REDATELJ: James Vanderbilt
GLAVNE ULOGE: Cate Blanchett, Robert Redford, Bruce Grenwood, Topher Grace, Stacy Keach, Dennis Quaid
TRAJANJE: 125 minuta
NAZIV ORIGINALA: Truth

 

“Postavljanje pitanja velika je stvar” – Dan Rather

 

Godina je 2004. Burne četiri godine mandata Georgea W. Busha polako prolaze i kreće nova predizborna kampanja. Nakon što je prvi mandat osvojio u najneizvjesnijim predsjedničkim izborima u povijesti SAD-a (razlika je bila tek nekoliko stotina glasova, protivnik je bio Al Gore) Bush ponovo ne stoji najbolje. Demokratski protukandidat John Kerry sve je bliže Bushu. Tijekom kampanje Mary Mapes (Cate Blanchett), producentica televizijske emisije nastavlja istragu o nepravilnostima tijekom Busheve vojne prošlosti. Okuplja novinarsku istraživačku ekipu i dolazi do, za Busha, neugodnih saznanja. Istraga je gotova, rezultati su javno objavljeni, ali tada počinju problemi za Mary i ekipu…

Debitantski redateljski rad Jamesa Vanderbilta (napisao scenarij za Fincherova “Zodijaka”, Vanderbilt je i scenarist filma prema knjizi Mary Mapes) tematski je blizak “Spotlightu”. Ponovo je u fokusu istraživačko novinarstvo, za razliku od Spotlighta riječ je o televiziji. Slučaj koji je istraživala Mary Mapes istraživali su i novinar “Boston Globea” Mike Rezendes i Sacha Pfeiffer (u “Spotlightu” ih glume Mark Ruffalo i Rachel MacAdams). No Mary Mapes je otišla najdalje, uspjela je sumnjivu vojnu prošlost Georgea W. Busha dovesti do najgledanijih televizijskih termina….

Prva trećina filma, nešto više od pola sata, zanimljiva je. ali više-manje rutinska novinarska priča. Pratimo istragu novinarskog tima, u igri su veliki ulozi. Predmet istrage je predsjednik SAD-a a predizborna kampanja se zahuktava. U trenutku kada je priča objavljena, istraga izgleda završena i postavlja se pitanje što Vanderbilt može ponuditi u ostatku filma. Tada “Truth” kreće u neočekivanom smjeru, bavi se pitanjima koja nemamo često prilike gledati u novinarskim filmovima. U trenutku lovci (novinarska ekipa) pretvaraju se u lovinu. Za razliku od većine filmova koji se bave novinarskom tematikom “Truth”, između ostaloga, naglašava potrebu vjerodostojnosti novinara odnosno priče te istinitost informacija. Važan detalj koji je uvijek, a posebno danas u vrijeme kada se vijesti ne događaju nego se stvaraju bez ikakve odgovornosti. Naravno, u slučaju koji obrađuje Mary Mapes i njena ekipa vjerodostojnost izvora i autentičnost informacija dobija novu dimenziju. Predmet istrage je najmoćniji čovjek na svijetu, istražuju se detalji koji ga mogu koštati političke karijere. Tada na scenu kreću mehanizmi koji nastoje diskreditirati novinare i priču (treba napomenuti da novinari daju materijala da se ospori njihov rad). Stvari se mijenjaju i novinari više ne istražuju priču nego oni postaju priča. Glavna tema zbog koje je istraga pokrenuta pada u drugi plan, pritisci postaju neizdrživi i dolaze teški trenuci za gospođu Mapes i njene kolege….

“Istina” razotkriva ono što je dobro poznato. Internet je promijenio istraživačko novinarstvo, ono je danas u velikoj krizi, pritisci politike i(li) korporacija odnosno oglašivača postali su veliki. Takvo stanje stvari nije od jučer; novinarski bard Dan Rather u filmu zaključuje kako su on i emisija “60 minuta” dobili udarne termine kada su postali profitabilni, ekonomski isplativi. Međutim, u trenutku kada se stvari počinju komplicirati šefovi informativne korporacije (CBS) brzo i efikasno bježe o bilo kakve odgovornosti i ostavljaju novinare da se sami bore. Nema sentimentalnosti, nema podrške zbog minulog rada. Svaka priča je dobra dok donosi profit i gledanost. U suprotnom postaje opasnost.

Ako bismo tražili nedostatke filma oni bi se odnosili na priču o Bushu. Gledatelj saznaje sudbinu novinara ali ne otkriva kako je priča o Bushevoj vojnoj prošlosti završila. Posebno ako uzmemo u obzira da slučaj opisan u filmu spominje i Michael Moore. “Truth” sadrži i nekoliko slatkastih, patetičnih trenutaka u kojima se nastoji izazvati reakcija, suosjećanje gledatelja. Potpuno nepotrebno; film je ionako opisao koliko je slučaj imao utjecaja na privatne živote novinara. Posebno na glavnu protagonisticu filma.

Nedostatke filma, spomenute i oni koji nisu navedeni u tekstu, “brišu” izvrsne glumačke izvedbe. Robert Redford i Cate Blanchett nisu su se prvi puta okušali u istinitim filmskim pričama o novinarima. Cate Blanchett je vrlo dobra u priči o Veronici Guerin iz 2003 godine dok je Redford u suradnji s Dustinom Hoffmanom natjerao Nixona na ostavku u filmu “Svi predsjednikovi ljudi”. Redford se okušao i u televizijskom novinarstvu. Film je “Up Close and Personal”, partnerica Michelle Pfeiffer. Vjerojatno i ovdje leže razlozi zbog kojih je redatelj da upravo oni budu glavni protagonisti u priči o Mary Mapes i Danu Ratheru.

Interakcija između Cate i Roberta intenzivna je i uvjerljiva cijelim trajanjem filma. Glumci su izvrsno iznijeli kompleksnost poslovno-privatnog odnosa producentice i voditelja. Snažan odnos koji proizlazi iz privatnog života glavnih protagonista.
Uloga Dana Rathera stvorena je za Roberta Redforda. Iskusni glumački velikan savršen je izbor za ulogu novinarskog barda. Redford je svjetska filmska institucija i to potvrđuje u godini kada će proslaviti osamdeseti rođendan.
Cate Blanchett živi možda i najbolje glumačke godine u karijeri. Unazad nekoliko godina Cate je isporučila nekoliko sjajnih uloga (Jasmine French, Carol….) i Mary Mapes je nastavak niza. Snaga Cateine glumačke izvedbe posebno dolazi do izražaja u trenucima kada je Mapes prisiljena braniti osobni dignitet i posao. Da, Cate Blanchett je Meryl Streep naših dana.
“Truth” je priča o novinarstvu, politici i potrazi za istinom. Ako i niste raspoloženi za film se bavi američkim političko-korporativnim igrama razmislite još jednom. Glavne uloge tumače Cate Blanchett i Robert Redford.

OCJENA: 8

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)