CLINT EASTWOOD: 10 ODABRANIH

Clint Eastwood jedna je od najvećih i najvažnijih figura u povijesti sedme umjetnosti. Posljednjih godina više se bavi redateljskim nego glumačkim poslom, ali s obzirom na to da danas slavi 94. rođendan (!!!) i dalje je u dobroj formi (ovih dana privodi kraju snimanje novog filma pod naslovom “Juror No.2.”) . GOODTALKING Vam donosi izbor deset najvažnijih Eastwoodovih filmova. Na popisu su filmovi u kojima Clint glumi, neke od njih je i režirao – u izbor nisu ulazili filmovi koje je Eastwood režirao bez glumačkog sudjelovanja (“Mistična rijeka”, “Bird”….) . Lista je podsjetnik za sve sadašnje i vodič za buduće obožavatelje velikog filmaša. Ona je svjedok Eastwoodove filmske veličine i svestranosti.

 

1. PRLJAVI HARRY (Dirty Harry) – (1971)

 

Foto: Warner Bros. Entertaiment

Eastwood je imao 41 godinu kada je snimio jedan od najvažnijih filmova karijere. Lik Harryja Callahana čak i za neredovite, površne poznavatelje filma znak je prepoznatljivosti kada se spominje Eastwood. Callahan je lik koji kao da je iz vesterna uletio na kriminalom natopljene ulice San Francisca, grada kojeg terorizira Scorpio. Callahan zaobilazi pravila kada su kriminalci u pitanju – on je brutalan i nemilosrdan kao i njegovi suparnici. Film je odmah nakon premijere izazvao kontroverze posebno nakon potpuno promašenog  pisanja nekih američkih kritičara koji su lik i djelo inspektora Callahana optuživali čak i za fašizam. Za razliku od mnogih, kasnijih projekata u kojima je Eastwood imao vrlo dobro ili odlično glumačko društvo, “Prljavi Harry” je dominantno Clintov glumačkih show. Redatelj filma je Don Siegel (jedan do Clintovih redateljskih uzora), film je prvi u serijalu filmova o inspektoru Callahanu. Posebno je poznat i Callahanov Do you feel lucky, punk? monolog. Jedan od filmova koji ništa nije izgubio na vrijednosti iako je od premijere prošlo više od 50 godina.

Recenziju filma možete pročitati OVDJE

 

2. DOBAR, LOŠ, ZAO (Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo) – (1968)

Pet godina prije “Prljavog Harryja”, Sergio Leone (još jedan od Eastwoodovih redateljskih uzora) zaokružio je svoj dolarsku trilogiju briljantnim spaghetti-vesternom “Dobar, loš, zao”. U priči o trojici odmetnika koji tragaju za zlatom, Eastwood je Blondie ( dobar iz naslova – mada dobrih u filmu baš i nema, postoje loši i oni manje lošiji). Za razliku od “Prljavog Harryja”, “Dobar, loš, zao” nije one man show – izvrsne uloge u filmu ostvarili su Lee Van Cleef i Eli Wallach. Film je prepun nasilja, Leone je, nakon premijere, bio kritiziran zbog pretjeranog prikaza nasilnih scena no redatelj se elegantno riješio kritike izjavom kako je Zapad nastao na nasilju priprostih muškaraca – snagu i jednostavnost tog nasilja nastojim pretočiti u filmove. Leone je prikazao kaos vremena u kojem se radnja filma odigrava, stvorio nezaboravnu galeriju likova te film završio epskih obračunom na groblju. Eastwood je cool, ultimativni revolveraš koji pobjeđuje. Ulogom Blondieja Eastwood je zacementirao status vestern ikone. Treba spomenuti i fenomenalnu glazbu koju je napisao Ennio Morricone.

GOODTALKING  RECENZIJU FILMA MOŽETE PROČITATI OVDJE

 

3. MOSTOVI OKRUGA MADISON (THE BRIDGES OF MADISON COUNTY) – (1995)

 

Devedesetih godina prošloga stoljeća Eastwood je potvrđena akcijska i vestern zvijezda. Upravo tada, točnije 1995 godine Eastwood se okreće novom izazovu. Režira i tumači glavnu ulogu u romantičnoj drami “Mostovi okruga Madison” uz partnericu Meryl Streep. Odlazak u romantične vode ništa promijenio nije – Eastwood je potvrdio redateljsku umijeće. Interakcija između njega i glavne glumice izvrsno funkcionira – Streep i Eastwood životno su uvjerljivi ljubavni par u priči o ljubavi koja je toliko velika i jaka da nije suđena. Četiri dana u životu Roberta Kincaida i Francesce dovoljno je za fatalnu ljubav koja će ih pratiti čitav život. Snažna ljubavna priča, predivna fotografija i kamera koja prikazuje ljepote okruga Madison te izvrsna glumačka izdanja glavnih protagonista glavni su aduti filma. Eastwoodova redateljska veličina i vještina potvrđena je i na, za filmaša, gostujućem terenu. Ne vjerujete? Pogledajte film s naglaskom na kišnu scenu u kojoj se životni putevi zaljubljenih zauvijek razdvajaju. Antologijska scena velikog filma.

