REDATELJ: Jeff Nichols
GLAVNE ULOGE: Ruth Negga, Joel Edgerton, Alano Miller, Will Dalton, Marton Csokas, Sharon Blackwood
TRAJANJE: 123 minute

 

Nakon što je u posljednjih nekoliko godina zaredao sa vrlo zanimljivim, od publike i kritike prihvaćenim projektima (“Mud”, “Take Shelter” i ovogodišnji “Midnight Special”), američki redatelj Jeff Nichols prihvatio se najvećeg izazova u dosadašnjoj karijeri. Za novi projekt izabrao je ekranizaciju istinite priče o bračnom paru Loving. Godina je 1958 Richard, bijelac i Mildred, crnkinja odlučili su napraviti nešto što tisuće zaljubljenih urade svake godine. Vjenčati se. Zbog rasnih podjela, segregacije koja je zapisana u zakonima države Virginije, Richard i Mildred sudbonosno su da izrekli u Washingtonu uz svjedočenje mladenkinog oca. Brak je sklopljen u tajnosti, bez svečanosti i ceremonije. Nakon vjenčanja planovi obitelji Loving o budućem životu raspadaju se u sekundi. Zbog kršenja zakona u Virginiji par je uhapšen i ukoliko žele ostati slobodni Richard i Mildred moraju napusiti dom

Film započinje u laganom ritmu. Ljubav između Richarda i Mildred u prvim minutama nije zabranjena i uvod ne nagovještava iskušenja koja očekuju glavne protagoniste. U redu, redatelj sugerira da Mildred i Richard nisu uobičajna pojava u Virginiji krajem pedesetih godina prošloga stoljeća. Neki od susjeda, sugrađana pa i članova obitelji čudno gledaju na ljubavnike, ali nasilje, direktni pritisak ne postoji. Ako je i postojao, redatelj ga ne pokazuje. Međutim, u trenutku kada je veza ozakonjena počinje borba obitelji Loving. Usred noći policija provaljuje u kuću i odvodi supružnike, baca ih u zatvor. Trenutak je to u kojem gledatelj otkriva pravu istinu. Spodobe s bijelim kapuljačama, zapaljeni križevi nisu potrebni. Sustav odnosno zakoni države Virginije protive se miješanju rasa. Zakoni omogućuju rasistima u uniformi da uhite i zatvore trudnu ženu i da Richarda i Mildred Loving osude na zatvorsku kaznu koju mogu zamijeniti sa dugogodišnjim izgonom iz države. Jedini razlog progona je ljubavna priča koja dovodi do zabranjenog braka.

Borba protiv sustava ljubavnu priču stavlja na velika iskušenja i filmu daje posebnu dramatiku. Upornost i snaga ljubavi kojom obitelj Loving, unatoč svim problemima, ostaje na okupu izazvala je promjene u američkom zakonodavstvu i društvu u cjelini. Veličina i značaj slučaja Loving nije utjecala na redatelja da fokus priče skrene s Mildred i Richarda (oni su glavni junaci filma, ali i čitave priče o ukidanju Zakona o zabrani međurasnih brakova). Film pokazuje pravosudne i medijske detalje slučaja, ali cijelim trajanjem filma u središtu zanimanja redatelja ostaje obitelj Loving,  Mildred i Richard, te njihov odnos sa roditeljima i rođacima. Odnos je to koji kroz godine donosi uspone i padove, tugu i veselje, strepnju i neizvjesnost, ali niti jednog trenutka ne postoji sumnja u ljubav i zajednički život. Ljubav u Nicholsovu filmu ima svevremenske poruke; ona pokreće promjene i vrijedna je borbe čak i kada najbliži sumnjaju u sretan završetak (npr. Richardova majka). Iako je priča filma nabijena emocijama te se gledatelj vrlo brzo povezuje s glavnim junacima priče, redatelj niti jednog trenutka ne dopušta da film postane pretjerano patetičan natopljen lažnim emocijama. Gospodin i gospođa Loving simpatičan su i jednostavan par koji ne razmišlja o mijenjanju svijeta. Oni samo žele živjeti kao obitelj, zajedno s djecom. Međutim, samo živjeti kao obitelj nije jednostavno, zapravo nije zakonito u državi Virginiji krajem pedesetih godina 20 stoljeća ako Vaš životni partner ima krivu boju kože.

Kao i prethodni filmovi Jeffa Nicholsa, “Loving” ima prepoznatljiv redateljev rukopis. Polagano izmjenjivanje kadrova, smisao za detalje i sugestivne pokretne slike koje često govore više od riječi mogu se pronaći i u “Lovingu”. Ne, nije “Loving” film bez mane; prvi dio filma (otprilike prvih sat vremena) za nijansu intimnije i snažnije prikazuje ljubavnu priču, ali i brutalnost sustava personificiranog u liku šerifa Brooksa (vrlo dobri Martin Csokas). Postoje nekoliko detalja u filmu koji nisu potpuno razjašnjeni no to su tek sitnice prema vrijednosti cjeline.

“Loving” je film izuzetno snažnih glumačkih izvedbi. Prvenstveno se to odnosi na Joela Edgertona i Ruth Negge u ulogama Richarda i Mildred. Joel Edgerton izvrsno interpretira radišnog i poštenog američkog dečka. Richard je jednostavan tip, ne zanima ga politika i zapravo mu nije jasno zbog čega ih ne ostave na miru i puste živjeti. Kada u finalu filma slučaj Loving odlazi pred Vrhovni sud obitelj ne želi prisustvovati raspravi. Kada je odvjetnik upitao Richarda ima li poruku za suce on odgovara – “Recite sucu da volim svoju ženu”. Rečenica koja govori više od svih odvjetničkih nadmudrivanja i nakaznih zakona.

Ako je Edgerton izvrstan onda je njegova glumačka partnerica Ruth Negga senzacionalna. Nevjerojatna je glumačka snaga kojom Negga interpretira Mildred. Mildred pokazuje nevjerojatnu snagu u teškim trenucima. Emotivna stanja Mildred Loving mogu se pročitati s njenog lica, bez ikakvih riječi i tu leži posebna vrijednost Neggine glumačke izvedbe.
“Loving” je ekranizacija emotivne i inspirirajuća ljubavne priče koja je promijenila američko društvo. Film sa izvrsnim glumačkim izvedbama i svevremenskim porukama koje ostaju u mislima dugo nakon izlaska iz kino dvorane.

OCJENA: 8

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)