REDATELJICA: Kelly Fremon Craig
GLAVNE ULOGE: Hailee Steinfeld, Haley Lu Richardson, Blake Jenner, Woody Harrelson, Kyra Sedgwick
TRAJANJE: 104 minute
NAZIV ORIGINALA: The Edge of Seventeen
“Zvučiš kao jebeni psihopat.” – Nadine
Jedan do filmova koji je obilježio 2011 godinu bio je “Čovjek zvan Hrabrost”. Vestern braće Coen u kojem djevojčica Mattie unajmljuje starog revolveraša Roostera Cogburna kako bi osvetila smrt oca podjednako dobro je prošao kod kritike i publike uz izvrsne komercijalne rezultate. Film je nominiran za nagradu “Oscar” u čak deset kategorija (nije potvrdio niti jednu nominaciju – jedan od razloga je i činjenica da su tri godine ranije braća Coen trijumfirali s modernim vesternom “Nema zemlje za starce”). Iako je film imao izuzetno jaku glumačku postavu (Jeff Bridges, Matt Damon, Josh Brolin…) najčešće spominjano glumačko ime bila je mlađahna Hailee Steinfeld. Tada četrnaestogodišnja Hailee izvrsno se snašla u ulozi Mattie i bila je potpuno ravnopravna (neki tvrde i superiornija) iskusnijim, poznatijim kolegama. Od nastupa u filmu braće Coen Hailee je nastupila u desetak filmova – bila je i Julija u novoj, ne pretjerano uspjeloj verziji klasične priče te je upoznala Kevina Costnera, Harrisona Forda i Kristen Wiig. Niti jedna od uloga u proteklim godinama nije potvrdila ogroman glumački potencijal Haille Steinfeld viđen u “Čovjeku zvan Hrabrost” kao nastup u tinejdžerskoj drami- komediji “U sedamnaestoj”. Da, Haile Steinfeld je senzacionalna u filmu redateljice Kelly Fremon Craig.
Od djetinjstva Nadine je drugačija. Neprilagođena, bez previše prijatelja (ponekad je to i njena zasluga – otrovne, sarkastične strelice kojima se često služi nije lako izdržati). Zapravo Nadine ima samo jednu prijateljicu – Kristu koju je upoznala u vrtiću i od tada su nerazdvojne. Nakon smrti oca Krista je jedina osoba s kojom Nadine dijeli tajne kompliciranog tinejdžerskog života. Nadine ima i brata Dariana s kojim baš i nije pretjerano bliska – Darian je uvijek bio dobar dečko, omiljen u društvu – sve ono što Nadine nije. Problemi nastaju kada se, za Nadine, dogodi najgora noćna mora – Darian i Krista postaju zaljubljeni par. Očajna Nadine gubi tlo pod nogama i traži savjet od profesora Brunera….
Uvodne scene filma redateljice i scenaristice Kelly Fremon Craig upoznaju nas s Nadine. Djevojka histerično ulazi u razred u kojem sjedi profesor koji mirno sluša njenu ispovijed i prijetnju samoubojstvom. Profesor nije pretjerano impresioniran Nadineinim problemima; nema panike i pokušaja da riješi problem. Upravo suprotno – profesor podbada, pomalo ismijava Nadine.
Uvodna scena govori da je “U sedamnaestoj” drugačiji od većine recentnih tinejdžerskih filmova. U redu, u središtu radnje je Nadine, djevojka u životnom trenutke kada je nitko ne razumije i cijeli je svijet protiv nje – slične likove već smo imali prilike gledati. No Nadine nije beskrvan i površno predstavljen lik čiji problemi su nerealni i gledatelju daleki. Upravo suprotno – ona se bori s životnim problemima gledatelju poznatima i bliskim – mlađi gledatelji i gledateljice s nekima od njih se svakodnevno susreću dok se stariji mogu prisjetiti mladih godina kada je bilo teško nositi se sa samim sobom.
Drama ili komedija sasvim je svejedno – “U sedamnaestoj” podjednako dobro, ne dobro nego vrlo dobro u trenucima i odlično, funkcionira bez obzira o kojem je žanru riječ. Humor, često crn, i cinizam koji ponekad prelazi u sarkazam prisutni su čitavim trajanjem filma. Redateljica dozira duhovite trenutke kako ne bi ugrozila dramski dio priče. Humor je često bolno iskren i takav se izvrsno uklapa u cjelinu koja je ispunjena stvarnim situacijama u odrastanju tinejdžerice. Film sadrži i nekoliko filmofilskih posveta – jedan od opako duhovitih trenutaka filma je trenutak kada anonimni tip sa zabave uspoređuje Nadine i Dariana sa Schwarzeneggerom i Dannyem DeVitom iz filma “Blizanci”. Tko je Julius a tko Vincent saznat ćete tijekom gledanja filma.
Dramski dio priče kompleksan je, emotivan i vrlo uvjerljiv u prikazu odnosa između likova. Glavna protagonistkinja filma nalazi se u godinama kada se mora nositi s potragom za vlastitim identitetom, odrastanjem, mjestom pod suncem. Nadine nije lik kojeg gledatelj čitavo vrijeme bespogovorno obožava i voli. Gruba i otrovna prema okolini često prelazi sve granice pristojnog ponašanja i postaje tempirana bomba spremna za eksploziju i uništenje svega. Uklučujući i sebe. Uzrok takvog ponašanja skriva se u strahu od gubitka voljenih osoba (s tim se ionako već mora nositi) i željom da bude prihvaćena. Da, Nadine odnosno njen karakter prikazani su do najsitnijih detalja.
Iako je Nadine glavni lik filma, redateljica je posvetila dovoljno minuta ostalim likovima. Likovima koji su, jednako kao i Nadine, izuzetno životni, uvjerljivi. Nadienina majka Mona trudi se razumjeti kćerku no to nije jednostavno. Dorian je izuzetno upečatljiv lik – dečko koji je, na neki način, preuzeo očevu ulogu obiteljski je glas savjesti i razuma. Ozbiljna životna uloga za malo starijeg dječaka.
Uz Nadine najzanimljiviji i najzabavniji lik filma je Bruner. Iskreni, naizgled hladni profesor koji redovito sluša Nadinine ispovijedi direktnim komentarima često pogađa u srž stvari (“Možda te nitko ne voli” – govori profesor u jednom od razgovora). Još jedno ležerno, izvrsno izdanje Woodya Harrelsona. Inerakcija između Harrelsona i Haille izvrsna je i, unatoč stalnom uzajamnom provociranju, duboko prijateljska.
Jedina zamjerka filma je običan, jednostavan rasplet odnosno završetak filma. Običan za standarde koje, do finala filma, postavlja redateljica i scenaristica Kelly Fremon Craig. Za većinu projekata slične tematike završetak filma je superioran.
“U sedamnaestoj” jedan je od najboljih tinejdžerskih filmova u ovom stoljeću. Duhovita, cinična, bolno iskrena i emotivna priča o odrastanju Nadine vješto zaobilazi klišeje i već viđeno. Filmska priča koja nasmijava, ali i prikazuje koliko teške i zahtjevne adolescentske godine mogu biti.
OCJENA: 9
Odgovori