 

4. NEPOMIRLJIVI (UNFORGIVEN) – (1992)

Godine 1992 Eastwood se vratio vesternu i snima “Nepomirljive”. Priča o bivšem, zapravo umirovljenom plaćeniku koji se vraća u igru nagrađena je s četiri Oscara (dva su kipića pripala Clintu – za najbolji film i najboljeg redatelja, nagradu su osvojili i Gene Hackmanu za sporednu ulogu i Joel Cox za montažu) te je osvojila kritiku i publiku. Posljednji veliki vestern ispunjen je nasiljem, osvetom i krvlju – daleko od romantizirane slike Divljeg Zapada kakvog smo mogli gledati u mnogim filmovima žanra. Uz Eastwooda i Hackmana u filmu nastupaju i Anna Levine, Frances Fisher i Morgan Freeman koji će 12 godina kasnije ponovo surađivati s Eastwoodom na još jednom velikom filmu. Sljedećem na popisu Goodtalking must see filmova Clinta Eastwooda

 

5. DJEVOJKA OD MILIJUN DOLARA (MILLION DOLLAR BABY) – (2004)

 

“Djevojka od milijun dolara” ponavlja oskarovski uspjeh “Nepomirljivih” – četiri kipića, dva za Eastwooda po jedan za Hilary Swank i Morgana Freemana. Potresna priča o Maggie Fitzgerald (sjajna Hilary Swank) koja sanja uspjeh u boksu, priliku da postane profesionalka govori o tome koliko život za neke ljude može biti prokleto težak i nesretan. Eastwood interpretira Franka, umornog, zaboravljenog boksačkog trenera koji u početku odbija trenirati Maggie (ima loš osjećaj), ali popušta pred Maggienom upornošću. Iskusni vuk imao je pravo – priča doista ima tragičan kraj u kojem Frank ima važnu, najvažniju ulogu. Priču pripovijeda Morgan Freeman (znamo svi kako zvuči kada Freeman pripovijeda) koji je Frankova desna ruka. Emotivan i na kraju priče tragičan “Djevojka od milijun dolara” još je jedan prokleto dobar Eastwoodov film.

 

6. U ORLOVOM GNIJEZDU (WHERE EAGLES DARE) – (1968)

 

“U orlovom gnijezdu” mnogi ne spominju često kada je riječ o prebogatoj Eastwoodovoj filmografiji no riječ je filmu koji zaslužuje pažnju i gledanje. Riječ je o intrigantnom ratno-špijunskom djelu u kojem Eastwood tumači američkog poručnika Morrisa Schaffera koji sa britanskim časnikom Johnom Smithom (Richard Burton) zapovijeda grupom komandosa. Zadatak je osloboditi zarobljenog američkog generala koji je upoznat s planovima za Dan D.
Film je kombinacija ratnog i akcijskog filma koji nakon napada na dvorac dobiva i špijunsko-trilerski dodatak. Napet i nepredvidljiv, trajanja od skoro tri sata “U orlovom gnijezdu” izvrstan je izbor za ljubitelje ratno-špijunskih igara.

 

7. BIJEG IZ ALCATRAZA (ESCAPE FROM ALCATRAZ) – (1979)

 

Još jedna Siegel (redatelj)/Eastwood (glavni glumac) suradnja. Film je inspiriran istinitom pričom o, nikada do kraja razjašnjenom bijegu iz tada najpoznatijeg i najčuvanijeg američkog zatvora. Eastwood tumači Franka Norrisa kojeg pratimo od trenutka dolaska u zatvor. Od prvog susreta s Alcatrazom, Norris želi pobjeći (iako bijeg izgleda kao nemoguća misija)  s vremenom okuplja ekipu i počinje raditi rupu. U zidu, ali i u sigurnosnom sistemu Alcatraza. Osim rekonstrukcije događaja (prikaza kako su oni vjerojatno izgledali), Siegel donosi i prikaz zatvorskog života, pucanja psihički nestabilnih i preživljavanju – novi dan, novi je izazov. Eastwood ponovo glumački dominira – od kolega vrijedi spomenuti Freda Warda, Roberta Blossomsa i Patricka McGoohana kao upravitelja zatvora.

