REDATELJ: Denis Villeneuve
GLAVNE ULOGE: Melissa Desormeaux-Poulin, Maxim Gaudette, Lubna Azabal, Remy Girard
TRAJANJE: 131 minuta
NAZIV ORIGINALA: Incendies
GODINA PROIZVODNJE: 2010

 

Tvrditi da je Denis Villeneuve jedan od najvažnijih filmaša današnjice nije prevelika mudrost. Kanadski je redatelj posljednjih godina odgovoran za nekoliko sjajnih filmova (“Zatočene”, “Sicario”), još uvijek se u kino dvoranama može pogledati “Blade Runner 2049” nakon kojeg slijedi odmor, ali ne pretjerano dug – sljedeći projekt directed by Denis Villeneuve je “Dina” (Dune), film temeljen na romanu Franka Herberta kojeg je 1984 ekranizirao David Lynch.

Dolaskom u Hollywoodu Villeneuve nije dopustio da mu šefovi velikih studija i(li) producenti određuju pravila – redatelj spaja elemente art filma i hollywoodski mainstream. Rezultat su vizualno besprijekorni, tematski i žanrovski različiti projekti s izvrsnim glumačkim izvedbama. No, karijera Denisa Villeneueva nije počela u Hollywoodu. Prije dolaska u tvornicu snova Villeneuve je snimio filmove koji pokazuju briljantan redateljski nerv i najavljuju veliku karijeru. Jedan od tih filmova je “Naša majka”...

Kao i mnoge tragedije tako i “Naša majka” počinje smrću – pokojnica je Nawal, majka blizanaca Simona i Jeanne. Ostavila je Nawal oporuku u kojoj se otkrivaju mnoge, blizancima nepoznate, tajne. Majčina želja je da pronađu brata i oca (za brata blizanci nisu znali da postoji dok su za oca mislili da je mrtav) te im dostave njena pisma. Simon odlazi na Bliski istok (tamo je Nawal živjela prije nego je emigrirala u Kanadu) u potragu za članovima obitelji. Potraga dovodi do nevjerojatnih, šokantnih otkrića o Nawal u mladosti poznatoj pod nadimkom Žena koja pjeva.

“Naša majka” kombinacija je žanrova – obiteljska drama koja se, kako minute filma odmiču, pretvara u triler s ratnim podtekstom. Riječima je teško opisati koliko film šokira – radnja filma protagoniste, istodobno i gledatelja, odvodi u potpuno neočekivanom i nepredvidljivom smjeru. Villeneuve maestralno gradi priču koja je matematički precizno ispričana u različitim vremenskim razdobljima. Prvo prati Naval i događaje iz njene mladosti dok se druga događa u sadašnjosti i prati blizance od trenutka čitanja oporuke do konačnog otkrića tajne zapravo tajni majčine prošlosti. Ritam filma je ujednačen – “Naša majka” nema praznog hoda. Unatoč kompleksnoj priči i radnji koja pokriva različita vremenska razdoblja znalačka i nadahnuta režija kao i montaža film čine preglednim i razumljivim gledatelju. Razumljivim i šokantno nezaboravnim zbog iznimno realističnih scena nasilja koje je dijelom prikazano eksplicitno dok u nekim scenama redatelj skriva nasilje od gledatelja. Činjenica da gledatelj nasilje ne vidi ne umanjuje užase prikazane u filmu.

Većina radnje odigrava se na Bliskom istoku – mjesto odnosno država nije otkrivena no Villeneuveu to i nije previše važno. Ratni podtekst (odnosi se na prošlost, događaje iz Navaline mladost) iskorišten je kako bi se prikazali užasi koji su posljedica mržnje u slučaju “Naše majke” motivirani religijskim sukobima. Sudbina Nawal i članova njegove obitelji djelomično su i posljedica ratnih događanja kao i ljubavi prema pogrešnom čovjeku. Naval je žena, majka koja ignorira krvavi ratni sukob – sudbina djeteta je jedino važno i ona je spremna staviti vlastiti život na kocku kako bi otkrila istinu. Godinama kasnije istina je motivacija blizanaca – rata više nema, ali potraga za, kako se otkriva, bolnom istinom pokreće Simona i Jeanne.

Potraga za istinom, ratni sukob motiviran religijskim različitostima, psihofizička stradanja, skrivena prošlost koja, prije ili kasnije, postaje dio sadašnjosti i određuje budućnost motivi su kojima se redatelj bavi u filmu. Navedene teme Villeneuve je obradio, prikazao izuzetno realno, potresno i bolno realistično. Najjači dojam ipak ostavlja prikaz Nawal – simbola majčinske snage i ljubavi.

Nawal je kompleksan, slojevit lik. Ona odbija igrati prema društvenim pravilima zadanima u životnom okruženju. Ljubav pokreće Nawal, ona je uzrok njenih kasnijih postupaka (osvete) i stradanja. Nezamisliva je snaga koja je potrebna da se (pre)živi sudbina Žene koja pjeva – pa ipak Nawal je preživjela, tajne duboko sakrila i nastavila živjeti. Tajne je čuvala do smrti – trenutak u kojem osjeća da djeca imaju pravo saznati šokantnu istinu. Na kraju priče, unatoč bolu i patnji koje je preživjela. Nawal oprašta. Trenutak kada film odnosno životna priča žene dobiva dodatnu, epsku dimenziju.

“Naša majka” kompleksna je, uznemirujuća i šokantna filmska priča o potrazi za istinom. Potresan i emotivan film o snazi i izdržljivost žene i majke koja uspijeva preživjeti u nemogućim okolnostima. Raniji rad redatelja Dennisa Villeneuvea koji pokazuje da je kanadski redatelj i prije dolaska u Hollywooda snimao izvrsne filmove.

OCJENA: 10

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)