REDATELJ: Jean-Pierre i Luc Dardenne
GLAVNE ULOGE: Marion Cotillard, Fabrizio Rongione
TRAJANJE: 90 minuta
NAZIV ORIGINALA: Deux jours, une nuit
“Dobro smo se borili” – Sandra (Marion Cotillard)
Posljednji dani listopada i početak studenoga godine 2014 donio nam je vrijedno filmsko događanje. U tijeku je prvo izdanje “Zagreb indie revije filmova” koja se održava u Zagrebu, Splitu, Osijeku, Rijeci i Mostaru. Obzirom da je proteklih godina (pre)veliki broj vrijednih filmova zaobišao domaće kino dvorane (prošle godine sjajna, nominacijama za “Oscara” nagrađena “Nebraska” nije ušla u redovitu distribuciju) ovakvi događaji su sjajna prilika da se ljubitelji filma upoznaju te u kino dvoranama pogledaju zanimljive naslove koji su na neki način odmor i odmak od hollywoodske odnosno “blockbusterovske” ponude. Na ovogodišnjoj premijernoj reviji na programu je 17 naslova koji će se prikazati od 30.10 do 06.11 (recenzije većine filmova biti će objavljene na blogu Goodtalking). Jedan od sedamnaest odabranih filmova je i drama “Dva dana, jedna noć” redateljski projekt Jean-Pierra i Luca Dardennea…
“Dva dana, jedna noć” prikazan je u službenoj konkurenciji ovogodišnjeg filmskog festivala u Cannesu. Veza između redatelja filma braće Dardenne i uglednog festivala je neraskidiva; autori su dobitnici “Zlatne palme” za filmove “Rosetta” (1999) i “Dijete” (2005). Iako “Dva dana, jedna noć” nije nagrađena u Cannesu (glavna nagrada je dodijeljena turskoj drami “Zimski san”) redatelji su ponovo stvorili sjajan film koji je jednako vrijedan kao i spomenuti, nagrađeni filmova.
Sandra (Marion Cotillard) je tridesetogodišnjakinja koja je duže vrijeme bila na bolovanju. Liječi se od depresije. Upravo je saznala da je otpuštena. Dumont, vlasnik poduzeća u kojem je Sandra zaposlena dao je “nemoralnu ponudu” zapravo ultimatum svojim radnicima. Mogu izabrati između kolegice ili bonusa vrijednog 1000 eura. Ukoliko pristanu da Sandra ostane izgubit će bonus, ako Sandra ode bonus je njihov. Na prvom glasanju 14 od 16 kolega je glasalo za bonus no Sandra se uspije izboriti da se glasanje ponovi. Odluku će zaposleni donijeti u ponedjeljak i Sandra ima vikend u kojem kreće uvjeriti kolege da glasaju za njen ostanak…
Naslov filma izgleda odnosno sugerira devedeset minuta romantične komedije ili ljubavne drame. Međutim, romantika i komedija nisu tema ovoga filma. “Dva dana, jedna noć” bavi se ozbiljnim, aktualnim životnim problemima. Film vrlo direktno i uvjerljivo prikazuje suvremeni život, recesiju i posljedice koje današnji način života ostavlja na “male”, “obične” ljude. Zapravo film prikazuje većinu Nas koji se možemo ili koji smo se našli u Sandrinoj situaciji i(li) u situaciji u kojoj se nalaze njene kolege. Gledajući film suočeni smo sa neugodnim pitanjima, proptikivanjima samoga sebe odnosno razmišljanjem kako bi i samo postupili u opisanoj situaciji. Sandra je borac, nagrižena depresijom i strahom za svoju budućnost kreće u borbu (razgovor sa kolegama). Neke kolege sa kojima razgovara (iako je riječ o ne prevelikoj svoti novaca) nisu se spremni odreći novčanog bonusa. Oni imaju svoje razloge koji su razumljivi, ali nikako nisu toliko važni kao Sandrini. Ona je majka dvoje djece kojoj posao znači opstanak i ostanak na sadašnjoj adresi. Hipoteka je velika i dugoročni ostanak bez posla znači i gubitak doma.
Zanimljivo je pratiti reakcije Sandrinih kolega kada im ona dolazi sa molbom da se odreknu novaca. Sažaljenje, bijes, suze, pokušaj fizičkog obračuna, isprika, želja da se pomogne ili pokušaj ignoriranja. Svatko reagira na svoj način. Različite reakcije (Sandrin dolazak utječe i na odnose u obiteljima njenih kolega) su dobrim dijelom uvjetovane u unutarnjom borbom Sandrinih kolega. Ne žele da Sandra ode, ali novac im je potreban. Svima. Razloga za to je previše.
Situacija u kojoj su se našli Sandra i njene kolege je zapravo proizvod sustava, načina života (spletkarenja i podmetanja) u kojem lov za novcem “guši” empatiju i solidarnost između ljudi. Nisu svi likovi u filmu bez razumijevanja za probleme glavne junakinje ali rezultati prvog glasanja, kada Sandra nije bila prisutna dovoljno govori kako redatelji dobro znaju odnosno razumiju današnju situaciju. Podsjetimo, većina kolega se potvrdno izjasnilo da se otpusti njihova vrijedna, bolesna kolegica. Cijena? Tisuću eura. Kod nekih i manje…
Prvo glumačko ime filma, nositeljica čitavog projekta je Marion Cotillard. Francuska glumica koja je na pametan način izgradila svoju glumačku karijeru pokazujući da je njen glumački izričaj sposoban iznijeti uloge u “blockbusterima” (“Početak”, “Vitez tame: Povratak”..) ali i u umjetnički zahtjevnijim projektima (“Hrđa i kost”, “Život u ružičastom”) je briljantno odradila glavnu ulogu. Njen šarm i ljepota su potpuno prigušeni, nagriženi depresijom i brigom za egzistenciju. Ona je očajna i nesigurna, ali odlučuje se boriti. Da, tako izgledaju osobe iscrpljene depresijom i borbom za opstanak.
“Dva dana, jedna noć” je bolno istinit film o svijetu u kojem živimo. Ne nudi lažni optimizam, njegova tema je univerzalna. Sandra i njeni kolege su ljudi sa problemima koji su dio naše svakodnevice, Sandrin svijet je i naš svijet. Ma koliko mi šutjeli o tome.
OCJENA: 9
Odgovori