 

8. GRAN TORINO (2009)

 

“Gran Torino” je redateljsko-glumački projekt Clinta Eastwooda – još jedan nezaboravan film i glavni lik. Eastwood je Walt Kowalsky, veteran Korejskog rata koji živi u Detroitu. Kowalsky je prgav, arogantan, politička korektnost ne postoji u njegovom rječniku spreman na vrijeđanje uvijek i svakoga. Vuk samotnjak koji ne želi ničije društvo (barem tako izgleda na površini) i koji proklinje zlu sudbinu koja mu je za susjede dodijelila žute. Stvari se mijenjaju kada, spletom okolnosti, u Waltov život ulazi Thao, tinejdžer iz susjedstva. Walta i Thaa spojio je Ford Gran Torino iz 1972 godine.
Walt Kowalsky izgleda, ponaša se i zvuči kao Harry Callahan u mirovini. On je čovjek koji živi od sjećanja. Eastwood je, kako bi čitav projekt izgledao što uvjerljivije, za glumačke role angažirao pripadnike azijske zajednice Hmong. Film koji pokazuje kako pomoć i plemenitost ponekad dolaze od ljudi od kojih to nikada ne bi očekivali. Osoba koje traže iskupljenje prije završetka životne priče.

 

9. JEZA U NOĆI (PLAY MIST FOR ME) – (1971) 

 

“Jeza u noći” početak je Eastwoodove redateljske karijere. Glavni protagonist film je radijski DJ Dave. Dave obožava jazz – glazba je to u kojoj uživaju slušatelji njegove emisije (u privatnom životu Eastwood je veliki poštovatelj i obožavatelj jazza). Jedne noći Dave upoznaje Evelyn, obožavateljicu njegove emisije, i upušta se s njom u avanturu za jednu noć. Tako je bar Dave mislio. Sutradan pokušava obnoviti vezu s Tobie koja je stalno na rubu upravo zbog Daveovih obožavateljica. No, Evelyn nije noć s Daveom shvatila tek kao prolaznu romansu…
Ako Vam je priča poznata ništa čudno – “Jeza u noći” poslužio je kao inspiracija “Fatalnoj privlačnosti”. Triler koji se bavi muško-ženskim odnosima možda nije najpoznatiji dio Clintove filmografije, ali je vrlo važan i vrijedan. Ne samo zbog činjenice da je Eastwoodov redateljski prvijenac.

 

10. ODMETNIK JOSEY WALES (THE OUTLAW JOSEY WALES) – (1976)

 

Krajem prošlog stoljeća, u vrijeme kada je izašlo specijalno DVD izdanje “Odmetnika…”, Eastwood je izjavio da je priča o Joseyju Walesu najbolji najdraži film. Da li je najbolji ostaje na gledatelju da procijeni, ali da je jedan od najkontroverznijih to je sasvim sigurno. Film je snimljen prema književnom predlošku izvjesnog Forresta Cartera poznatijeg pod imenom Asa. Nakon premijere doznalo se da je Asa bio član KKK, ali su članovi ekipe tvrdili da nisu bili upoznati s tim podatkom. Kao redatelj filma nije bio predviđen Eastwood – on je uskočio u redateljsku stolicu umjesto Philipa Kaufmana koji je započeo film. Priča kaže da je Kaufman napustio projekt zbog sukoba s Eastwoodom oko Sondre Locke, glavne glumice filma. Ne, nije problem oko Sondrinih glumačkih kvaliteta već o privatnim, ljubavnim odnosima. Problemi nisu utjecali na konačni proizvod – “Odmetnik Josey Wales” izvrstan je, ali netipičan vestern. Radnja se odigrava tijekom završetka Američkog građanskog rata. Josey Wales bivši je farmer koji kreće u osvetu i potragu za novim životom nakon proživljene tragedije. Njegova obitelj je ubijena, farma spaljena i Wales nema drugog izbora nego se uključiti u krvavi ples nasilja i kaosa. Film je sjevernjačku vojsku prikazao u negativnom svjetlu, događanja prikazana u filmu daleko su od romantične slike Divljeg zapada kakvog smo mogli gledati u većini filmova John Waynea. Film je ostvario dobre komercijalne rezultate te je vesternu dao novi zamah i drugačiji izgled.

Ovo je bilo deset odabranih mada ovdje ne treba stati. Filmografija Clinta Eastwooda toliko je impresivna, bogata da sve njegove filmove treba pogledati. Neke od njih i više puta.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)