeru u bolju budućnost.

S obzirom na mnogobrojne dijaloge koji su srce i duša filma veliki je teret bio na glumačkoj ekipi. Krupni kadrovi lica glavnih protagonista kojima redatelj traži emociju (pravu, ne onu umjetnu) izuzetno su važni za film. Genovese je dobio što je tražio – iznimne glumačke izvedbe većine glumaca koji su raspoloženi da svojim nastupom ispričaju priču o Čovjeku i ljudskim željama. Neki od glumaca koje gledamo u “Pazi što želiš” nastupili su i u “Potpunim strancima” (Marco Galiani, Alba Rohrwacher i Valerio Mastrandea). Mastrandea je vrlo dobar u glavnoj ulozi. Ulozi Čovjeka iz kuta kafića koji upravlja ljudskim sudbinama.
Jedan kafić. Jedan Čovjek i njegovi klijenti. Čitava radnja filma “Pazi što želiš” odigrava se na istoj lokaciji, kafiću “The Place”. Stotinjak minuta filma prolazi u dijalozima, nadama, usponima i padovima glavnih protagonista i potrazi za srećom – boljim životom. Stotinjak zanimljivih, intrigantnih, životnih filmskih minuta ispunjenih vrlo dobrim glumačkim izdanjima vrijedi doživjeti .

OCJENA: 8

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)