REDATELJICA: Coralie Fargeat
GLAVNE ULOGE: Matilda Anna Ingrid Lutz, Kevin Janssens, Vincent Colombe, Guillaume Bouchede
TRAJANJE: 108 minuta
NAZIV ORIGINALA: Revenge
“Trebalo je proći bez problema.” – Richard
Osveta je često spominjana riječ u naslovima filmova koje možemo pogledati na programu domaćih kino dvorana. Prvi je osvetnik Bruce Willis u filmu “Death Wish” (naslov koji je odabrao distributer sugerira osvetu – prijevod originalnog engleskog naziva malo je drugačiji) da bi od ovog tjedna u kino dvorane sletjeli novi film o Osvetnicima te debitantsko ostvarenje redateljice i scenaristice Coralie Fargeat jednostavnog i razumljivog naslova “Osveta”. Fargeat je debitantica, nepoznata većini ljubitelja filma no njena je osveta brutalnija, intrigantnija pa i provokativnija od poznatijih nam filmova u čijem se naslovu osveta može pronaći.
Priča filma vodi nas u pustinju. Točnije na rub pustinje (film je snimljen na lokacijama u Maroku) gdje je Richard vlasnik kuće za odmor . On je, čini se, uspješan u poslu kojim se bavi, oženjen, ima (najmanje) jedno dijete i – ljubavnicu. Na njegovo je imanje stigla prelijepa Jen, Richardova ljubavnica. Nakon vatrene noći Jen i Richard dobivaju društvo. Na imanje su, ranije od predviđenog, stigli Stan i Dimitri. Richardovi suradnici stigli su na redoviti godišnji lov. Noć koju društvo provodi zajedno natopljena je alkoholom – lovci jedva odolijevaju Jeninoj privlačnosti. Stvari ipak ostaju pod kontrolom, ali samo do jutra. Richard je otišao izvaditi dokumentaciju potrebnu za lov – Jen ostaje sama s gostima. Stan sanja seks s Jen, ali ona ga odbija. Bijesan i ponižen Stan siluje Jen i pokreće krvav i brutalan slijed događaja…
Malo je filmaša koji su debitirali žestokim i stiliziranim filmom kao što je slučaj s Coralie Fargeat i “Osvetom”. Kratak sadržaj pomalo podsjeća na horor/triler “I Spit on Your Grave” iz 2010 godine. Sličnosti postoje u zapletu odnosno osveti zlostavljanje, silovane žene. U svemu ostalom “Osveta” je drugačiji, ali i superioran film – iako je radnja jednostavna i film sadrži tek nekoliko likova, redateljica je stvorila stilizirani, vizualno razigrani i, posebno treba naglasiti, iznimno brutalni film osvete. Nasilje polako preuzima film – silovanje i šamar tek su uvod u brutalni obračun koji kulminira u finalu filma. Finalu koje je natopljeno krvlju . Radnja je smještena na rubne dijelove pustinje, mjesto na kojem nitko neće čuti vrisak, očaj i patnju zlostavljane žene. Pomoći nema, ali Jen uzima stvari (čitaj oružje) u svoje ruke. Nema skrivanja, ona je odlučila kazniti krivce. Bez obzira na to što se nasmiješila smrti u lice ona ne želi čekati i ostati lovina. Ona postaje lovkinja. Nemilosrdna i efikasna.
Redateljica je puno pažnje posvetila stilu i izgledu filma. Neobični kutevi snimanja, detalji koje Fargeat lovi krupnim kadrovima kao i jake, različite boje filma glavna su pomagala kojima se redateljica koristi kako bi realizirala vizualno-stilski atraktivan prvijenac. Bez obzira na ambicioznost i trud oko stila on nije važniji od priče. Redateljica je stvorila protagonisticu koja je na neki način simbol feminizma, borbe protiv nasilja na ženama. Vjerojatno će poneki pripadnik ružnijeg spola dignuti glas protiv prikaza muškaraca kao i transformaciju Jen iz lovine u lovkinju – redateljicu takvi prigovori ne zanimaju. Ona prikazuje životnu situaciju – trenutke kada muškarac ne prihvaća ne kao odgovor i frustriran zbog odbijanja zlostavlja. Siluje. No u filmu Coralie Fargeat žrtva se vraća iz mrtvih, traži i pronalazi osvetu.
Glavna protagonistica, junakinja filma Jen (tumači je talijanska glumica Matilda Anna Ingrid Lutz – nekima poznata i kao model) isijava snažnim seksepilom i privlačnošću. Seksepil je naglašen i zaslugom redateljice filma no Matilda Lutz uvjerljivo nosi i minute filma kada njen izgled nije u prvom planu odnosno presudan za interpretaciju glavnog lika. Uvjerljiva u krvavim obračunima kao i u trenucima halucinacija Matilda odnosno Jen u zadnjim sekundama filma gledatelju upućuje pogled. Pogled zadovoljstva, olakšanja ili upozorenja. Ovisno o gledateljevom razmišljanju i(li) sličnosti s Richardom i njegovim suradnicima.
Stilski dotjeran, iznimno nasilan, brutalan i natopljen krvlju debitantski dugometražni film redateljice Coralie Fargeat šokantno je istodobno i pozitivno iznenađenje na programu domaćih kino dvorana. Mnogo puta ispričana filmska priča o osveti u rukama redateljice i scenaristice Fargeat ponovo izgleda aktualno, moderno i originalno. Najveće zasluge za uspjeh pripadaju redateljici i scenaristici filma te glavnoj glumici Matildi Lutz, izvrsnoj u ulozi osvetnice Jen.
OCJENA: 8
Odgovori