AUTORI SERIJE: Leonardo Fasoli, Roberto Saviano, Stefano Bises, Ludovica Rampoldi
GLAVNE ULOGE: Marco D’Amore, Salvatore Esposito, Fortunato Celino, Cristina Donadio
NAZIV ORIGINALA: Gomorra: La Serie
Italija
Malo je knjiga objavljenih u 21 stoljeću izazvalo takvu pažnju kao “Gommora”, talijanskog pisca i novinara Roberta Saviana. Autor je u knjizi razotkrio način funkcioniranja Cammore, kriminalne organizacije čiji se centar moći nalazi u Napulju. Opisao je u knjizi Saviano niz nepoznatih detalja; ekonomsku moć, povijest klanovskih sukoba, način na koji Cammora funkcionira, regrutiranje novih vojnika. Saviano nije zaboravio na ljepši spol – zanimljivi su detalji knjige koji opisuju funkcioniranje i sukobe klanova u trenucima kada žene preuzimaju zapovijedanje. Autor nije samo iznio mnoge nepoznate i manje poznate pojedinosti o funkcioniranju Gommore – javno je prozvao vođe mafije, udario u srce moći i otkrio, za mafijaške šefove, mnoge neugodne detalje. Posljedice su, za autorov život, drastične – od trenutka izlaska knjige autor je osuđen na policijsku zaštitu. Nove Savianova adrese stanovanja su vojarne karabinjera. Bez obzira na prijetnje Saviano nastavlja posao – prihvatio je novi izazov, posao jednog od scenarista za televizijsku seriju “Gomora” djelomično temeljenu na njegovom književnom predlošku.
Početak serije upoznaje nas s Cirom Di Marziom. Ciro živi u Napulju i nižerangirani je vojnik u organizaciji obitelji Savastano. Jedan od najmoćnijih, najvažnijih mafijaških klanova u Napulju čvrstom rukom vodi Pietro Savastano – priznat i poštovan od konkurencije, Savastano ima problem s nasljednikom. Njegov sin Genny mekan je, neodlučan i ponekad previše nezainteresiran za preuzimanje očevih poslova. Pietro će pronaći način kako probuditi nasljednika no to će ostaviti trajne posljedice na odnos oca i sina. Cijelu situaciju koristi i Ciro kojeg ne zanima samo napredovanje u hijerarhiji. On želi sve. Što prije. Ciro je spreman žrtvovati sve za moć. No cijena koju će platiti velika je, neprocjenjiva.
Često smo u filmskoj, nešto manje i u televizijskoj povijesti imali prilike gledati mafijaše s ljudskim licem. Uz njihove nezakonite poslove, krvave obračune mogli smo vidjeti i određena pravila prema kojima su živjeli i vodili poslove. Takav prikaz povezivao je gledatelje s protagonistima i prikazivao ljudsku stranu likova van zakona. Većina protagonista koje gledamo u “Gomori” (posebno onih, za priču, najvažnijih) suprotnost su takvom prikazu odnosno takvim likovima. Don Vito Corleone iz “Kuma” lik je kojeg bi mi, obični smrtnici, voljeli upoznati, možda i s njim popili espresso. Ciro Di Marzio ili Genny Savastano (nakon transformacije, povratka s putovanja) potpuna su suprotnost – likovi koje je najbolje nikada ne sresti. Mudro ih je izbjeći u bilo kakvoj situaciji. Nisu Ciro i Sevastano mlađi takvi zato što autori serije žele kroz njih šokirati publiku – oni moraju biti takvi kako bi ostvarili ambicije i preživjeli u okruženju, poslu kojima se bave. Protagoniste serije (spomenuti dvojac najbolji su primjer) karakterizira iznimna brutalnost i nemilosrdnost. U igri bez pravila, borbi za vlast i želje za dominacijom sredstva se ne biraju. Stradaju i djeca kao i osobe koje nemaju direktne veze s organizacijom. Milosti nema za nikoga – lojalnost je, većinom, stvar interesa. Obračuni, kako oni unutarnji tako i između klanova česti su i krvavi. Da, to je slika Napulja i okolice kakvu gledamo u “Gomori”.
Vrlo brzo nakon izlaska prve sezone “Gomora” je nazvana talijanskom Žicom. Opravdana i logična usporedba. Ono što je “Žici” Baltimore, “Gomori” je Napulj. Autori serije prikazali su niz likova i njihove slojevite odnose. Najviše je sličnosti između serija u prikazu funkcioniranja sustava – sve je povezano; od običnih vojnika pred zgradama do visokopozicioniranih političara, gradonačelnika. U čitavu priču uključeni su, na posredan ili neposredan način, mnogi stanovnici Napulja – u igri je veliki novac. Oko protagonista serije prelamaju se različiti interesi koji, kako saznajemo tijekom serije, prelaze granice Napulja i okolice i prelijevaju se na ostatak Italije, ali i na inozemstvo. Krakovi hobotnice često su nevidljivi, ali su prisutni i na mjestima gdje ih gledatelj najmanje očekuje.
Realističnost i uvjerljivost priče nije samo u činjenici da se temelji na književnom predlošku Roberta Saviana. Serija je snimljena na autentičnim lokacijama u Napulju (zanimljivo je spomenuti da su čelnici nekih prigradskih naselja Napulja nakon prve sezone imali ozbiljnih pritužbi na sadržaj koji njihova mjesta prikazuje u negativnom svjetlu), govor glavnih protagonista je na dijalektu kakvim se govori u Napulju. Funkcioniranje organiziranog kriminala prikazano je i secirano do najsitnijih detalja. Mnogi stanovnici Napulja odrađuju poslove za mafiju zato što drugog posla nema ili ga, zbog različitih razloga, ne mogu pronaći – jedan od razloga lojalnosti ljudima poput Sevastana.
Precizan je i vrlo dobro odrađen posao oko izbora glavnih glumaca. Kompleksnost likova i autentičnost na kojoj inzistiraju autori serije zahtijevali su i uvjerljive glumačke izvedbe. “Gomora” je uspjela i u tom segmentu – Marco D’Amore (glumac podsjeća na Pepa Guardiolu) izvrsno nijansira svaki trenutak Cirine ambicioznosti i želje za vlašću, Fortunato Cerlino uvjerljivo portetira starijeg Sevastana – mafijaša čije vrijeme polako, ali sigurno prolazi. Dojmljiva je i glumački najzahtjevnija transformacija serije – odnosi se na Gennya Savastana kojeg tumači Salvatore Esposito. Genny je otišao kako bi se vratio – od neodlučnog mladog čovjeka pretvorio se u nasilnu, brutalnu zvijer spremnu na mafijaške izazove. Transformacija mladog Savastana povezana je s ocem – odnos oca i sina kompleksan je i temeljito razrađen.
Prije svake epizode televizijske serije “Gomora” može se vidjeti upozorenje kako je riječ o sadržaju koji se ne preporučuje mlađim od 18 godina. Rečenica koja priprema gledatelja na sadržaj serije dijelom inspirirane književnim predloškom Roberta Saviana. Zaboravite romantične prikaze mafijaša – “Gomora” donosi žestoki, krvavi i brutalni prikaz funkcioniranja organiziranog kriminala. Borbu za vlast i ratove klanove u kojima se ne biraju sredstva. Serija nije lagana za gledanje, ali “Gomoru” je teško prestati gledati prije odjave posljednje epizode.
Odgovori