REDATELJ: David Ayer
GLAVNE ULOGE: Brad Pitt, Logan Lerman, Michael Pena, Shia LeBeouf, Scott Eastwood, Jon Bernthal
TRAJANJE: 134 minute
“Nismo ovdje da određujemo što je ispravno ili pogrešno….Ovdje smo da ih ubijamo” – Don “Wardaddy” Collier
Travanj 1945 godine. U tijeku su završne savezničke operacije u borbi protiv nacističke Njemačke. Njemački vojnici pružaju očajnički otpor, za ratovanje se mobiliziraju djeca i starci. Tenkovskoj jedinici koja se bori na njemačkom tlu slučajno se pridružuje mlađahni Norman Ellison (Logan Lerman). Norman nije tenkist; on je greškom zalutao u jedinicu, njegovo vojno “zanimanje” su birokratski poslovi. No, završne operacije uzimaju žrtve i Norman postaje dio posade tenka kojom zapovijeda Don “Wardaddy” Collier. Wardaddy i njegova posada su prekaljeni borci, nemilosrdni veterani. Ubrzo Norman ima “vatreno krštenje” tijekom kojeg će naučiti ono što Wardaddy i njegova ekipa rade najbolje. Ubijanje neprijatelja.
Nakon “Sabotaže” s Arnoldom Schwarzeneggerom, “Fury” je drugi ovogodišnjih scenarističko-redateljski projekt Davida Ayer. Ayer (scenarist “Dana obuke” i “Brzih i žestokih”, 2012 godine napisao scenarij i režiju za “Posljednju patrolu”, jedan od najboljih policijskih filmova u ovom desetljeću) nas vraća na završetak najvećeg vojnog sukoba u povijesti čovječanstva. Nacistička Njemačka je pred slomom, saveznici napreduju prema Berlinu. Ono po čemu je “Fury” neuobičajen je da Ayer ratnu priču pripovijeda kroz doživljaje posade tenka. Glavni junaci nisu zapovjednici, pješadija, zrakoplovstvo ili mornarica. To su tenkisti, ne (pre)česti junaci ratnih filmova. Tenkovsku posadu Ayer je sastavio od vrlo zanimljivih glumačkih imena. Zapovjednik, Wardaddy je Brad Pitt koji se efikasno obračunao s nacistima u Tarantinovim “Nemilosrdnim gadovima”. Njegovu posadu sačinjavaju “mali od Transformera” Shia LaBeouf, Jon Bernthal (tv serija “Živi mrtvaci”), Michael Pena (“Posljednja patrola”, njegov lik “Gordo” Garcia je ovdje kako bi se zadovoljila etnička raznolikost američkih vojnika) i “rookie” Logan Lerman (izvrstan u “Charliejevom životu). Iako likovi nisu razrađeni (o posadi, njihovom životnom i ratnom putu ne saznajemo ništa osim da su veterani, ratuju “još od Sjeverne Afrike”) glumačka “posada” je korektno odradila posao.
Uvodne minute filma izgledaju poput krvave ratne bajke; tišina poslije bitke, gledamo groblje tenkova. Kroz uništene čelične zvijeri probija se nacistički vojnik (ili časnik, sasvim je svejedno) na bijelom konju. Prekrasna životinja okružena s posljedicama ratnog sukoba, ljudske destrukcije (sličnu scenu, bez tenkova, u kojoj je konj protuteža ratnim razaranjima možemo vidjeti i u “Putu rata” Stevena Spielberga). Vojnika ruši “nemilosrdni gad” Wardaddy i zabija mu nož u glavu. Scena kojom redatelj istovremeno prikazuje brutalnost rata o kojem film govori te pokazuje jednu od glavnih snaga filma – izvrsna fotografija, izgled filma. Glavni majstor fotografije je ruski filmaš Roman Vasyanov, koji je s redateljem radio na filmu “Posljednja patrola” (dogovorena je i suradnja na idućem Ayerovom projektu “Suicide Squad”). Vizualno film izgleda vrlo dobro, ratni sukob je prikazan vrlo realistično poprišta bitaka su prljava, natopljena blatom. Redatelj naglašava blato; ono je metafora za propadanje, moralnu, duhovnu i fizičku nečistoću čovjeka u ratnom sukobu.
Izgledom filma (fotografijom i scenografijom) i izvrsno napravljenim akcijskim scenama redatelj vrlo vješto prikriva “tanku” radnju i slabašnu karakterizaciju likova. U redu, riječ je o ratnom filmu i očekivano je da su akcijske scene u prvom planu. Međutim, pokoja minuta ili informacija više o posadi tenka filmu bi donijela dodatnu zanimljivost. Radnja filma je vrlo jednostavna; sastoji se od nekoliko bitaka između savezničkih i nacističkih snaga te dijela filma u kojem se redatelj posvetio odmoru ratnika (improvizirani ručak na kojem se pokazuje koliko je (ne)ljudskosti ostalo u članovima posade). Sukob između Normana i Wardaddyja i ostatka tenkovske posade nije ništa novo i originalno. Konfrontacija ratnog veterana koji više i ne razmišlja o razlozima ubijanja (to mu je zapovijed i zadatak, previše je toga vidio da bi imao milosti) i mladog “rookieja” koji u nacistima vidi čovjeka pa tek onda neprijatelja je, uz manje ili veće varijacije, često viđena na filmu.
Završetak filma je (kao i cijeli film) tehnički izvrsno napravljeno, ali ideja i realizacija…..Posljednji obračun izgleda kao propagandni film; nekoliko savezničkih vojnika brani križanje koje napadaju stostruko nadmoćniji neprijatelji (jedan od detalja u filmu koji podsjeća na “Spašavanje vojnika Ryana”). Količine likvidiranih nacista u finalu filma ne bi se posramili Bata Živojinović i Boris Dvornik u najboljim filmskim danima.
Kada se zbroje svi plusevi i minusi, “Fury” je dobar, u dijelovima i vrlo dobar, ratni film koji nije razočarao.
OCJENA: 7
Odgovori