REDATELJ : Atom Egoyan
GLAVNE ULOGE: Reese Whiterspoon, Colin Firth, Dane DeHaan, Mireille Enos, Elias Koteas, Stephen Moyer
TRAJANJE: 105 minuta
NAZIV ORIGINALA: Devil’s Knot
Steve, Christopher i Michael su dječaci, prijatelji koji su živjeli u gradiću West Memphis, država Arkansas. Osmogodišnjaci su nestali petog dana, petoga mjeseca, godine 1993. Dan kasnije pronađena su njihova tijela. Dječaci su vezani, pretučeni i bačeni u obližnji potok. Nakon mjesec dana policija je uhitila Jesseja Misskelleya (Kristopher Higgins) koji je priznao ubojstvo i kao pomagače naveo Damiena (James Hamrick) i Jasona (Seth Meriwether). Ubrzo su trojica tinejdžera optužena za ubojstvo s predumišljajem. Jason i Damien odmah negiraju počinjeni zločin, a vrlo brzo i Jesse povlači priznanje i tvrdi da je nevin. Suđenje počinje, te tužilaštvo (ponajviše zbog nedostatka materijalnih dokaza) nastoji optuženima dokazati krivnju zbog pripadnosti sotonističkom kultu i okultnoj ikonografiji…
“Tajna jezera Devil’s Den” projekt je programiran za uspjeh. Priča filma temeljena je na potresnom, intrigantnom i provokativnom istinitom događaju, redatelj filma je Atom Egoyan koji u svojoj filmografiji ima naslove poput “Exotice”, “Ararata”, “The Sweet Hereafter” i “Felicia’s Journey”, a glumačka ekipa je vrlo zanimljiva. No, neodlučnost redatelja da dublje zagrebe u brojne teme koje se spominju u filmu, te površnost u interpretaciji većine likova ( ponajviše uzrokovana gomilanjem velikog broja bitnih, ali i nebitnih aktera vezanih uz događaje opisane u filmu) rezultirala je filmom kojeg je teško nazvati i prosječnim.
Slučaj kojim se bavi film jedan je od najkontroverznijih i najprovokativnijih u novijoj američkoj povijesti. Brutalnost zločina, te kronologija i postupci tijekom istrage i suđenja su rezultirali brojnim knjigama, novinskim serijalima i dokumentarcima. Bilo je pitanje vremena kada ćemo imati prilike pogledati i igrani film temeljen na slučaju “West Memphis Three”. Zanimljiva i ohrabrujuća vijest je bila da film producirala nezavisna filmska kuća “Worldview Entertaiment” (“odgovorna” i za “Joea” ponajbolji filma Nicholasa Cage posljednjih godina). S obzirom na tematiku nezavisna kompanija je bila dobra vijest; očekivalo se da će film beskompromisno prikazati sve kontroverze slučaja. Međutim, Egoyan je propustio napraviti film koji bi na pravi način prikazao barem dio moralne, religijske, socijalne, medijske i obiteljske pozadine slučaja.
Uvodne minute filma su solidne, posebno za gledatelje koji se prvi puta susreće sa slučajem. Potresan prikaz zločina i prikaz zajednice u kojem su malene žrtve živjele. No, kako minute filma odmiču nastaju problemi; redatelj gomila likove bez (pre)velikog smisla i reda. Inflacija osoba vezanih za slučaj rezultira njihovom slabašnom karakterizacijom i nedostatkom empatije gledatelja prema većini likova. Kako se gomilaju likovi tako i sam slučaj postaje sve kompleksniji i poprima različite konotacije. Nevjerojatno je kako niti jedna od tema koje se otvaraju tijekom istrage (vjerske slobode, “lov na vještice”, propusti u istrazi, smrtna kazna….) nije primjereno razrađena. U redu, nemoguće je u stotinjak minuta filma obraditi sve navedene teme, ali redatelj se mogao fokusirati na (barem) jednu od njih kako bi cjelina učinio zanimljivom. Film posebno gubi na ritmu onoga trena kada se veći dio radnje seli u sudnicu. Tada gledamo, s manjim pauzama, rutinsku sudsku dramu.
Na samom kraju filma, kada nas redatelj upoznaje sa sudbinom glavnih protagonista dolazimo i do jedne od rijetkih dobrih strana filma. Naime, gledatelj koji prije gledanja filma nije bio upoznat sa slučajem saznaje da se kontroverza nastavila i godinama poslije suđenja. Na taj način, vjerojatno neplanirano, Egoyan motivira gledatelja da potraži dodatna objašnjenja o ubojstvima u West Memphisu. Gledateljima koji se nađu u takvoj situaciji svakako preporuka za gledanje dokumentarne trilogije “Izgubljeni raj” (“Paradise lost”). Glumačka ekipa filma je korektna, ali neiskorištena iz u prethodnim rečenicama navedenih razloga. S obzirom na količinu likova gledatelju je izuzetno teško razviti nekakvu povezanost odnosno empatiju s osobama vezanim za događaj (izuzetak je Pam Hobbs, majka jedne od žrtava koju glumi Reese Whiterspoon). “Tajna jezera Devi’Den” film je koji , obzirom na priču prema kojoj je nastao, mogao i morao puno. Nažalost, konačni proizvod je donio premalo.
OCJENA: 5
Odgovori