REDATELJ: Hans Petter Moland
GLAVNE ULOGE: Nikolai Lie Kaas, Fares Fares, Pal Sverre Hagen, Amanda Collin
TRAJANJE: 112 minuta
NAZIV ORIGINALA: Flaskepost Fra P /A Conspiracy of Faith

“Jebote, ovo nije normalno” – Carl Morck

Za sve su krivi Stieg Larsson i Lisbeth Salander. Dolaskom Millenium trilogije u naše knjižare i knjižnice enormno je porastao interes za skandinavske pisce krimića i trilera. Nakon Larssona čitateljsku pažnju ponajviše su okupirali Jo Nesbo, Jens Lapidus, ženski Stieg Larsson – Camille Lackberg i Jussi Adler- Olssen. Velika popularnost skandinavskih pisaca krimića očekivano se prelila na televiziju i filmska platna. Televizijske serije poput “Mosta”, “Ubojstva” i “Umorstva u Fjallbacki” (serija temeljena na djelima Camille Lackberg) imale su. zapravo i dalje imaju izvrsnu gledanost. Filmaši su vrlo brzo reagirali i krenuli u ekraniziranje skandinavskog kriminalističkog blaga. Jo Nesbo je prebačen na film odličnom ekranizacijom “Lovaca na glave” (Hollywood priprema i seriju filmova o najpoznatijem Nesbovom liku detektivu Harryu Holeu kojeg će glumiti Michael Fassbender), “Snabba Cash” Jensa Lapidusa pomogla je Joelu Kinnamanu da postane Robocop i Rick Flag. Krimići danskog pisca Jussija Adlera- Olssena ekranizirana su tri navrata. Filmska priča o detektivima Carlu Morcku i Assadu počela je “Ženom u kavezu” 2013 godine, nastavila se “Ubojicom fazana” (premijerno prikazan 2014 godine, najgledaniji danski film u povijesti, recenziju možete pročitati OVDJE ) da bi treće poglavlje dobila ove godine filmom “Poruka u boci”.

 

Novi slučaj za odjel Q dolazi iz boce. Pronađena je izblijedjelja, krvlju natopljena poruka pronađena u boci bačenoj u more. Poruku je, zbog starosti, teško pročitati ali iz onih nekoliko riječi koje je moguće pročitati riječ je o pozivu u pomoć. Assad i Lisa pokreću istragu bez Morcka koji je na bolovanju. Morck se ubrzo vraća na posao i ekipa otkriva da je poruka poveznica između neriješenog slučaja iz prošlosti i aktualnog slučaja. Zajedničko prošlosti i sadašnjosti je zločin. Otmica djece.
“Poruka u boci” (naslov filma prepisao sam od izdavača knjige, nisam uspio dobiti informaciju hoće li se domaći prijevod naslova filma razlikovati od prijevoda knjige) ima većinu stvari koji pravi, punokrvni triler treba imati. Napetost, originalan zaplet, likove prema kojima je nemoguće ostati ravnodušan i dijaboličnog negativca. Međutim, Molandov film ima ono nešto, faktor x koji ga stavlja u red najboljih trilera snimljenih posljednjih godina. “Sedam” Davida Finchera prikazuje moralno-egzistencijalni kaos u kojem se ljudsko društvo nalazi, “Kad jaganjci utihnu” donose nevjerojatno snažnu kemiju između agentice Sterling i Hannibala Lectera (uz Lecterovu toliko snažnu karizmu da povremeno zaboravljamo njegov kanibalizam) “Poruka u boci” tematizira pitanje religije odnosno vjere. Protagonisti filma različitih su religijskih uvjerenja; od teškog, smrtonosnog religijskog fanatizma do ateizma. Redatelj ne propovijeda niti docira već mudro detektira dva detalja. Odnos prema religiji i vjeri (kao i većina životnih razmišljanja) počinjemo stvarati u djetinjstvu, odgojem i upijanjem postupaka starijih. Moland poentira u briljantnom finalu filma; previše religije nije dobro, vodi u vjerski fanatizma (“Poruka u boci” najbolje pokazuje posljedice) no također napominje da gubitak vjere (ovdje ne govorimo o religiji, nego o vjeri u ljude i vlastite postupke, vjerovanju u sebe) donosi gubitak životne motivacije i razloga za postojanjem.

 

Ako si pomislio štovani Čitatelju da je “Poruka u boci” film koji pretjerano filozofira brige nema. Riječ je, prije svega, o napetom, mračnom često i brutalnom trileru. Prvi dio filma oblikuje likove, priprema teren za drugi dio koji je nešto dinamičniji (prije svega zbog akcijskih scena). Tenzija i zanimljivost priče ne popušta niti jedne sekunde filma, bez obzira govorimo li o dramskim, trilerskim ili akcijskim minutama. Molandova režije je upečatljiva, snažna i uznemirujuća. Redatelj se poigrava svjetlom i sjenama, kamera uključuje gledatelja u radnju filma. Cijelim trajanjem filma pred protagoniste filma postavljaju se teške odluke i pitanja na koje je teško dati jednosmjeran, jednostavan odgovor. Da, gledatelj je potpuno unutra; sudjeluje u istrazi, proživljava teška i mračna saznanja koja se otkrivaju svakom novom minutom filma.

 

Moland je sjajnom režijom iznijansirao događanja u filmu. Postoje trenuci filma kada nema priče, govora; redatelj ostavlja kamere odnosno slici da govori. Takvi tihi dijelovi filma kombinirani su sa vrlo dobrim, ponegdje izvrsnim dijalozima (posebno kada razgovaraju Assad i Morck; podsjećaju na Rusta i Cohla, oni su danski pravi detektivi). 
Fotografija je izvrsna. Smirujući gotovo idilični kadrovi prirode često su uvod u brutalne, krvave scene. Mirna i pitoma priroda u kontrastu je sa divljom okrutnošću čovjeka. Treba spomenuti i nekoliko sjajno režiranih akcijskih scena (vlak, bolnica) koje su dodatno pojačavaju napetost filma.
Glumačku ekipu predvodi izvrsni Pal Sverre Hagen u ulozi negativca. Johannes je ljigavo samodopadan i susretljiv u normalnom životu. Brutalno precizan i sadistički predan cilju. Njegova dijaboličnost posebno dolazi do izražaja kada saznajemo motive za Johannesova nedjela.
Nikalaj Lie Kaas i Fares Fares ponovo su odlični u interpretaciji buddy policijskog para. Assad i Morck unatoč razlikama predani su poslu. Assad je na neki način i Morckov čuvar.
“Poruka u boci” triler je koji beskompromisno udara u glavu gledatelja. Mračan i brutalan Molandov film ne uljepšava stvarnost i ne želi kupiti gledateljeve emocije lažnim optimizom. Film je uznemirujući prikaz recentne stvarnosti i jedan od najboljih trilera posljednjih godina.

OCJENA: 8

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)